Harmaatirppa: Luulen että kaikki on tässä ja nyt. Mutta toisaalta silti kaikki muuttuu jatkuvasti. Elämä vaatii kärsivällisyyttä ja päättäväisyyttä. Ihmisen suurin tehtävä: elää. Mutta tuo tehtävä on monimutkainen. Ihminen voi joutua täysin umpikujaan. Mitä tehdä silloin? Tuntuu että välillä olen tuossa umpikujassa. Minkä takia jatkaa jos elämä on kärsimystä? Siinähän se isoin kysymys.
Tuntuu jotenkin absurdilta että ensin Jumala olisi luonut ihmisen maailmaan ja sitten hän heittää ihmisen Helvettiin. Eikö Jumala rakastakkaan ihmistä yli kaiken?
Raamatussa ei paljoa puhuta itsemurhasta. Miksei?
Onko ihmisellä kuitenkin oikeus päättää elämästään? Jos elämä on liian vaikeaa? Miten sitten on eutanasian laita? Joutuvatko hekin Helvettiin, jotka sen ottavat?
Kaikesta huolimatta luulen että ihminen lopulta tarvitsee korkeampaa voimaa, ettei hän olisi niin yksin.
Luulen että ihmisyys loppujen lopuksi on sitä että ihminen rukoilee koko elämän mielettömyyden keskellä silti Jumalaa. Kaikesta elämän kärsimyksestä ja piinasta huolimatta ihminen luottaa Jumalaan. Koska loppujen lopuksi: onko muuta toivoa? Me voimme elää elämäämme terveellisesti ja kantaa vastuuta monesta asiasta. Mutta taakka voi käydä liian raskaaksi. Ja juuri sillä hetkellä ihminen lähestyy Jumalaa. Elämän pahimmissa tilanteissa ihmisen on melkein pakko kääntyä kohti jotain itseä suurempaa. Vaikka Jumala pysyisi saavuttamattomana niin silti voimme kääntyä häntä kohti. Luulen että siinä on ihmisyyttä syvimmillään.
keskustelua: Tuon, mitä kuvailet, kun saisi vielä kokea tämän elämän aikana.
Tuntuu siltä että olen kokenut liikaa epäonnea elämäni aikana. Lukio aikana sairastuin. Mutta silloin tunsin ja näin Jumalan. Näin Jeesuksen ristillä ja enkeleitä. Minua ei pelottanut. Näin kauniin maiseman ja ääni sanoi: älä pelkää. Siellä oli kauniita eläimiä ja vesiputouksia. Luulen että se oli Paratiisi.
Sitten muistan että makasin jälleen tarkkailuhuoneessa. Makasin patjalla. En pystynyt tekemään mitään. Tuijotin vain seinään ja näin siinä kuvia ja liikettä. Siitä on nyt 13 vuotta. Aikamoista vuoristorataa on ollut elämä.
Kai tätä vielä elämäksi voi sanoa. Meinaan tätä minun taistelua. Vaikeaahan kaikki on. Se on täysin selvää.