Taistelu im:ää vastaan.

Taistelu im:ää vastaan.

Käyttäjä minäitse89 aloittanut aikaan 06.05.2020 klo 20:34 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 06.05.2020 klo 20:34

Mitkä on hyviä keinoja välttää im-ajatukset, puhumattakaan teoista? Miten selvitä arjessa näitten ajatusten kanssa ja miten välttää joutumasta ojasta allikkoon? Olisi hyvä kuulla kokemuksia, että miten pärjäätte im-ajatuksien kanssa? Ja miten päästä elämässä eteenpäin vaikka välillä on sellaisia? Perustin tämän ryhmän, koska itseäni vaivaa usein kyseiset ajatukset. Ja haluaisin kuulla että miten muilla asiat? Hallitsevatko ne teidän elämää?

Käyttäjä HerKaramazov kirjoittanut 28.03.2022 klo 13:25

Moi.

Heidegger tuskin voi vedota tyhmyyteen, sillä aika syvällinen ajattelija hän oli. Mitä se natsien kanssa veljeily sitten todellisuudessa oli? Saksasta pois hän ei lähtenyt, eikä pois ajettu kuten muutama muu filosofi ja taiteilija.

Niin jokin tuollainen maailmankaikkeutta yhdistävä voima voisi Jumala olla? Mä meen solmuun pyhänhengen, Jumala-Jeesuksena, ja itse Jumala pyhän kolminaisuuden kanssa. Ehkä Jeesuksen kanssa olisi mukava jutella...kysyä "kerros ny ihan sellaisilla sanoilla että mä tyhjäpääkin ymmärrän".

Kai se taivas voi olla ilman Jumalaakin? Riippuu minkälainen merkitys Jumalalle annetaan.
Tyttäreni kävi eilen lukemassa uskonto, ja maailmankatsomus opin kokeeseen asunnossani. Aiheena oli lähi-idän uskonnot Juutalaiset, Kristityt, ja Muslimit...kaikki kolme ovat monoteistisia uskontoja ja kaikien pyhissä kirjoissa on Abraham. Montakohan sataa vuotta tarvii mennä että nuo kolme uskontoa kättelevät ja sulautuvat toisiinsa?

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 28.03.2022 klo 15:04

Heidegger ihan avoimesti ainakin jonkin aikaa tuki natsismia. Toki hän myös suojeli joitain juutalaisia tuttujaan samalla. Vähän ristiriitaista. Ehkä hän sitten käsitti natsi-ideologian jotenkin väärin. Vaikka toki hän oli kyllä syvällinen ajattelja.

Jeesuksen puheessa oli niin paljon metaforia, että se hämmentää välillä. Itse kysyisin Jeesukselta, että minkä takia pitäisi  olla niin alistuva elämässä? Sitähän Nietzschekin kritisoi kristinuskossa, että ihmisen pitäisi alistua joka elämäntilanteessa. Vaikka toki ei se välttämättä Jeesuksen ydinpointti ollut. Mutta toki se kummastuttaa, että hän hyväksyi niin nöyrästi kuitenkin kuolemantuomionsa...

Niin, mun mielestä pitäisi olla usko ihmiseen ennen kaikkea. Että kristinusko, juutalaisuus ja islam painottaisivat että ennen kaikkea ihmisoikeudet tässä maailmassa ovat tärkein asia. Vaikka nykymaailmassa on sellainen meno, että yksittäinen ihminen jää aika nopeasti jalkoihin. Mutta eihän ole olemassa lopulta muuta kuin yksilöitä..?

Tuskin nuo uskonnot koskaan yhdistyvät. Itse otan uskonnoista oikeastaan vain ne elämää edistävät jutut. Sitten spekulaatiot siitä, oliko esim. Jeesus Jumalan poika, jätän muiden pohdittavaksi. Mistä sitäkään oikeastaan tietää?

