Taistelu im:ää vastaan.

Taistelu im:ää vastaan.

Käyttäjä minäitse89 aloittanut aikaan 06.05.2020 klo 20:34 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 06.05.2020 klo 20:34

Mitkä on hyviä keinoja välttää im-ajatukset, puhumattakaan teoista? Miten selvitä arjessa näitten ajatusten kanssa ja miten välttää joutumasta ojasta allikkoon? Olisi hyvä kuulla kokemuksia, että miten pärjäätte im-ajatuksien kanssa? Ja miten päästä elämässä eteenpäin vaikka välillä on sellaisia? Perustin tämän ryhmän, koska itseäni vaivaa usein kyseiset ajatukset. Ja haluaisin kuulla että miten muilla asiat? Hallitsevatko ne teidän elämää?

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 26.11.2022 klo 09:37

Minulla kyllä itsemurha ajatuksia on silti silloinkin, kun en ole erityisen masentunut. Tai kun en ole mitenkään erityisen alakuloinen. Ne on vaan seuranneet mua jo 20 vuotta. Eikä ne varmaan mihinkään lähde, mun kohdalla. Välillä voi olla helpompia aikoja, mutta kyllä niitä silti tulee ajoittain. Tällaista tämä nyt vaan on ja siihen pitää tyytyä...

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 26.11.2022 klo 17:08

minäitse89 kirjoitti:
Minulla kyllä itsemurha ajatuksia on silti silloinkin, kun en ole erityisen masentunut. Tai kun en ole mitenkään erityisen alakuloinen.

Mulla oli samantapaista silloin kun masennus oli lopuillaan, itsemurha-ajatuksia tuli päähän silloinkin kun mieliala oli suhteellisen tasainen/neutraali. Luulen, että ne ajatusradat, jotka olivat masennuksen aikana olleet aivoissa aktiivisia (joilla ajatukset ovat oppineet kulkemaan) kävivät ikään kuin tyhjäkäynnillä, ilman että siihen oli mitään erityistä syytä. Vähän niin kuin silloin kun on harjoitellut aktiivisesti uutta kieltä tai kuullut paljon jotain radiossa soitettavaa kappaletta, fraasi tai melodia saattaa nousta mieleen ilman että sitä tarvitaan, ihan normaalina oppimiseen liittyvänä prosessina.

Sitten kun masennuksesta oli kulunut riittävän pitkä aika, noita ajatuksia nousi mieleen yhä harvemmin, niin että niiden välillä saattoi ensin olla viikkoja tai lopulta kuukausia. Nyt en muista enää milloin sellainen oli edellisen kerran. Toivon, että sinulle kävisi jonakin päivänä samalla tavalla.

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 26.11.2022 klo 17:33

Sitä voi vaan toivoa. Kai mulla ne radat on niin vahvat jo ettei niistä kokonaan pääse eroon. Mutta positiivinen asia on se, että annan niitten ajatusten vaan tulla ja mennä. Ei ne mua sinänsä aina häiritse tai ei mun tavallaan tarvitse niitten mukaan elää. Ajatukset on kuitenkin vain ajatuksia. Hyvä asia siis on että pystyn tunnistamaan nuo ajatukset tavallaan mantraksi, jota aivot välillä tuottavat, koska ne on tottuneet siihen. Sitähän se on, että kun jotain toistaa koko ajan niin niitä ratoja pikkuhiljaa muodostuu. Sen takia varmaan usein neuvotaankin että pitäisi välillä esim. kirjoittaa ylös että mistä asioista on kiitollinen. Että tulisi sellaiset positiivisuus radat aivoihin.

Mulla toki on muunlaisiakin ajatusmalleja syöpynyt päähän ja useimmat niistä on aika negatiivisia. Se varmaan johtuu aika pitkälle siitä kun noi nuoruus vuodet oli niin vaikeita.

On se jännä että 20 vuotta voi aivot pyörittää vaihtelevasti niitä samoja negatiivisia ajatuksia. Se tuntuu vaan niin järjettömän pitkältä ajalta...

Käyttäjä HerKaramazov kirjoittanut 28.11.2022 klo 11:15

Mitä mieltä olette näistä uusista masennus ja ahdistus tutkimuksista, joissa pääpaino ei olekkaan psyykkisillä lääkkeillä.

https://youtu.be/ZYEaXSChWtA

Mitä mieltä?

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 29.11.2022 klo 11:49

Katsoin vähän videon alkua. Että masennus on aivojen tulehdustila. Mielenkiintoista. Voi olla että länsimainen lääketiede on ollut pitkään väärässä monessa asiassa. Mutta isot lääkeyhtiöt haluaa rahaa: nopeasti ja paljon, niin noita ties mitä lääkkeitä tulee markkinoille. Ja nopeaan tahtiin.

