taasko se alkaa: matalalento
Niin, taasko se alkaa, masennus 😑❓
Äskettäin opiskelut (taas monen vuoden jälkeen) aloittaneena, tuntuu etten enää jaksa. Aamut on hirveitä, yöllä herään enkä välttämättä saa enää unta. Ajatukset juoksee ja ahdistaa. Olen saanut kaupassakin ”läheltä piti” paniikkikohtauksiakin viime aikoina. Niin ja tietysti jotta kaikki olisi mahdollisimman sekavaa, välissä on _todella_ hyviäkin päiviä. Tämä johtaa väistämättä nettishoppailuun kellonajoista riippumatta 😞
Jälkikäteen kaduttaa lähes aina, ja aiheutan itselleni laskujen kanssa ongelmia. Olen siis kuntoutustuella eikä sitä rahaa todellakaan ole leviteltäväksi. Alkavaa masennusta olen yrittänyt hoitaa kirkasvalolampulla, joka ei kuitenkaan itselläni ole toiminut toivotulla tavalla. Aiheutti vain parin päivän unettomuuden ja korkealentoisuutta. Ja nyt mielialat vaihtelee päiväkohtaisesti..matalalennosta siihen toiseen ääripäähän.
Tässä taannoin, siis kun olin onneni kukkuloilla, lopetin käynnit psykiatrian polilla, pienen ristiriitatilanteen takia. Tietysti tuolloin ryhdyin myös vähentämään lääkettäni (risperidoni) omatoimisesti. En vain koe tarvitsevani tuota lääkettä. Ei oikeastaan vaikuta mielialojen vaihteluun mitenkään. Vai onko se jollakulla toiminut kyseiseen ongelmaan?
Ja se pääongelma on nuo opiskelut, jos nyt keskeytän, niin tiedän saavani haukut ja moitteet molemmilta vanhemmiltani (vaikka olen jo aikuinen.) Mutta nyt vain tuntuu siltä että en todellakaan jaksa, tarvitsisin pienen breikin. Joulukin on tulossa, sekin ahdistaa kun pitäisi lahjoja joko tehdä tai ostaa. Tuntuu että olen ikuinen luuseri jos laitan opiskelut tauolle. En saa koskaan vietyä opiskeluja loppuun ja pääsisin helpommalla jos vain tappaisin itseni samantien. Sitten ei enää tarvitsisi vanhempienkaan olla huolissaan ja pettyä minuun kerta kerran jälkeen. Ja nyt jos menen takaisin psykiatrian polille, tuntuu kuin olisin pettänyt itseni. Hävettää ihan kamalasti oma käytöskin taannoin 😭
Tulipa avauduttua, kiitos niille ketkä jaksoi lukea loppuun.