Moi.
Perisynnin kautta ihminen tuli tietoiseksi hyvästä ja pahasta ja sitä kautta halusi tulla Jumalan kaltaiseksi. Siitä Jumala suuttui ja paiskasi kylmään maailmaan.
Mä ajattelen edellisen niin joka ei ole muuta kuin minun ajatus. Ennen syntiin lankeamusta ihminen oli eläin siis siinä mielessä että se ei pohtinut eilistä ja tulevaa vähän kuin lapsen kaltainen. Sille riitti kun sai ruokaa, nukkua, läheisyyttä, ja jonkun toimen yhteisössä (ai niin niitä ei ollu kuin kaksi Aatami ja Eeva)
Tietääkö kissa tai koira vanhenevansa ja ennen pitkää kuolevansa, tuskin? Jos kissoja on vaikka kaksi niin toinen jää kaipaamaan toista jos toinen kuolee.
Se ihmisen kirous on kun se pohtii tän maailman turhuutta, omaa vanhenemistaan, ja ennen pitkää kuolemaa. Ja edellinen kirous korostuu kun lähes kaikki ikäluokat elävät erillään tarha, koulut, työikäiset, eläkeläiset, senjorit, saattohoito.
Amazonin viidakoissa elää eristyksissä kansoja jotka elää yhteisöinä joissa vanhuksia kunnioitetaan ja heiltä käydään kyselemässä joitain neuvoja. Käykö meillä kansanedustajat vanhainkodeissa kyselemässä miten jossain asiassa olisi hyvä toimia, tuskin...ne käy kalastaan ääniä.
Ajattele jos me elettäisiin kommuuneissa joissa eläisi paljon ihmisiä lapsia, työikäisiä, vanhuksia...en tarkoita kommunistisia kommuuneita, vaan jotain hippi henkisiä kommuuneita joissa jokaisella olisi paikka, tehtävä, jne. Edellinen on utopia koska se kommuunni hajoaa kuitenkin ennen pitkää ihmisen perisynteihin, yleensä ahneuteen tai itsekkyyteen. Mutta pointti on se että voitaisiinko me ehkä paremmin kun ihmisillä olisi se tarkoitus siinä yhteisössä?
Jos miettii evoluutiota ja sitä että kuka ja koska ihmisistä sanoi "minä olen" koska sitä ennen ihmispopulaatio sanoi " me olemme " ja kuinka monta tuhatta vuotta edellisestä on?
Voihan syntiin langeamuksen ajatella evoluutio kertomuksena, vai voiko? Olenko mä liian liberaali?
Mulla on aika paljon asioita joita ajattelen lineraalisti.
Mulle tuo syntiinlakeamus kertomus menee yksiin evoluutio teorian kanssa- aika on vaan huomattavasti pidempi evoluutiossa.
Sitten maailmankaikkeuden luominen tapahtuiko se seitsemässä päivässä vai seitsemässä miljardissa vuodessa mulle edellinen on samantekevää koska kumpikaan tapa ei mua ahdista.
Hedelmöittyikö Maria neitseellisesti ja auttoiko Joosef ei ole ydin kysymys Jeesukseksta mun mielestä.
Siis mä olen varmaan liian liberaali kristityksi? Vastaan että oli niin tai näin ei edelliset asiat ahdista tässä hetkessä...vai luuletko että ahdistus poistuisi jos uskoisin kivenkovaan että maailmankaikkeus luotiin seitsemässä päivässä, Jeesus synty neitseellisesti, ja meidän ahdistus johtuu paratiisin langeamuksesta?
Ja ahdistuksesta pääsee ottamalla Jeesus sydämmeensä - arvaa montako kertaa olen pyytänyt?
Viisaat tai ylipäätään ne ihmiset jotka sanovat edelliseen asiaan edes jotain kertovat ettei pidä olla malttamaton - kyllä Jeesus tekee työtä sinussa se vain ottaa aikaa, no odotellaan sitten.
Uudessa testamentissa puhutaan ihmisistä jotka olivat odottaneet Jeesusta vuosikymmeniä sairastaen vaikeaa sairautta ja sitten Jeesus kosketti ja he paranivat.
Edelliseen peilaten mä olen hätäinen odottelija...