Mietin sitä että onkohan tutkittu tarkasti, mitä esim. masennuslääkkeet tekee ihmiselle pitkällä aikavälillä? Mulla oli joskus käytössä masennuslääke, en muista nimeä, mutta ei siitä kyllä ollut mitään hyötyä enemmän vain haittaa. Parempi vaan just noudattaa terveellisiä elämäntapoja yms. kuin syödä kaiken maailman pillereitä...

Käyttäjä HerKaramazov kirjoittanut 30.11.2022 klo 10:55

Miten masennuslääkkeiden käyttäjiä tutkittaisiin olisi pitänyt kuvantaa aivot tarkasti ennen kuin masennuslääkkeitä aletaan syömään? Masennuslääkkeet eivät tee ainakaan niin suurta tuhoa aivoissa kuin runsas alkoholin, saati huumeiden käyttö.

Toi juttu kertoi usean tutkimusen osoittavan että kurkuma mauste poistaa tulehdusta elimistöstä, etenkin mausteen sisältämä kurkumiini. Kurkuma ei sisälly suomalaiseen terveelliseen ruokavalioon. Sitä käytetään itämaisissa ruuissa musteen kuten sahrami.
Kurkuman vaikutuksista suolistoon on jo kirjoiteltu 30-vuotta suomessakin kuten ingivääristä.

Kurkumiini poistaa masennusta ja ahdistust, mutta sitä ei voi ottaa kuin rauhoittavaa lääkettä...sitä kerätään elimistöön kuten vaikkapa ssri-lääkettä.

Useissa tutkimuksissa sinkki ja magnesium oli yhteydessä masennukseen, silloin kun ne olivat lähes loppu elimistöstä. Sinkkiä saa cashev pähkinöistä mm. Magnessiumia saa täysjyvävilja tuotteista palkokasveista, ja kalasta mm.

• Muokattu kirjoittajan toimesta 1 vuosi, 11 kuukautta sitten. Syy: Lisäys
Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 30.11.2022 klo 11:43

Luulen että itselläni on sinkin puutostila. Katsoin melkein loppuun videon. Juuri se että allergia oireet on lisääntyneet voi olla merkki siitä että sinkkiä saa liian vähän.

Kurkumiini olisi paljon parempi vaihtoehto kuin tavalliset masennuslääkkeet. Mutta kun sillä ei oikein pystyy pistämään rahoiksi. Sen takia varmaan siitä ei puhuta masennuksen yhteydessä. Tai saa nähdä tuleeko markkinoille kurkumiini pillereitä. Eipä sitä tiedä...

Itse toivoisin että tulisi jokin unilääke markkinoille jota olisi turvallista käyttää ja mihin ei jäisi mitenkään koukkuun. Toki on melatoniini, mutta se ei aina toimi. Nykyiset vahvat unilääkkeet voi olla vaarallisia ja kun niitä käyttää niin unenlaatu on huonoa. Ehkä pitää vaan ruveta harrastamaan liikuntaa enemmän. Voi olla ratkaisu moneen ongelmaan...

Käyttäjä HerKaramazov kirjoittanut 30.11.2022 klo 20:30

Kurumiini pillereitä on markkinoilla aika monelta valmistajalta. Haittavaikutukset kurkumiinissä on varmaan paljon pienenmät kuin ssri-lääkkeissä.

Onko kurkumiinissä ylipäätään haittavaikutuksia? En tiedä? Tarvii ostaa ja kokeilla.

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 01.12.2022 klo 11:28

Vissiin tuossa videolla sanottiin, että kurkumiinissä on sellainen haittavaikutus että ihminen elää pidempään. 😁 En nyt sitten tiedä onko se haittavaikutus...

Mun mielestä paras masennuslääke on liikunta. Lääkärini toki aina ehdottaa, joka käynnillä että alkaisin syömään jotain ssri-lääkettä, mutta en kyllä ala kun muistan sen että tuli hirveästi haittavaikutuksia aikanaan kun söin. Suomessa syödään ihan käsittämättömiä määriä masennuslääkkeitä, mutta olisi kiva tietää että kuinka monella ne oikeasti toimivat...

Käyttäjä HerKaramazov kirjoittanut 01.12.2022 klo 13:18

Liikunta, ravinto, uni, lääkkeet, sosiaalisuus sopivassa mittasuhteessa toimii minulla.

Puolimiljoonaa ihmistä säätää masennuslääkkeillä. Toinen puolimiljoonaa alkoholilla. Osa säätää masennuslääkkeillä ja alkoholilla siitäkään ei ole tilastoja.

• Muokattu kirjoittajan toimesta 1 vuosi, 11 kuukautta sitten. Syy: Lisäys
Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 01.12.2022 klo 15:43

Se on hirveetä kun niin monille elämän eliksiiri on alkoholi. Monta ennenaikaista kuolemaa vältettäisiin, jos alkoholi olisi laiton päihde. Itsemurha luvutkin varmasti laskisivat. Toki jos se olisi laiton päihde niin sitten ihmiset ostaisivat sitä varmaan pimeiltä markkinoilta.