Käyttäjä Eieiei kirjoittanut 28.03.2022 klo 21:06

Heideggerin natsisympatiat on kiusallinen asia länsimaiselle kulttuurille. Jeesuksen alkuperäinen sanoman määrittely on aiheuttanut kristikunnan riitaisan historian. Eikö se ollut Paavali ja Augustinus jotka pääosin muotoilivat kristinopin joten itse Jeesus on melko arvoituksellinen henkilö niin että hänen on jopa epäilty olleen buddhalainen munkki idästä. Metaforisuus saattaa tuntua nykyihmisestä hankalalta kun taasen agraarisessa ja suullisen tradition ajassa eläneet ihmiset, kuten Suomessa vielä jonnekin 1960-luvulle saakka, todellisuus oli täynnä symboleja ja kieli rikasta kaskuineen, tarinoineen ja kansanviisauksineen. Nykyihmistä taasen luonnehtii kuluttajan rooliin alistuminen, niin demokraattisissa kuin autoritaarisissa maissa. Consumero, ergo sum... tjsp. Liikaa ajattelemista pidetään Suomessa hölmönä ja tylsänä, täällä pitää alistua valtavirtaan, joka on työn ja huvin vuorottelua, kun mitään yhteisöllistä kokemusta ei enää tässä välinpitämättömässä juurettomassa sirpaloituneessa yhteiskunnassa ole. Mutta se saattaa muuttua: maanpuolustus, vaikka kuinka olisi maassa mätää ja hyväveliverkostoja... maanpuolustus, että saa esittää edes tämmöisiä ajatuksis kuin sinä ja minä ja kaikki netissä. Meillä on vieressä maa, jossa vallitsee samallainen hirmuvalta kuin Hitlerin Saksassa ja Stalinin Neuvostoliitossa. Siellä masentuneet ja im-ajatuksia pohtivat masennetaan tekemään im ellei sitten jo itse valtio tuhoa heitä.

Käyttäjä HerKaramazov kirjoittanut 29.03.2022 klo 10:23

Moi.

Mietin tuossa taannoin että Jeesuksen syntymää edeltävästä ajasta on kirjoitettu Mariasta ja Jumalan välisistä asioista, sitten Jeesuksen syntymästä. Tuohon syntymään liittyy ne kolme itämaan tietäjää jotka toivat kultaa, mirhaa, ja suitsukkeita. Mitähän nuo lahjat symbolisisesti voisivat merkitä?
12-13-vuotiaana Jeesus käy temppelissä puhumassa pappien päät pyörälle. Mutta missä Jeesus asui nuo ensimmäiset 12-13-vuotta? Mitä hän  tolloin lapsena omaksui, ja keneltä...tietty jos ajatellaan hänen olevan lihaksi tullut Jumala, niin hänellä oli viisaus ilman oppimista keneltäkään.

Alku kristillisyydestäkin ollaan montaa mieltä, eikä siitä puhuta kovinkaan paljon. Kristillisyys muokkaantui uskonkokouksien kautta, joissa päätettiin mitä sisällytetään kristin uskoon ja raamattuu...näistä kokouksistakaan ei kerrota, puhuta juurikaan, eikä mitä niissä päätettiin mm. kolminaisuus oppi.

Sokrates voi olla Platonin keksimä myyttinen hahmo, tai sitten on ollut Sokrates joka on opettanut Platonia, ja jonka Platon sijoitti kertomuksiinsa.

Meidän naapurimaassa ei kehoteta ajattelemaan omilla aivoilla edes yliopistossa. Mielisairaat, kehitysvammaiset, useat muut sairaat pistetään jonnekkin, mutta minne? Oletteko nähneet dokumettejä venäjän mielisairaaloista, tai kehitysvamma laitoksista? Voisi olla karuja kertomuksia.

• Muokattu kirjoittajan toimesta 2 vuotta, 7 kuukautta sitten. Syy: Korjaus
Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 29.03.2022 klo 12:18

Varmaan historiassa sitten joka vuosisadalla on vähän muunneltu sitä Jeesuksen sanomaa. Ehkä Jeesus vain otettiin johtohahmoksi kristinuskolle, koska johonkin kristinuskon pitää henkilöityä. Ja sitten suurin osa metaforista ja opetuksista keksittiin vasta Jeesuksen kuoleman jälkeen. Vain todettiin että näin Jeesus sanoi silloin ja silloin. Voi olla...

