Minäitse89: Olen pari kertaa saanut sairaskohtauksen, joka on aktivoinut kuolemanpelon. Molemmilla kerroilla ensimmäinen ja päällimmäinen ajatus on ollut, etten halua kuolla jättämättä ensin hyvästejä tytölleni. Toisena ajatuksena, etten halua kuolla yksin.
Kuolemanpelon iskiessä en todellakaan miettinyt, mitä minulle tapahtuu kuoleman jälkeen. Sillä hetkellä oli tärkeää yrittää pysyä hengissä. Aivot huusivat: Taistele! Kivut ovat olleet hirveät, mutta kipu ei pelota, sillä niin kauan kuin on kipua, olen elossa. Ainakin toisella kerralla muistan myös rukoilleeni.
Masennus yrittää viedä taistelunhalun. Aivot väittävät että taisteleminen on turhaa, et voi voittaa. Elämällä ei ole mitään tarkoitusta, olen turha, arvoton, mitätön, luuseri, ja plaa plaa plaa. Välillä ärsyttää kun aivot jäävät jankkaamaan.
HerKaramazov: ”Mietin miten pidän hyvää huolta peloistani, kivuistani, ahdistuksestani?” Hmmm… Ensin pitää kai hyväksyä että ne ovat osa minua. En olisi minä ilman pelkojani, kipujani, ahdistusta, masennusta, ääniä päässäni. Miten sitten hyväksyisin itseni? Tuo ulkopuolisuuden tunne vaikeuttaa itsensä hyväksymistä. Ymmärrän ajatuksesi elämästä luostarissa, siellä et tuntisi itseäsi hylkiöksi.
Et sinä ole hylkiö, ei kukaan meistä ole. Ulkopuolisia ehkä, mutta meillä on täällä netin kulmalla oma kantapaikka. Eihän tämä fyysistä läsnäolon tarvetta poista, mutta täällä voi ihan rauhassa avautua. Kirjoittaminen helpottaa oloa siinä missä puhuminenkin.
Todennäköisesti emme olisi koskaan kohdanneet netin ulkopuolella. Olen kiitollinen siitä, että täällä voimme jakaa ajatuksiamme. Yritän opetella tuntemaan kiitollisuutta elämästä.