HerKaramazov: Se on totta että tyylejä on monia. Mutta tuntuu aina siltä että joka päivä täytyy keksiä jokin uusi tyyli selvitä.
Elämä on niin julmaa siitä syystä että luonnon voimat yrittävät tuhota ihmisen. Miettii noita tsunameja ja maanjäristyksiä.
Tästä herää kysymys: Onko ihminen vieras tässä maailmassa? Tuo minua eniten mietityttää, kun tuntuu että ihminen on niin erillään luonnosta.
Tuo rauhoittavien nosto voi tietenkin toimia. Ainut vaan että ne voi väsyttää aika paljon.
Harmaatirppa: Se on ongelmallista että ihminen janoaa tietoa, mutta uudesta tiedosta herää vain uusia kysymyksiä. Kun mikään ei riitä. Täytyisi tietää Jumalankin ajatukset. Ihmisen ongelma on juuri se että aina pitäisi olla asiat paremmin ja sitten kun ne on, niin ei silloinkaan ole hyvä. Tämä on juuri se elämänongelma.
Olen miettinyt että minkä takia maailma on edes olemassa? Siis jos Jumalaa ei ole. Ja tuntuu että argumentteja Jumalan olemattomuuden puolesta löytyy. Mutta toisaalta: jos maailmaa ei olisi, niin me emme keskustelisi tässä. Emme voisi kyseenalaistaa mitään. Mutta toisaalta, me emme joutuisi kärsimään. Se on juuri se asia mistä Jordan Peterson puhui: että joo elämä on kärsimistä aika pitkälle, mutta se tekee tästä vaikeaa että jos kärsiminen on hyödytöntä. Ja masennuksessa juuri elämän kärsimys tuntuu liian suurelta taakalta ja hyödyttömältä.
Tämän takia mietin että olisi jokin työ ettei tarvisi koko ajan miettiä eksistentiaalisia ajatuksia.
En tiedä masentaisiko työssä käynti? Ainakin olisi päivisin enemmän ohjelmaa.
Kun miettii tätä elämää niin ei ole ihme että ihmiset yleisesti ottaen ovat masentuneita. Kun mitään onnen ihmemaata tästä maailmasta ei oikein saa. Jokaisen täytyy vain selvitä jotenkin eteenpäin. Joskus tuntuu että se on se ainut ja oikea työ.
Elämässä ajautuu helposti nihilismiin. Että kaikelta putoaa pohja. Kaikki uskomus rakennelmat murenevat jne. En tiedä sitten, jos nyt olisi keski-aika, niin olisiko elämä siltä osin parempaa että olisi luotto Jumalaan? Toisaalta silloin ihmiset kuolivat jo nuorena. Oli kamalia tauteja yms. Mutta mietin tuota luottoa Jumalaan. Eikö se ole jotenkin keskeinen asia tässä elämässä? Että edes olisi jonkinlainen usko. Luulen vain että siihen täydelliseen uskoon on niin vaikea päästä, että täytyy vain yrittää edes puoliksi uskoa.