Joo, se kielen rikkaus on kyllä vähän tässä aikojen kuluessa kadonnut...

Nykymaailmassa raha on suuremmassa roolissa kuin syvällinen ajattelu. Joka paikassa hoetaan että osta sitä tai osta tätä.Mutta jos rahaa on liikaa, niin se voi olla aikamoinen ongelma, ihmiseltä menee todellisuuden taju. Kun saa mitä vain haluaa, niin elämästä varmaan menee mielekkyys..? Rahakin varmaan keksitty vain sitä varten että se antaisi toivoa ihmisille. Siis siinä mielessä, että kun elämä on sen verran kovaa, niin se antaisi hyvänolon tunnetta. Että kaikkea voi ostaa ja se kaikki auttaa ahdistukseen. Spekulaatiota tosin...

Venäjällä mennyt ihan överiksi koko touhu. En tiedä mikä se Putinin idea oikein on tämän sodan suhteen? Vai onko se vain katkeruuden purkaus? Että Putin on vain vanha ja katkera ja hän purkaa kaiken sen patoutuneen tunteen nyt Ukrainaan...

Varmaan im luvut on nousseet Venäjällä viime aikoina hurjaa tahtia. Mutta eipä siellä siitä välitetä...

Käyttäjä HerKaramazov kirjoittanut 30.03.2022 klo 11:49

Moi.
Alkuun kerton että haen psykiatriseen arvioon tarvinko hoitojaksoa sairaalaan. Ahdistus on ollut sitä luokkaa että on vienyt ruokahalun (laihtunut 8-10kg 2.5kk:ssa.) syön päivässä kaurapuuroa lautasellisen väkisten. En pääse liikkeelle kotoa, jne.

Raha näkyy, tai ei juuri näy mielenterveyspalveluissa. Mielisairaudet, kuten muutkin sairaudet ovat taakka yhteiskunnalle. Ihmisellä on arvo tuottavana yksilönä.
Raha on vaihto välinen joka tuli korvaamaan oravan nahat, ja hyödykkeet. Ei raha varmaan tee ketään onnelliseksi, vaan se miten voi/saa käyttää rahaa. Rahattomuus tuo selkeesti murhetta.

Putinin ja venäjän motiivi on luonnonvarat, ja yhteys punaiselle merelle vaikea keksiä mitään muuta syytä?
im. lukujen tilastointi voi olla mutkikasta venäjällä, kun siellä kielletään kaikki todellinen. Venäjän välittäminen on kieltämistä...sitä ei ole mikä kielletään valtion toimesta.

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 30.03.2022 klo 12:51

Ootko urheillu noitten parin kuukauden aikana paljoakaan? Mulla ainakin olo alkaa nopeastikin jo menemään huonommaksi, jos ei esim. viikkoon harrasta mitään hikiliikuntaa. Oon tässä ajatellut, että ihan kuin itselläni olisi lievä korona tai sitten johtuu tuosta liikunnan puutteesta. Aikamoinen väsymys ollut päällä. Sitten asiat alkaa kasaantumaan. Että pitäisi pestä pyykkiä ja siivota, mutta kun voimat on pois niin voimat on pois.

Joillekin raha tuo onnen joillekin onnettomuuden. Yhteiskunnan toimivuus mitataan sillä että miten se huolehtii sairaista ja vanhuksista.

Se on vähän outoa, että ihminen olisi ns. taakka yhteiskunnalle. Eikö yhteiskunta ole kuitenkin rakennettu ihmistä varten? Yksilöä varten?

Mielensairaudet ovat siitä v-mäisiä, että niitä on niin hankala hoitaa. Lääkkeitä toki on, mutta auttaako ne oikeasti? Kai sitten...

