*Hali* sinulle, Saloka, ja kiitos! 😍 Mun lapsuuden perheessä vallitsi hiljaisuus. Ei puhuttu muille mitään siitä kauheudesta, missä elettiin. Emme puhuneet siitä myöskään perheen sisällä. En puhunut äidilleni enkä sisaruksilleni. Vaikeneminen oli täydellistä. Keino selviytyä? Olen sen oppinut. En kertonut aikanaan edes aviomiehelleni, mikä mun tausta on. Mutta terapian ja sairauden myötä olen avautunut. En selviäsi muuten. En, ellen saisi puhua siitä, mikä on ja on ollut totta mun elämässä. Mikä selittää mun oloni, tunteeni, pelkoni, itsetuhoisuuteni...
Mistä kaikesta sinä, Saloka, vaikenet?
Minä vaikenen miesystävälleni itsetuhoisuuden syvyydestä. Kuolemanhalusta. Mutta se tarkoittaa vaikenemista omasta pimeydestäni. Olen silloin ilman tukea, tyhjän päällä, kun edes hän ei tiedä missä mennään, pysty auttamaan. Toinen puoli on toisen suojeleminen pelolta ja toinen puoli jonkinlainen hylkääminen rehellisyydeltä.
Tyttö ei toivottavasti tiedä sitäkään kuin isänsä. Hän tietää, että olen ollut aika paljon sairaalassa, ja on silloin asunut kokonaan isällään. Ja hän tietää nykyään myös viiltelystäni. Asian ollut esillä kerran, eikä siitä ole sen jälkeen puhuttu. Perheinterventiosta on aikaa varmaan reilut 10 vuotta. Silloin hän kuunteli mielenkiinnolla, kun kerroin asioita voinnistani ym.
Mä menen nyt nukkumaan.
JP