Sehän tässä kaikessa on vaikeinta, kun tajuaa liikaa maailman olemuksesta.
Olisi varmaan vain parempi kun eläisi vain jossain kuplassa.
Että jee, maailma on ihana ja elämä myös.
Mutta harvoin se niin menee ja kuplatkin puhkeavat.
Minusta on alkanut tuntua siltä että ihminen on vain suuri kysymys- ja huutomerkki.
Minkä takia meidän täytyy tietää niin paljon asioita? En tiedä.
Koko koulutusjärjestelmä antaa meille vain käsityksen että elämässä ei ole mitään mieltä. Että maailmaa hallitsee vain fysiikanlait. Ihminen on vain kehonsa. Ja uskonnot ovat valhetta. Luulen että tällaisen kuvan saa helposti nykymaailmassa.
Mutta niitä on vaikea hyväksyä. Toisaalta ne voivat olla faktoja. Mutta eikö elämä ole kuitenkin subjektiivista? Sitähän monet eksistentialistit painottavat. Ihminen elää elämänsä omasta näkövinkkelistä. En usko että on pakko taipua siihen oletukseen, mihin nykymaailma taipuu. Siis siihen post-modernismiin, että ihminen muka säätäisi itse moraalilait.
Sen takia luotan että ehkä Jumala on olemassa, koska meillä on sisäiset syntymästä asti olevat moraalisetlait. Ehkä emme tajua niitä vielä lapsena, mutta ne pulpahtavat esiin jossain vaiheessa. Toivottavasti.
Minusta on hyvä luottaa johonkin tässä maailmassa. Vaikka itse ajaudun niin usein nihilismiin. Toisaalta saan voimaa ehkä välillä siitäkin.
Mutta tuntuu välillä että maailma on liikaa minulle, vaikka toisaalta onhan tämä maapallo meidän kotimme. Ja vaikka ajatukset täyttyisivätkin mielettömistä kysymyksistä, niin kuitenkin ihan fyysinen toiminta auttaa välillä pääsemään elämässä eteenpäin. Ja välillä ei tarvitse siten miettiä noita mielettömiä kysymyksiä...