En kyllä yhtään ymmärrä Putinin motiiveja. Onko sillä edes minkäänlaisia?

Saa nähdä mihin suuntaan Venäjän yhteiskunta menee lähivuosina. Kun on noita pakotteita ja muitakin. Kaikki sieltä varmaan haluaa pois...

Käyttäjä HerKaramazov kirjoittanut 30.03.2022 klo 21:33

Moi.

En ole urheillut juurikaan, kun mulla on toi selkäsairaus niin pallopelit ei onnistu, eikä juoksu. Maastopyöräily, ja uinti on okei. Kohta alkaa oleen maastopyörä kelejä kun jää sulaa pyöräteiltä. Uimaan en ole vaan saanut itseäni lähtemään. Kun on niin kova ahdistus että kuvottaa lähes koko ajan, niin ei tule mieleen lähteä uimaan, mutta kai se on jossain vaiheessa pakotettava itsensä liikkeelle.

Raha on pakollinen paha, tai sitten hyvä...olis hyvä et varallisuutta olisi riittävästi, miten sen jokainen mieltää.
Ukrainalaisilla pakolaisilla mahtuu koko omaisuu pariin kapsäkkiin. Joutuu lähteen tilanteesta 0:lla.
Nämä kolme viimeisintä vuotta on ollut todella rankkoja elää.

Jossain vaiheessa venäjä sulkee rajat...ihme että ei ole vielä sitä tehnyt?

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 31.03.2022 klo 11:35

Urheilu kyllä elintärkeää. Esim. sauvakävelykin ihan tehokasta. Itse kävin eilen pelaamassa jalkapalloa. Tuli kyllä selkä mullakin hirveän kipeäksi. Mietin että kun tuo sairaanhoitajien lakko, niin ei varmaan oikein terkkuun voi mennä, paitsi jos tämä nyt vielä tästä pahenee tai jatkuu pitkään.

Rahaa kyllä saisi itsellä olla enemmän. Kun bensa ja ruoka alkaa oleen niin kallista. En kuitenkaan haluaisi olla välttämättä mikään miljonääri. Kunhan nyt vähän enemmän olisi, ettei tarvitsisi koko ajan seurata tiliä.

Ei sitä pysty käsittään millaista ukrainalaisten elämä on nyt.

Saa nähdä kauanko tuo korona-aalto vielä kiertää maapalloa?

Uutisia en enää kyllä katso. Pääotsikot netistä ehkä, mutten muuta. En ymmärrä miten toimittajien pää kestää kaikkien näiden tapahtumien keskellä..?

Vähän mietin, että onko elämässä koskaan ns. helppoja vuosia? En tiedä...

Venäjän talous tulee romahtamaan ja sitten ainakin kaikki haluaa pois sieltä.

• Muokattu kirjoittajan toimesta 2 vuotta, 7 kuukautta sitten. Syy: korjailu
Käyttäjä HerKaramazov kirjoittanut 31.03.2022 klo 18:26

Moi.

Mulla on ollut ns. "helpompia vuosia" elämässä, ja kai niitä voi tulla jatkossakin, vaikka nyt ollaan suossa, syvällä.

Venäjän talous kurjuus iskee eniten tavalliseen kansaan, joilla ei ole mitään tekemistä sodan kanssa.

Käyn mä joka päivä koiran kanssa kolmekertaa kävelemässä muutaman kilometrin, noi kävelytiet on hivenen sulaneet, mutta metsäpolut ihan jäässä. (Tampereella)

Mulle iski hirvee hätä jos mut kirjoitetaan sinne osastolle, kun en ole kertaakaan ollut, onko sulla hajua minkälaista osastolla on?

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 01.04.2022 klo 11:29

2014 vuonna olin vähän aikaa osastolla. Ei siellä ollut paljon mitään tekemistä. En tiedä millaista nykyään. Se silloin eniten otti siellä päähän, että se oli sellaista venailua koko ajan. Ja piti hirveän kauan odottaa ennen kuin siellä pääsi psykiatrin luo. Mutta tosiaan en tiedä millaista nykyään...