Nuo mainitsemasi asiat toimii myös mulla. Ainut vaan että pitäisi syödä vielä terveellisemmin. Liikaa syön suklaata. Mutta eipä se iso pahe ole...

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 02.12.2022 klo 11:58

Jonkinlaista elämän hallintaa sitä pitäisi vielä enemmän opetella. Että liikkuisi joka päivä, söisi enemmän kasviksia jne. Toisaalta välillä tuntuu että elämä on kontrollissa, mutta sitten tulee taas päivä kun kämppä on sotkuinen yms. Koko ajan on vaan jatkuvaa taistelua siitä että saisi elämän järjestykseen. Mietin vaan joskus että elämä on yhtä ja samaa koko ajan. Pelkkää liikettä vaan. Sinne sun tänne. Sitten sanotaan että pitäisi elää merkityksellistä elämää. Mutta mikä nyt sitten on merkityksellistä? Onko suihkussa käynti merkityksellistä? Tai tiskaaminen? Tai sitten sanotaan, että ihmisen elämä on pyhä asia. Millä tavalla se on pyhä asia? Meillä on vaan tämä keho ja elämä on vain sen kunnossa pitoa, en näe että tämä keho olisi mitenkään yhteydessä mihinkään korkeampaan voimaan. Ainahan papit esim. voi puhua hienoja sanoja Taivaan valtakunnasta ja sielusta, mutta se on vaan eräänlaista runoutta jolla ei ole kosketusta tähän elämään. Se saa hyvän olon aikaiseksi, mutta se ei lopulta kerro mitään tästä elämästä. Biologisesta elämästä. Ihmisen mieli on ihmeellinen, kun se tarttuu noihin ns. "pyhiin sanoihin". Toki varmasti rukoileminenkin voi joskus auttaa, mutta sekin on vaan eräänlaista terapiaa. Tuskin sitä rukousta mikään korkeampi olento kuulee. Uskonnothan vaan on eräänlaista mielen luomaa runoutta, jotka toimivat tietynlaisena laastarina. Ne hylkäävät täysin sen asian että ihminen loppujen lopuksi on biologinen olento... Piti vaan nyt kirjoittaa tästä kun itseäni ottaa välillä päähän se kuinka jotkut ihmiset lähipiiristäni kauppaavat minulle uskontoaan. Tai yrittävät ns. käännyttää minua uskomaan. Toki saa uskoa mihin haluaa, mutta pitää muistaa että saa olla agnostikko tai ateisti myös... Mutta joo...

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 02.12.2022 klo 12:28

Toki esim. kristinuskossa on paljon hyvääkin: rakkauden sanoma, kultainen käsky jne. Voihan toki olla että jos ihminen hylkää kaikki uskonnot ja jumalat, niin hänestä tulee kyyninen nihilisti...

Käyttäjä Vielä_täällä kirjoittanut 02.12.2022 klo 14:05

Masennus voi olla myös tarpeellinen suojavaippa psyykkisesti liian vaikeassa tilanteessa. Se saattaa ikään kuin peittää ihmisen alleen/suojaan. Että ihminen ei vaurioituisi lisää. Tällainen ajatus mulle tuli yks päivä päähän.

Masennus on tosi vaihtelevaista. Juuri nyt sanoisin, että itsellä jopa vakavaa. Joskus tulee kyyninen olo näistä "terveet elämäntavat"-jutuista.. siis mulla on ollut vuosia terveet elämäntavat monin tavoin ja masennusta olen silti sairastanut. Olen sairastanut myös ilman psyykelääkkeitä ja niiden kanssa. Olen kerran voittanut masennusjakson ilman lääkkeitä.

Psyykelääkkeitä suositellaan aivan liian helpolla.

Turvallinen elämänpiiri olisi varmaan se kaikista suojaavin keino - itsellä ei sitä ole eikä ole ikinä ollut.

Noista im-ajatuksista... En mä tiedä.. onko siinä mitään väärää ajatella niitä. Tai siis.. minun mielestä kuuluu asiaan. Ei ajatuksiin tartte reagoida mitenkään.

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 02.12.2022 klo 14:53

Mutta kuinka huonossa kunnossa sitä olisikaan jos ei yhtään kiinnittäisiä huomiota elämäntapoihin. Esim. jos käyttäisi koko ajan alkoholia ja jos ei söisi kasviksia ollenkaan.

Im-ajatukset aika yleisiä luulen. Olisi kyllä outoa jos ei niitä tulisi koskaan...

• Muokattu kirjoittajan toimesta 1 vuosi, 11 kuukautta sitten. Syy: Kirjoitusvirhe