Syrjäytymisen pelko

Syrjäytymisen pelko

Käyttäjä Onneton3 aloittanut aikaan 11.12.2010 klo 19:15 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Onneton3 kirjoittanut 11.12.2010 klo 19:15

Pelkään kovin elämästä ja yhteiskunnasta syrjäytymistä.
Ajelehdin ajopuun lailla virran vietävänä päivästä toiseen,
enkä tiedä keinoja,miten taistella itsensä takaisin kuivalle maalle.
Takana ovat vuodet hylkiönä,koulukiusattuna,itsetunto minimissä.
En mieti enää niitä vuosia kiusattuna enkä ajattele kiusaajiani, silti asia tuntuu vielä vaikuttavan,koska pelkään tätä elämää ja sen haasteisiin tarttumista.
Olen valmistunut ammattiin,mutta en voi kyseistä työtä tehdä,selkä ei kestä.
Uudelleen opiskelemaan lähtöä en edes harkitse,stressaannun helposti paineiden alla ja menen täydellisesti lukkoon. Opiskelu ei siis suju.
Olen ollut tänäkin vuonna useita kuukausia työtön. Tiedän kyllä,että jos kävisin töissä,se piristäisi,antaisi elämänsisältöä,merkityksellisyyttä..Eikä se palkan saaminen ole huono asia.
Minä en vaan enää uskalla hakea mitään töitä,koska pelkään,etten pärjää työssäni.
Lisäksi pelkään sitä,että en koskaan löydä puuttuvaa puoliskoani,jään siitäkin osattomaksi,haluaisin niin kovin löytää sen kumppanin,perustaa perheen
ja saada lapsen…
Ahdistun kamalasti,kun mietin kaikkia vaikeuksiani ja tuleeko niistä ikinä loppua.
En tiedä keinoja muuttaa elämäni kulkua.
Haluaisin samoja asioita,kuin muut:työpaikan,rakkkaan,perheen,kodin jne.
Itsemurhakin on mielessäni usein.
Itken ja ikävöin miestä,joka ei edes ansaitse rakkauttani ja kyyneleitäni.
Pääsen ensi viikolla aloittamaan sielunhoitoterapian, en tiedä mitä on tulossa,onko siitä apua,toivottavasti.
Onko jollakulla kokemuksia? Olisin kiitollinen vastauksista.

Käyttäjä Hibernative kirjoittanut 15.12.2010 klo 22:41

Moi Onneton3.

Itse olen huomannut, ettei paremman ajan odottaminen auta. Se saattaa jopa pahentaa ja vaikeuttaa tilannetta. Elämä on tässä ja nyt, ei menneessä eikä tulevassa. Tarkoitan sitä, että haluamiaan asioita pitää tehdä nyt. En silti kannusta hätiköimiseen ja harkitsemattomiin tekoihin ja levätäkin toki täytyy.

Minullakin on ollut ja on edelleenkin pelko syrjäytymisestä. Mieliala menee välillä tosi matalalle, mutta olen onnellinen siitä etten enää jää niin paljon odottelemaan jotain parempaa hetkeä. Ei sellainen odottamalla tule. Harrastan nyt juuri niitä harrastuksia, joita haluankin vaikka välillä pelottaa ja ahdistaa. Opiskelen juuri sitä alaa jota olen aina halunnutkin, vaikka en koe olevani täysissä opiskeluvoimissa. Omalle epävarmuusalueelle kannattaa välillä mennä ja antaa itselle siedätyshoitoa. Se on todella parantavaa.

🌻🙂🌻

Käyttäjä Eila kirjoittanut 19.12.2010 klo 23:25

Hei sinulle Onneton!

Samanlaisia kokemuksia mulla on elämän kaltoin kohtelusta, mutta ei siihen mikään muu oikeasti auta, kuin että hommaa itselleen apua, ja niin kirjoitit meneväsi jonkun kanssa puhumaan, hyvä hyvä, ole ylpeä itsestäsi,että tiedostat tilanteesi vakavuuden, ja muistathan puhua siellä kaikki mikä mieltäsi nyt painaakin, koska muuten sua ei osata auttaa oikealla tavalla. Mä olen myös ihan vastaavanlaisessa tilanteessa, mulla vain on työ, mutta sairaslomalla parasta aikaa. Mut haukkui esimieheni täysin lyttyyn, mikään ei ollutkaan äkkiä hyvin. Lyhistyin täysin, sain sairaslomaa ja nyt tuntuu, että olen erakoitumassa, kotona kun on, asioita vasta pyöritteleekin mielessään. Mulla on lähete menossa mielenterveysyksikköön, josta odotan kutsua saapuvaksi. Kauan ollut alakuloinen ja itkuinen olo, ei mikään oikein tunnu ilahduttavan, mutta kai asioilla tapana kääntyä parhain päin.