Käyttäjä HerKaramazov kirjoittanut 01.04.2022 klo 13:10

Moi.

Okei. Tampereella ei ole enään päivä sairaalaa näin olen käsittänyt, on vain intensiivi yksikkö, jossa on tarjolla keskustelua, ja ryhmäkeskustelua muutaman kerran viikossa. Osastot toimii edelleen mutta miten sinne pääsee on toinen juttu. Mulla on ongelma kun kunnan mtt:eet psykiatrinen lääkäri ei ole kiinnostunut juurikaan minun proplematiikasta, eikä puheiden mukaan paljon muidenkaan ongelmista. Voi olla että hän on "leipiintynyy" tai sitten suuntaa tarmonsa joihinkin tiettyihin ihmisryhmiin? En tiedä?
Edellisestä johtuen mun pitää saada lähete psykiatriseen arvioon Pitkikseen, jos siellä lääkäri olisi kiinnostuneempi, lääkityksestä, terapiasta, jne. minun kohdallani. Arvio voi johtaa osastolle, tai sitten ei. Mun entinen terapeutti, johon mulla on 16-18-vuoden potilas suhde lupasi kirjoittaa lausunnon peoplematiikastani. Johon kuuluu taas vahvat im. ajatukset.

Kuten tiedät on melkoista arpapeliä millaisen lääkärin saa itselleen kunnassa. Lääkärit ovat ihmisiä ja tuohon lääkäreiden ryhmään mahtuu hyviä, huonoja, ja kaikkea siltä väliltä, kuten kaikkiin ammatti ryhmiin.

Tänään yritän lähteä avantoon ja saunaan tunnin kuluttua, samalla ostamaan sukkia.
Tää on siinä pisteessä että en saa itseäni lähtemään edes sukkaostoksille. Pää on todella jumissa.

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 01.04.2022 klo 14:13

Parhaiten nuo erilaiset menot varmaan auttaa. Ihmisten ilmoille lähteminen. Itsekin aikanaan jumituin kotiin. Nykyään pääsen vähän paremmin lähtemään kotoa, kuin ennen. Ainut vaan että pitäisi olla enemmän sovittuja menoja. Jos olisi työ- tai opiskelupaikka, niin tulisi vähän enemmän rakennetta näihin mun päiviin. Mutta kun mulle on aika usein käynyt niin että uuvun aika nopeasti. Esim. opiskeluun.

Joo, on kyllä itselläkin kokemusta monenlaisista lääkäreistä. Pääosin olleet ihan hyviä. Paitsi joskus, noin 6 vuotta sitten oli ihan karmea. Kun piti aina taistella joka asiasta hänen kanssaan. Tällä hetkellä näen psykiatrin 2 kertaa vuodessa. Mutta en edes tiedä kuka tällä hetkellä mun psykiatri on... Kun psykiatri, joka vielä viime vuonna hoiti mun asioita, on nyt jäänyt pois...

Itse olin juuri silloin aikanaan Pitkässäniemessä. Asun myös Pirkanmaalla...

Ne im-ajatukset on kyllä sellainen ongelma, että ei tunnu löytyvän ratkaisua niille. Aika paljon unen määrä vaikuttaa niihin. Jos nukun yli 10 tuntia yössä, niin silloin aika varmasti koko päivän on im-ajatuksia...

Olen ymmärtänyt että osastolle ei enää nykyään niin vain pääse. Silloin 2014 pääsi kun sanoi vaan terveyskeskuksessa lääkärille, että nyt pitäisi päästä. Mutta ei kyllä enää nykyään...

Käyttäjä HerKaramazov kirjoittanut 02.04.2022 klo 10:03

Moi.

Mulla on sama juttu noiden psykiatristen lääkäreiden kanssa ne vaihtuu koko ajan. Ja jokainen lääkäri luo oman kuvansa mun tilanteesta.

