Hädässä me täällä maailmassa ollaan. Olen tismalleen samaa mieltä eksistentialistien kanssa, että ihminen on neuvoton maailmassa. Tai että ihminen on heitetty maailmaan. Olen oppinut omaksumaan sen näkökannan ja luulen että se on lähellä totuutta.
Silloin on onnea jos ei ahdista hirveästi. Ihminen on tässä mielettömässä kosmoksessa täysin ihmeissään. Mitä tulisi tehdä elämällä? Nämä samat kysymykset vain toistuu ja toistuu.
Ja jos ei usko Jumalaan, niin mikä neuvoksi?
Maapallo vain jatkaa koko ajan radallaan. Se ei välitä ihmisestä. Ihmisenä olo on välittämistä. Tai ei ole pakko välittää mistään. Voi tietenkin syöksyä tuhoon. Sekin on valinta. Mutta jos aikoo elää, niin täytyy välittää lähes kaikesta. Kuolema on aina ratkaisuna myös. Mutta ihmisen täytyy olla äärimmäisessä hädässä silloin.
Mutta kun tajuaa sen että itse elämä on hädässä oloa, niin ei välttämättä tee im:ää. Meinaan sitä että jos tajuaa että tämä on elämää. Tämä ahdistus on elämää. Tajuaa sen että nautintoja on vähän maailmassa. Ja siltikin jatkaa vain hädässä oloa. Silloin ihminen oppii että on haettava pieniä iloja. Kärsittävä välillä. Huolehdittava monesta asiasta. Niin kuin jossain sanottiin että täytyy ottaa maailma harteilleen. Se ei välttämättä ole täysin väärä oletus.
Välillä täytyy vain olla. Senkin olen todennut hyväksi. Vaikka kirjoittelinkin että pitäisi olla koko ajan menossa. Mutta toisaalta, välillä vain ikkunasta katsominen ja oleminen riittää.
Kun vain yrittää että päivästä tulisi mahdollisimman onnistunut, niin se riittää. Loppujen lopuksi ei tarvitse olla mikään yli-ihminen. Kun vain hoitaa oman tonttinsa, niin sen pitäisi riittää. Toki voi tavoitella kaiken näköistä. Mutta useimmat asiat elämässä jää vain haaveeksi. Näin asiat näen.