Eihän epätoivossa oikein mitään hyvää olekaan. Mutta en tiedä minkä takia sitä on...
Kun voisi aloittaa elämän alusta, niin tekisin kaiken toisin, mutta kun meillä on vain tämä yksi mahdollisuus.
Maailmassa on niin hirveästi pahaa että tuntuu vaikealta välillä pitää positiivista mielialaa yllä. Kun on ilmastonmuutos, korona, väkivaltaa: henkistä ja fyysistä yms. Sitten vastapainona on ehkä rakkaus, Jumala yms. Mutta onko nämä asiat tasapainossa?
Elämään liittyy niin valtavia asioita ja niitä on vaikea välillä hallita. Jos olisin esim. ateisti niin tuntuisi että maailma olisi silkkaa kaaosta. Mutta ei kristitylläkään helppoa ole.
Miten hallita tätä maailmaa? Jossa asiat ovat sattuman varaisia. Eihän sitä pysty oikeastaan hallitsemaan. Joten kuten pystyy omaa elämää hallitsemaan. Sekin on toki työlästä. Kun tuntuu että maailmassa on niin hirveästi sairauksia ja niiden kanssa pitäisi sitten tulla toimeen.
Olen vähän muuttanut mielipidettä im:n suhteen. En pidä sitä edelleenkään hyvänä tekona. Ja elämä pohjimmiltaan on sen välttelyä, mutta kuitenkin kun ajattelee tätä maailmaa, niin se mahdollisuus tulee mieleen. Dostojevskin Riivajat kirjassa sanottiin hyvin että kahta asiaa ihminen pelkää kuolemassa ja varsinkin itsemurhassa: kipua ja toista maailmaa. Ehkä se on totta.
Toki ei minun elämäni nyt ihan hirveää ole. Pitää mennä vain hetki kerrallaan. Kirjoittaminen auttaa. Olen vain jotenkin ällikällä löyty: kun toisaalta meillä on tämä elämä, kokemus. Mutta toisaalta on maailma joka ei ole aina hirveän kiva paikka...