Onko 10-tuntia liikaa yö unta sinulle, jos se nostaa ahdistusta pintaan? Mikä on sopiva määrä?
Jos mä nukun 10-tuntia ahdistus lähtee liikkeelle aaltoina, siis muutama minuutti ei ahdista, sitten tulee ahdistus aalto en osaa sanoa tarkaa aikaa, ehkä 2-5min, jos pystyn hengitteleen ahdistusta (ajattelen hengittäväni yhdessä maailman kaikkien ahdistuneiden ja pelosta kärsivien kanssa, myös eläinten, koska eläimetkin tuntee pelkoa ja ahdistusta...) saatan pystyä "tasoittamaan" aallon, mutta kun aallot jatkuvat niin toivoni, tarmoni, tai henkinen kapasiteettini ei riitä tasoittamaan ahdistus/pelko aaltoa, ja jään "aallon armoille". Jotenkin noin se menee kun on aikaa ja tietoisuutta seurata miten ahdistus "valtaa mielen".
En kyllä taida selittää edellistä psykiatrille, tai olen suljetulla osastolla. Ja voi olla että minut pistetäänkin suljetulle, en tiedä?
Nyt on alkanut hoitoalan lakko, saa nähdä miten se vaikuttaa psykiatrisiin hoitolaitoksiin?
Mä selasin eilen työpaikkoja, mutta totesin että kaikki ovat täysipäiväisiä hommia, ja tässä mielentilassa en taitaisi kestää päivääkään millään työpaikalla. Ehkä siksi minulla on työkyvytyömyyseläke?

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 02.04.2022 klo 13:11

Mullakin, aina kun on vaihtunut lääkäri, niin on pitänyt selittää kaikki aina alusta. Että milloin sairastui, millainen lääkitys ollut, millainen hoitosuhde. Siihen se aika aina on mennyt sitten uuden lääkärin vastaanotolla.

En oikeastaan tiedä onko 10 tuntia aina liikaa... Aika paljon johtuu varmaan siitäkin että mitä on syönyt, paljonko liikkunut... Mulla on ollut välillä jotain allergisiakin oireita ja kun olen mennyt lääkäriin, niin ne on aina olettanut, että oireet johtuu psyykkisistä syistä. On toki itsekin vaikeaa välillä erottaa että onko jokin oire nyt psykosomaattista vai vain psyykkistä tai vain somaattista. Tai ihminenhän on tällainen kokonainen paketti...

Lukeminen tai tv:n katselu auttaa ehkä parhaiten mulla ahdistukseen. Tai kävelylenkki.

Se on vähän outoa omalla kohdalla, että jos on tilanne sellainen ettei ole mitään fyysistä vaivaa, niin silloin iskee im-ajatukset tai ahdistus. Että tavallaan koko ajan on sellaista käden vääntöä erilaisten oireiden kanssa. Tällä viikolla on nuo im-ajatukset taas ollut päällimmäisenä mielessä. Se on niin outoa, kun ne tulee kuin itsestään. Sitten samaan syssyyn tulee ne nihilistiset ajatukset.

Tuskin ne hirveen herkästi nykyään suljetulle pistää.

Itse kyllä haluaisin töihin. Olin yhtenä kesänä puutarhatöissä, mutta oli fyysisesti niin raskasta että lopetin parin viikon jälkeen. En ymmärrä omalla kohdallani sitä, että minkä takia väsyn niin nopeasti aina... Lukion sain aikanaan suoritettua loppuun, mutta sen jälkeen en ole oikein saanut mitään vietyä loppuun. Ja yo-juhlistakin jo 13 vuotta. Työelämä usein kyllä hirveän kuluttavaa. En ymmärrä miten jotkut jaksaa tehdä esim. kolmivuorotyötä tai vastaavaa.

Työttömyydessä aina se huono puoli, että vaikka rahaa olisikin, niin miten saa ajan kulumaan? Ja sitten tulee ne pelätyt nihilistiset ajatukset, jos on liikaa luppo-aikaa...

• Muokattu kirjoittajan toimesta 2 vuotta, 7 kuukautta sitten. Syy: korjailu