Hei. Olen aikuinen nainen, ikäni kärsinyt ahdistuneisuudesta lievemmässä tai voimakkaammassa muodossa koskaan siitä täysin pääsemättä. Myös masennus diagnosoitu joskus, nyt se on ollut aika pitkään aikaan ollut hallinnassa.
Nuo itsemurha-ajatukset itsellekin varsin tuttuja. Ensimmäisen kerran muistan suunnitlleeni im. 7-vuotiaana. Se oli lapsellinen epätoivoinen yritys; piti tylsällä kääntöveitsellä vetää ranne auki mutta siitä ei tullut mitään. Koskaan kenellekään en kertonut, koska kotonani en voinut mitään puhua. Ahdistus ja tuska oli valtavat.
Nuorena aikuisena suunnittelin korkealta hyppäämistä, ja hakeuduin paikkoihin joissa voisin sen toteuttaa. En tiedä mikä pidätteli, vaikka paha oli koko ajan valtava. Yksin näitä pyörittelin ja olen pyöritellyt, kenellekään en ole voinut puhua koska ketään ei ole joka jaksaisi kuunnella. Psykologi joskus kysyi olenko suunnitellut im. ja miten sen toteuttaisin. Sanoin että mielessä on, mutta tekotapaa en kerro. En halua että kukaan pääsee estämään jos toteuttamisasteelle etenen.
Näitten ajatusten kanssa olen sinut, ja itse asiassa tuntuu jopa turvalliselle aj lohduttavalle että minulla on tämä mahdollisuus eikä sitä kukaan saa minulta pois. Olen opetellut pärjäämään tämän kanssa, ja pystyn toimimaan elämässä ihan ok. En käytä mitään lääkkeitä. Psykologilla juossut joskus aikoinaan paljonkin, nyt en tunne tarvetta siihen, koska mitään ratkaisua en ole sieltä suunnasta saanut kehiteltyä.
Asia joka minua kuitenkin askarruttaa on se, että joskus, onneksi harvoin, minulle tulee välähdyksenomainen ajatus että pakko hypätä tuosta parvekkeelta tai ikkunasta ja löydän itseni jo ryntäämässä sinne. Pelästyn kun "herään" siitä, koska en halua toteuttaa lähtöäni sillä tavalla enkä nyt kun jaksan kuitenkin näinkin elää. Asun korkealla, ylimmässä kerroksessa mutta en ole varma kuolisinko jos hyppäisin. Alla on nurmikenttä.
En varsinaisesti halua kuolla, mutta kuitenkin haluan! Olen miettinyt että kenties kuolemankaipuu on kuitenkin tarvetta päästä pakoon, pois ahdistavasta olosta, ei niinkään kuolemanhalua sen varsinaisessa merkityksessä?
Onko kukaan muu kokenut noita "kohtauksia", äkillistä kuin salama kirkkaalta taivaalta tulevaa pakkoa esim. hypätä nyt, heti paikalla ja viime hetkellä saanut estettyä?