Sinunkin pitää päästä ajatuksesta, ettet sen takia voi työtä hakea, ettei susta olisi mihinkään. Näytä että susta on! Jokaisella ihmisellä täällä joku tehtävä, jota osaa tehdä. Ei pidä luovuttaa, vaikka miten toivottomalta tuntuukin. Maailmassa on aina joku ihminen olemassa, joka työntää pepusta eteenpäin, jos ei kukaan ihminen siviilissä, sitten joku ammattiauttaja. Olen mä törmännyt kyllä siihenkin,etten ole apua oikealla tavalla saanut ammattiauttajienkaan taholta, mutta eteenpäin sinniteltävä vaikka hampaat irvessä...

Ja mitä mun miesjuttuihin tulee, mäkin olen aina itkenyt väärien tyyppien perään, sellainen vain ei yksinkertaisesti kannata. Ja oman elämänsä päättäminen käynyt myös mielessä, mutta en halua olla niin itsekäs, että jättäisin omat vanhemmat suremaan mua, sitä en halua niille aiheuttaa, vaikka muuten tuntuisikin niin pahalta. Ja mä taitaisin olla liian heikko tekemään itselleni mitään...

Toivotan sulle tsemppiä ja voimia, hengessä olen mukana,että elämäsi kääntyisi hyväksi 😍

Käyttäjä alexian90 kirjoittanut 29.12.2010 klo 04:12

koulukiusaustausta. Nyt opiskelemassa toista kertaa ammattiin, opiskeluun liittyy lavastettuja tilanteita joista pitää suoriutua mahd. Oikein. Näissä kohdehenkilöinä ja seuraajina on tuttu opiskeluporukka. Menen tilanteissa täysin lukkoon. Ihan totaalijumiin, hysteerisesti kikatan ja tärisen ja sitten purskahdan itkuun. Menneisyyden haamut yhä takana. Pelkään että nolaan itseni ja joudun naurun alaiseksi... Haen monilta tahoilta hyväksyntää itselleni ja olemassaololleni. Jaksamisia.

Käyttäjä rrr kirjoittanut 08.01.2011 klo 20:02

hei. älä ole huolissasi.
Minäkin olen peljännyt, että syrjäydyn. Olin 10 vuotta työtön, sitten rupesin rakentamaan työharjoittelulla ja opiskelemalla omaa elämää ja arkea. Pelko ettei pärjää työssä tulee just siitä, kun ei ole mihin oman osaamisen ja energian pistää ja rupeaa ajattelee kaikenlaista.

Työkkärin työharjoittelu-putken myötä ja parin pienen keikkatyön myötä tuloni ovat n. 750 e / kk. Eli ei ihan minimi, ollut monta vuotta jo maksimi 1000 euroa/kk. Olen tarttunut kaikenlaisiin pieniin tilanteisiin ja tehnyt vapaaehtoistyötäkin. Vapaaehtoistyössä voi olla että saa korvauksen esim. matkakustannuksista. Sitten jotain pieniä iloisia yllätyksiä kuten retkiä, pikkujouluja tms.Olen ollut mukana myös yhdistyksessä, jossa sai kuunnella 2-3 musa-konserttia, kun ensin teki vapaaehtoistyötä.

Olin koulussakin töissä 4 kk. Huomasin, että pärjään työelämässä siellä ,koska olen pitänyt aivoni kiireisenä ja opiskellut työelämää varten. Olen jopa niin paljon opiskellut, että yksi tehtävä ja voin hakea yliopistoon suoraan . ja jatkaa vaikka työkkärin omaehtoisen opiskelun tuella opintoja. aloitin opinnot 7 vuotta sitten, kun työkkäri ei vielä taloudellisesti tukenut omaehtoisia opintoja. Ei ole ihan pee-puhetta se, että opiskelu kannattaa. Voin vahvistaa.

Nyt olen ollut työnhakukurssilla 4 kk ja haen jo seuraavalle eräälle tietylle kurssille. En halua olla ´rauhassa´, vaan hakeudun ihmisten pariin. ensin vaikka vähän aikaa 2 tuntia kerrallaan, puoli päivää jne. , jotta sietokyky kasvaa, että kun saa työtä tai kivaa työharjoittelua, ei heti koe, että väsyttää olla ihmisten ilmoille. Minä matkustin bussillakin ihan siitä ilosta, että sietokyky kasvaa. Olen vasta vuoden voinut ostaa bussikortin, ja joka päivä päättää lähdenkö isompaan kaupunkiin vai en. Siksi osaan sitä arvostaa, koska olin työttömänä ihankuin vankilassa. Se kutisti entistä interrailaajaa, ja nykyään otan kaiken hyödyn irti tavallisista asioista. Siten toivun.
voimia