Minua vaivaa (epänormaali?) syyllisyys. Saatan kokea tuntikausia kestävää syyllisyyttä, jos olen mielestäni tehnyt tai sanonut jotain väärin. Usein, kun rohkenen puhua vastapuolen kanssa asiasta vaikka seuraavana päivänä, huomaan, ettei hän ole kokenut tekoani/sanomisiani oikein minään. Päinvastoin saan kuulla olevani mukava ja sellainen ihminen, joka tulee kaikkien kanssa toimeen. Oikeasti joskus mietin, että haluaisin pyytää anteeksi, mutta en kerta kaikkiaan niin pientä asiaa kehtaa pyytää anteeksi, eikä koko ajan voi olla anteeksi pyytämässä. Osaan kyllä sanoa ”anteeksi”.
Työssäni olen joka päivä ihmisten kanssa tekemisissä, joten aika usein tulee toimittua jollain tapaa vähän hölmösti. Erityisesti nolottaa, jos olen jollain tavalla väheksynyt tai ylenkatsonut lähimmäistäni, heitän vain jonkin ajattelemattoman (joskus vitsin varjolla) kommentin. Suorastaan ällöttää oma toimintani. (Onko minulla huono omanarvontunto, kun tuollaisia kommentteja pitää heittää?) Sivumennen sanoen ihailen ihmisiä, jotka käyttäytyvät aina hillityn huomaavaisesti. Syyllisyys vie keskittymiskyvyn enkä pysty keskittymään esim. kotitöihin tai perheen kanssa oleiluun kunnolla.
Syyllisyys on terve tunne sopivissa määrin, mutta olenko vähän liian herkkä syyllisyydentunteelle? Miten voisin arvioida, milloin syyllisyydentunne on tervettä ja aiheellista, milloin ei? Onko kellään näkemystä tai kokemusta aiheesta?
Sinun täytyy olla kirjautuneena, että voit vastata tähän aiheeseen.