Minä ainakin haluan koko ajan kaikkea. Ruokaa, herkkuja jne. Ihmettelen välillä, mistä esim. jotkut buddhalaiset munkit saa tyyneyden ja voiman vastustaa kaikkia kiusauksia.
Luulen, että lopulta vastaus kaikkeen on ihmisen elimistö. Toisten elimistö vaan nyt sitten on sellainen, että se pistää haluamaan erinäisiä asioita enemmän kuin toisten. Ihminen ei pysty päättämään millainen elimistö hänelle muotoutuu. Tai siis pystyy tietenkin osittain muttei täysin.
On tämä maailma vaan hullu paikka, kun tarkemmin ajattelee...
Itse en ole käynyt armeijaa. Muutenkin tuntuu kaikki sodat ihan vastenmielisiltä. En pysty ymmärtämään minkä takia maailmassa soditaan...
Ihmisellä on tämä elinkautinen täällä maan päällä. En tiedä onko kristinusko, buddhalaisuus tai mikään muukaan uskonto oikeassa. Toki niissä on hyviä juttuja, mutta että olisi jokin taivas tai nirvana.... En tiedä. Tämä maailma on kyllä sellainen keitos, että siihen keitokseen on lykätty kaikkea mahdollista...
Tuntuuko teistäkin elämä oudolta? Että joo, ihmisen tehtävä on elää, mutta sitten toisaalta elämä on kärsimystä. Ihmisen on siis haluttava kärsimystä. Haluttava elää. Eikö se ole hirveän outoa?
Olen huomannut että itselläni on tietynlainen aste-taulukko im-ajatuksissa. Esim. ykkös-asteella im-ajatukseni on vain sellaisia fiiliksiä, että onpas ikävä olo. Ehkä toisella asteella ajatukset sellaisia, että alkaa aktiivisesta ajattelemaan pois pääsyä. Ja kolmannella asteella miettii jo teko tapaa. Onneksi harvoin sitä enää nykyään on tuolla kolmannella asteella...
Ootteko lukeneet Schopenhaueria? Hänen mielestä ihmisellä on sokea elämäntahto. Sehän voi pitää paikkansa. Ihmisen aivot ja keho on luonnonvalinnan kautta muokkautuneet sellaiseksi, että ne yrittävät hinnalla millä hyvänsä pitää ihmisen hengissä. Siis esim. tuottamalla joissain tilanteissa adrenaliinia. Olen miettinyt, että mitä tapahtuisi jos ei olisi kuoleman pelkoa? Esim. varmaan joillain aineilla jotkut ihmiset kumoavat kuoleman pelon. Tai no sen nyt melkein tietää, että mitä siitä seuraa....
On vaikea hahmottaa, että mikä tämän elämän lopullinen tarkoitus on? Kun miettii, että päiväthän on tällaisia samanlaisia aina. Aina elämän loppuun asti. Aamupala, suihku, netti, lounas, ulkoilu, lukeminen, välipala... Camus puhui juuri tuosta, että kaikki on vain toistoa. Olisi se ihme jos sitten joku päivä Jumala ilmestyisi ihmiselle. Kun ei se ole tähänkään mennessä ilmestynyt... Mietin vaan...
-
Muokattu kirjoittajan toimesta 2 vuotta, 6 kuukautta sitten. Syy: Lisää tekstiä
-
Muokattu kirjoittajan toimesta 2 vuotta, 6 kuukautta sitten. Syy: Parantelu
-
Muokattu kirjoittajan toimesta 2 vuotta, 6 kuukautta sitten. Syy: korjailu