Hei, Pikemiten. Huomaat ristiriitaisuudet... Kiitos, kun jatkoit viestinvaihtoa.
Totta, että suhtaudun läheisiini kahtalaisesti. Silti, molemmat/kaikki taitaa olla totta, vaikka ristiriitaista... Koen, että välitän vain joistain ihmisisitä ympärilläni. Ehkä se, ettei osalla ihmisistä ole merkitystä minulle, kertoo kivusta suhteessa näihin ihmisiin. Olen viime aikoina purskahtanut itkuun useamman kerran kotona. Ja vähän muutenkin. Kun olen sitä miettinyt, luulen, että se liittyy siihen suruun ja luopumiseen, jota olen käynyt äidistäni viime viikkoina.
En itse vielä tiedä, keitä lähelläni on. Keitä päästän lähelleni? Keiden läsnäoloa siedän?
Tarkoitat kaikella turhalla itsetuhoisuuttani.
Eläminen/kuoleminen jatkuu. Miksi sen pitäisi muuuttua? Miksi se, että minä itse tai joku muu voi kuolla kovid-19:sta pitäisi saada minut "hihkuen" hyppimään elämänilosta? En tarkoita sitä, etteikö kuolemanuhka korostaisi joitain asioita elämässä. Tai etteikö elämän merkitys näkyisi paremmin mustuutta ja synkkyyttä vasten... Mutta miksi minun(kin) pitäisi ajatella niin? Miksi en saisi heittää elämääni hukkaan?
Monesti ajatellaan ja kysytään, miksi sairastuin, miksi hän kuoli, miksi tapahtui juuri se asia...? Mutta miksi ei? Miksi ei myös minulle? Miksi ei myös hänelle? Se tuntuu karulle, mutta yritän muistaa pitää sitä totena itselleni.
Miksen sitten olisi myös jatkossa itsetuhoinen. Eihän se kivaa ole, mutta mitä siitä?