Yksi kysymys: Onko teillä sellaista että halveksutte joitain ihan vieraitakin ihmisiä? Siis minulla on usein kun katson tv:tä, niin mielessä halveksunta. Kun katson vaikka jotain draamasarjaa niin halveksun joitain siinä olevia ihmisiä.
Tai kun olen kaupassa niin halveksun muita ihmsiä mielessä siellä.
Tiedän että negatiiviset ajatukset kuuluu elämään. Ne ovat täysin luonnollisia ihmiselle. Mietin vain että positiiviset ajatukset eivät tule niin helposti mieleen. Vaikka pitäisi nähdä elämä positiivisessa valossa. Tai kyllä minä toisaalta siten näen, että juttelen yleensä kaupankassalla myyjälle positiivisesti. Turha siinä nyt on mitään negatiivista sanoa.
Jutellessa on hyvä pitää positiivinen ilmapiiri päällä. Ihmiset kuitenkin tarvitsevat voimaa jatkaa eteenpäin. Vaikka minun ajatukset halveksuisivat ihmisiä, niin kyllä minä silti positiivisista asioista juttelen ihmisten kanssa live-elämässä. En anna negatiivisten ajatusten häiritä.
Olen ajatellut että Jordan Petersonkin on välillä tavattoman negatiivinen puheissaan, toki myös välillä positiivinen. Mutta minä huomasin joskus kun luin jonkun oikein synkänkirjan että monta päivää oli huono olo henkisesti. Siis kirja vaikutti valtavasti minun elämääni. Se taisi olla sen niminen kirja kuin: Simpanssin kauneus. Oli todella synkkä.
Kun täällä maailmassa nyt sitten ollaan, niin kai tästä elämästä pitäisi tehdä enemmän positiivinen kuin negatiivinen kokemus. Negatiiviset ajatukset joskus imaisevat mukaansa. Mutta on hyvä pitää kuitenkin jonkin näköinen toivon kajastus mielessä. Vaikka siten uskonnon avulla. Ei ole mitään järkeä synkistellä jatkuvasti. Kyllä elämässä voi nauttia välillä tietyistä asioista ja se on hyvä juttu. Ja puhun nyt itsestäni että jossain vaiheessa oli kamalan synkkä kausi. En nähnyt elämässä mitään mieltä. Mutta nyt näyttää vähän valoisammalta.
Ihminen on ihmeellinen olento. Vaikka meillä on omat heikkoutemme, niin kyllä meiltä löytyy myös sisäistä voimaa ja sisäistä valoa. Olen vakuuttunut siitä että ihminen voi elää rikasta elämää ja ihmisellä on voimaa tehdä hienoja asioita jos hän vain niin päättää.
Jotenkin tässä, vaikka mieli halveksuukin välillä ihmisiä, niin loppujen lopuksi suuri osa ihmisistä pystyvät olemaan hyviä. En sano että jokainen ihminen on hyvä, sanon että suurin osa. Kyllähän maailmassa on pahojakin ihmisiä paljon. Sen tiedostan. Mutta ennen kaikkea täytyy keskittyä hyvään. En tieteenkään naivisti usko, että pahoja ihmisiä pystyisi käännyttämään tuosta vain hyviksi. Mutta jotenkin tässä viime aikoina tullut luottoa ihmisen hyvyyteen. Luulen että hyvyys ja hyvät teot ovat tärkeintä tässä maailmassa. Toki on myös pidettävä mielessä se että pahojen ihmisten pauloihin ei pidä jäädä.
Mutta luulen että empatia yms. lopulta vievät voiton. Synkistely ei oikein auta elämässä. Se ei vie eteenpäin. Vaikka toki jos on masennus niin silloin pakostikin synkistelee. Mutta hyvää täytyy etsiä...