Syrjäytyneellä suuntana ulkomaat ja opiskelu vihdoinkin kiinnostaisi

Syrjäytyneellä suuntana ulkomaat ja opiskelu vihdoinkin kiinnostaisi

Käyttäjä Bad Dragon aloittanut aikaan 02.02.2019 klo 19:32 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Bad Dragon kirjoittanut 02.02.2019 klo 19:32

Heti kun pääsin muuttamaan omilleni 19v, lyhyesti sanottuna jätin kaikki velvollisuuteni olan taakse. Ehdin kuukauden tai pari käydä aikuislukiossa (en mennyt korkeampaan opiskeluun heti peruskoulun jälkeen) ja se tyssäsi omille muuttooni. Nyt olen 23v, ajan sisällä ehtinyt tavata netistä pohjoismaalaisen kumppanin kenen kanssa oleskellut pitkiäkin aikoja ajoittain, varoina säästetyt toimeentulotuet… nyt kiinnostaisi opiskelukin vähän, mutten yhtään tiedä miten sitä alotan toisessa pohjoismaassa Suomen peruskoulutasoisena, eikä minulla edes päättötodistustakaan missään tallella. En vaan tiedä miten toiveita päästä edistämään, kun olen täysin uusavuton. En pysty virallisesti muuttamaan koska sitten en saisi toimeentulotukea, enkä minä koskaan muuta tuloa ole saanut. Joo, olen lusmu. En oo ollut yhteydessä TE toimistoon tai sossuun millä tavalla näinä 3-4v aikana, en kehenkään viranomaiseen tai auttavaan tahtoon kuin kelan sähköiseen asiointipalveluun.
Täytyisikö suomessa opiskelut viimeistellä… en tiedä enkä osaa oikein mittään.😭

Käyttäjä Joie kirjoittanut 02.02.2019 klo 21:27

Voisit sä mennä ekaks johonki töihin mitä saa helpolla ja ei tartte koulutusta? Siivoustyötä esim. saa aika helposti sekä täällä että varmaan muualla Pohjoismaissa. Voisit sitten saada rahaa elämiseen ja suunnitella opintoja.

Käyttäjä Sirpale82 kirjoittanut 03.02.2019 klo 10:27

Bad Dragon kirjoitti 2.2.2019 19:32

Heti kun pääsin muuttamaan omilleni 19v, lyhyesti sanottuna jätin kaikki velvollisuuteni olan taakse. Ehdin kuukauden tai pari käydä aikuislukiossa (en mennyt korkeampaan opiskeluun heti peruskoulun jälkeen) ja se tyssäsi omille muuttooni. Nyt olen 23v, ajan sisällä ehtinyt tavata netistä pohjoismaalaisen kumppanin kenen kanssa oleskellut pitkiäkin aikoja ajoittain, varoina säästetyt toimeentulotuet... nyt kiinnostaisi opiskelukin vähän, mutten yhtään tiedä miten sitä alotan toisessa pohjoismaassa Suomen peruskoulutasoisena, eikä minulla edes päättötodistustakaan missään tallella. En vaan tiedä miten toiveita päästä edistämään, kun olen täysin uusavuton. En pysty virallisesti muuttamaan koska sitten en saisi toimeentulotukea, enkä minä koskaan muuta tuloa ole saanut. Joo, olen lusmu. En oo ollut yhteydessä TE toimistoon tai sossuun millä tavalla näinä 3-4v aikana, en kehenkään viranomaiseen tai auttavaan tahtoon kuin kelan sähköiseen asiointipalveluun.
Täytyisikö suomessa opiskelut viimeistellä... en tiedä enkä osaa oikein mittään.😭

Mitä jos vaikka ottaisit ihan eka yhteyttä sinne sossuun tai työvoimatoimistoon ja ilmottaisit itsestäsi, että hei täälä ois tämmönen ihminen joka haluis alottaa alusta🙂👍
Menisit livenä tapaamaan sossua.
Minusta kuulostaa hyvältä se, että nyt haluat alkaa selvittää asioitasi🙂
Työkkärissä järjestetään työvoimakoulutuksia ja sieltä voi saada apua ammatinvalintaan.
Mä en ehkä lähtisi ensimmäitteeksi muuttamaan vieraaseen maahan, koska vieraskieli ja kulttuuri voisi sotkea asioita, niin sitten on helpompi jatkaa kun on täällä kotimaassa saanut asiat kuntoon.
Tsemppii🙂👍

Käyttäjä Leijona55 kirjoittanut 03.02.2019 klo 13:53

Hei Bad Dragon.

Hienoa että haluat elämässäsi eteenpäin.

Minkä tasoista koulutusta haluaisit? Jos havittelet koulutusta joka johtaa ammattiin esi. Sähköasentaja, tarjoilija, kokki, hoiva ala jne. niin tiedän paikan jossa voi käyttää suomen kieltä opiskeluun, asunto odottaa ryhmäsunnoissa. rahoitus on kelan puolesta. oppilaita otetaan ympäri vuoden sitä mukaa kun opistelupaikkoja vapautuu.

Tsemppiä 🌻🙂🌻

Käyttäjä Tirpana kirjoittanut 21.02.2019 klo 18:54

Heippa!

Olipa kurja kuulla, että olit päässyt putoamaan palveluiden ulkopuolella, kun opintosi keskeytyivät. Näin ei saisi tapahtua kenellekään nuorelle, sillä siten voitaisiin ainakin osittain ehkäistä syrjäytymistä. Oletko miettinyt, millaista apua tai tukea kaipaisit, jotta voisit aloittaa opinnot uudelleen? 🙂👍

Käyttäjä Bad Dragon kirjoittanut 03.03.2019 klo 14:54

Leijona55 kirjoitti 3.2.2019 13:53

Hei Bad Dragon.

Hienoa että haluat elämässäsi eteenpäin.

Minkä tasoista koulutusta haluaisit? Jos havittelet koulutusta joka johtaa ammattiin esi. Sähköasentaja, tarjoilija, kokki, hoiva ala jne. niin tiedän paikan jossa voi käyttää suomen kieltä opiskeluun, asunto odottaa ryhmäsunnoissa. rahoitus on kelan puolesta. oppilaita otetaan ympäri vuoden sitä mukaa kun opistelupaikkoja vapautuu.

Tsemppiä 🌻🙂🌻

Minua enemmän kiinnostaa akadeeminen linja, mm. historia, arkeologia, tähtitiede ovat kiinnostuksen aiheita minulle, jos jostain niistä saisinkin ammatin tulevaisuudessa niin sehän olisi win-win minulle.

Käyttäjä Bad Dragon kirjoittanut 01.09.2020 klo 03:36

Hei, aloittaja taas täällä... Ei oo asiat mitenkään edenneet mulla.