Armo. Me tarvitaan sitä koska me ei ylletä Jeesuksen tai Buddan kaltaisiksi. Jumala näki ettei ihmiset pysty elään synnittömästi kymmenen käskyn mukaan siksi uusi testamentti - uusi liitto - Jeesus sovitti meidän puutteet, siis sen ettei meistä ole itse synnittömiksi...näin minulle on kerrottu.
Ja ton Jesuksen sovitus työn voi vain uskoa sitä ei voi järkeillä.
Minun on vaikea tarttua raamattuun, vaikka välillä niin teen - kuuntelen kyllä mielelläni ja keskustelen.
Kävin just kirjastossa ja käsiini osui Torsti Lehtisen: Syntiset saarnat jossa mm. Jeesus pelaa golffia Jerusalemissa, ja hänen opetuslapsensa taistelevat arkkienkelin johdolla MM - mitalleista. Joku voisi ajatella edellistä rienaukseksi - mutta ei se sitä ole - Jumala on antanut meille myös huumorin lahjan. Lehtinen kirjoittaa suuria totuuksia jotka ei pala tulessakaan mm. "Äidin kohdusta tulemme ja hautaan menemme, sen tiedämme varmasti. Kaikki muu on uskonvaraista"
Torsti on myös kirjailijan ohella Filosofi, eli hän (en ole lukenut vielä tätä) yleensä vertailee tai miettii miten vaikka Stoalainen suhtautuisi Jeesuksen sovitus työhön.
Torsti ei parjaa Jumalaa, pyhäähenkeä, tai Jeesusta aina pyhä kolminaisuus vetää pisimmän korren kertomuksissa.
Kun Lehtinen laajentaa ajattelua, niin minua ei kiusaa sellaiset asiat kuin miksi Israelin kansan Jumala voi olla myös Suomalaisten Jumala. Miksi Jeesus eli Israelissa kun hän olisi voinut elää vaikka Espanjassa?