Syrjäytyneisyyden henkinen vaikeus
Hei! Ajattelin kokeilla, josko tällaisesta elämäntilanteensa auki kirjoittamisesta voisi olla jotakin hyötyä.
Olen 36-vuotias totaalisyrjäytynyt mies, sekä yhteiskunnallisesti että aika lailla myös sosiaalisesti. Minulla ei ole juuri koskaan ollut selkeää sisäsyntyistä motivaatiota saavuttaa omassa elämässäni mitään tai tehdä pitkän aikavälin suunnitelmia, joten vaikka periaatteessa tiedän olevani fiksu ja kykenevä, en ole kyennyt pakottamaan itseäni suoriutumaan opiskelusta, enkä ole ollut päivääkään töissä. Muutamia ystäviä minulla on elämäni varrella ollut, mutta viimeiseen n. 10 vuoteen en ole yhdenkään kanssa ollut yhteydessä, eikä minulla yhden terapiasuhteen ulkopuolella ole ollut ketään, kenelle avoimesti puhua henkilökohtaisista asioista. Minulla on kuitenkin ollut yksi pitkä parisuhde, jonka löytyminen sekä pelasti minut mahdottoman tuntuisessa tilanteessa että toisaalta myös vahvasti edesauttoi syrjäytymistäni, koska pystyin täyttämään sosiaaliset tarpeeni sen kautta ja välttämään ns. omassa elämässäni eteenpäin pyrkimisen.
Syinä kierteelleni on nähdäkseni pohjimmiltaan sekä se, että oikeaa sisäistä motivaatiota ei ole, että se, että olen aina pelännyt epäonnistumisia ja sitä, etten pärjää jos jotakin kokeilen. Olen jo nuoresta asti hävennyt tilannettani, vaikka en silloin osannut ongelmiani itsellenikään myöntää, saati sitten kertoa niistä hoitokontakteille silloin, kun olisi pitänyt, vaan elättelin lähinnä toivoa siitä, että ehkä asiat taianomaisesti tulevat jotenkin järjestymään. Alkusyyt ongelmieni kasautumiselle ovat loppujen lopuksi aika pieniä, ja vaikka myöhäisellä aikuisiällä vihdoin saadut diagnoosit hieman selittävätkin sitä, miksi ja miten näin kävi, eivät ne juurikaan tee asiaa helpommaksi hyväksyä.
Koko nuoruuteni halusin kuulua joukkoon, kokea samoja asioita kuin muut ja tuntea olevani yhtä hyvä, mutta koin vahvaa alemmuutta muiden ollessa aina itseäni edellä kaikissa asioissa. Reilusti yli kaksikymppisenä aloittamani pitkä parisuhde oli ja on edelleen ainoa naiskokemukseni, ja vaikka sitä edeltäneet krooniset kelpaamattomuuden tunteeni hävisivätkin tuolloin, huomaan niiden palanneen kyseisen parisuhteen lopettamisen jälkeen; vaikuttaa toivottomalta löytää ketään, joka pystyisi hyväksymään historiani ja elämäntilanteeni, koska en pysty antamaan niille hyväksyttävää selitystä. Kaipaan läheisyyttä, huomiota ja hyväksyntää, ja vaikka muutamat nettideittikeskustelut ovat hyvin sujuneetkin, tiedän etenemisen lähes varmasti tyssäävän siihen, kun ennemmin tai myöhemmin minulta kysytään, mitä teen ja olen tehnyt.
Tiedän, etten ole pahimmassa mahdollisessa tilanteessa, sillä olen fyysisesti terve eikä minulla ole tai ole koskaan ollut ongelmia velkojen, päihteiden tai rikollisuuden kanssa, eli olen periaatteessa yhteiskuntakelpoinen. Luonteeltanikin olen mukava ja monien mielestä varmaan jollakin tavalla kiinnostava, pystyn tulemaan ihmisten kanssa toimeen, käymään hyviä keskusteluja ja jotenkuten selviytymään. Minulla on myös ollut muutamissa tärkeissä elämänvaiheissa hieman tuuria, jota ilman asiat olisivat saattaneet lähteä menemään vieläkin huonommin.
Lähes kaikki potentiaaliset harrastukset tuntuvat nykyään turhilta enkä ole niistä oikeasti kiinnostunut, tai en pysty niitä aloittamaan. Työn tai opiskelupaikan hakeminen tuntuu liian raskaalta ja varsinkin ajatus työn tai opiskelun aloittamisesta pelottavalta ja jopa hävettävältä, koska silloin joutuisi myöntämään, että siihenhän olisikin aina pystynyt, mutta sen sijaan vain hukkasi aikansa.
Terapiaan hakeutuminen on varmaankin asia, joka suurimmalla todennäköisyydellä auttaisi tai ainakin hieman helpottaisi, mutta jää nähtäväksi, järjestyykö se.