Kyllähän sitä saa takaisinkin tiuskia, ei kai siinä mitään? Tekisi mieli sanoa, että hyvä jos edes vähän tiuskaisit takaisinkin.
Jos on vihainen, saahan sen vihan näyttää tavalla tai toisella. Takaisinkin saa olla vihainen. Ihan joka tilanteessa ihminen saa tuntea vihaa ja ilmaista sitä, jos haluaa. Näin minulle on opetettu, tosin vasta terapiassa. Käsiksi ei saa toiseen ihmiseen käydä. Siinä menee raja. Tietysti toisen nimitteleminen tai muu henkilökohtainen pilkanteko on huonoa käytöstä, mutta kukapa ei joskus käyttäytyisi huonosti. Vihan ilmaiseminen ei ole edes huonoa käytöstä sinänsä.
Ehkä toisilla ihmisillä on useammin ns. negatiivisia tunteita kuin toisilla. Saahan sitä olla. Helpommalta elämä tuntuisi kyllä, jos niitä olisi vähemmän. Toisaalta niille saattaa olla jokin tärkeä ja todellinen syy.
Jotkut ihmiset tosiaan melkein koko ajan haastavat riitaa tai muuten aiheuttavat ongelmia muille. Olen huomannut saman. Heillä on jonkinlainen tarve siihen, enkä koe, että heidän riidanhaastamisen tarpeeseensa voi mitenkään vaikuttaa. Se on heissä. Minusta on samantekevää, antaako heille välillä kiukkuisesti takaisin vai eikö. Riidanhaastaja tietysti synnyttää omassa itsessä vihantunnetta. Se on ikävää, koska se vie energiaa itseltä eikä siihen voi sisäisesti vaikuttaa kovin paljon. Riidanhaastajaihmiset kuluttavat muiden energiaa, vievät voimia. Ehkä se on heidän (tiedostamaton?) tavoitteensakin.
Minulla on myös lähipiirissä kaksi tuollaista ihmistä. Heillä on varmasti joitain ongelmia, joita heillä ei omasta mielestään ole. Sille ei kuitenkaan voi mitään. On harmi ja vääryys, että se syö muiden voimia eikä tilanne voi muuttua ikinä. En tiedä, mikä olisi itselle vähiten huonoa oloa tuottava vaihtoehto näissä tilanteissa.