Tahdosta riippumaton hoito?

Tahdosta riippumaton hoito?

Käyttäjä agonia aloittanut aikaan 11.02.2015 klo 22:13 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä agonia kirjoittanut 11.02.2015 klo 22:13

Tiedustelisin ajatuksia, kokemuksia tai tietoa asiaan liittyen.

Kuinka herkästi ihminen voidaan pakkohoitoon laittaa? Tiedän kyllä, mitä virallisesti sanotaan, mutta haluaisin lähestyä asiaa käytännön esimerkkien kautta.

Täytyykö ihmisen olla psykoottinen vai riittääkö pelkkä vakava masennus?

Jos ihmisellä on täysi suunnitelma itsemurhasta (aika, paikka, tekotapa) mietittynä, niin riittääkö se perusteeksi vai pitääkö itsemurhaa jo olla yritetty.

Paljon potilaan asenne vaikuttaa? Jos on asiallinen, tolkuissaan ja muuten ottaisi apua vastaan, muttei tahdo osastolle, niin kuinka herkästi sinne pakotetaan?

Voiko lääkärikäynti yhtäkkiä kääntyä siihen, että lähdetäänkin pakolla psykiatriselle?

Käyttäjä Evanescent7 kirjoittanut 01.03.2015 klo 16:41

Moi, mulla on "pakkohoidosta" kokemusta..
Ensimmäinen tapahtui ensimmäisen itsemurhayrityksen yhteydessä, olin ottanut yliannostuksen ASA lääkkeitä. Jouduin tarkkailuun somaattisten syiden takia yhdeksi yöksi ja aamulla psykiatri haastatteli eli siis perjaatteessa otti selvää että uskaltaako mua päästää kotiin. Vaikutin todella masentuneelta ja välinpitämättömältä ja en voinut luvata etten yrittäisi uudestaan itsemurhaa.. joten pakkohoitoon akuuttiosastolle.

Toinen pakkohoitopäätös tuli siitä kun olin viikon putkeen ottanut ylimääräisiä rauhoittavia.. Ja kun äitini sen tajusi niin otin purkillisen unilääkkeitä päälle.. Taas somaattisen puolen tarkkailuun ja psykiatrin "haastattelu". Tällä kertaa psykiatri veti johtopäätökseksi puheistani ("Ei se musta oo nii iso juttu.. Oikeesti ei oo." Ja oikeasti niin uskoin) että en ollut realiteeteissa joten pakkohoitopäätöshän siitä tuli.

Kolmas oli edellämainitun pakkohoitopäätöksen jatkaminen.. Olin ollut osastolla sen ajan minkä pystyy potilasta pitämään hoidossa ensimmäisellä pakkohoitopäätöksellä. Sen jälkeen tulee uusi psykiatrin "haastattelu" jossa katsotaan että päättyykö pakkohoito vai onko perusteita jatkaa sitä. Olin kuntouttavalla osastolla silloin ja pakkohoitopäätös uusittiin.. Syynä se, etten ollut vapaakävelyluvasta huolimatta käynyt ulkona, syystä että olin epäluuloinen ihmisiä kohtaan.

Neljäntenä oli sitten bentsojen yliannostus ja näin kädelläni "pikku-ukkoja" joiden takia piti vahingoittaa itseäni siitä kohtaa kättä.

Lyhyesti sanottuna siis (ja omasta kokemuksesta) pakkohoitoon joutuu jos
a) on yrittänyt itsemurhaa, ottanut yliannostuksen muussa kuin itsemurhatarkoituksessa tai vahingoittanut itseään pahasti
b) ei ole realiteeteissa eli siis on psykoottinen
c) tai on muuten vaaraksi itselleen tai muille ihmisille

Pakkohoitoonmääräämiskriteereitä on tiukennettu aika paljon, näin mun psykiatri on sanonu 🤔

Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 02.03.2015 klo 09:19

Hei ja tiedoksenne!

Tukinetissä on tämän viikon keskiviikkona eli 4.3. liveryhmä, joka on tarkoitettu mielenterveysongelmaisten läheisille. Keskustelun teema on: Läheisen mielenterveysongelmat.

Liveryhmä eli chat on klo 13-15 ja se on avoin kaikille aiheesta kiinnostuneille. Ryhmään kuitenkin mahtuu kerrallaan vain 12 osallistujaa.

Tervetuloa jakamaan ajatuksia vertaisten kanssa!