Syömisongelmia mitkä pahenee

Syömisongelmia mitkä pahenee

Käyttäjä Sad,girl aloittanut aikaan 13.08.2018 klo 16:19 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Sad,girl kirjoittanut 13.08.2018 klo 16:19

Hei!

Tästä voi tulla tosi sekava ja pitkä teksti, toivottavasti joku vastaisi minulle.

Ajattelin kertoa minun syömisongelmistani.

Eli siis Tää mun syömisongelma alkoi vuonna 2013 olin 7 luokalla, silloin kun mun kiusaaminen oli pahimmillaan…
Mua kiusattiin myös ruokalassa.
Istuin minne tahansa niin ne tuli siihen ja alko heittää salaattia tai leipää mua päin ja Sit kaatoi mun maidon/veden aina mun lautaselle ja tämmöistä.
Yritin kestää sitä ja syödä mahdollisimman nopeasti ruoat pois ettei ne tee niin.
No Sit en vaan kestänyt niin aloin jäämään pois ruokailusta tai hain leivän ja lähdin pois.

No 8 luokka kun alkoi olin toisessa koulussa koska oltiin muutettu. Olin alkanut pitämään itseä kauhean näköisenä läskinä ja rumana.
Asuttiin koulusta melkein 10 kilometrin päässä.
Aluksi kuljin bussilla mut Sit kun sairastuin ahdistuneisuus/paniikkihäiriöön niin en enään paljoa käyttänyt bussia kun olin keksinyt että pääsen pyörällä yhtä hyvin kouluun ja se oli hyvää kuntoilua ja ihanaa kun sai siinä olla rauhassa.
Mä pyöräilin kouluun vaikka satoi kaatamalla vettä tai vaikka olisin ollut viikon loppuna kipeä niin heti maanantaina pyörän päällä.
Mä sain paniikkikohtauksia koulun ruokalassa joten siitä päätin että en ole enään menossa sinne kun tuli pelko.
No Sit kun luokkalaiset huomasi niin mun kaverit oli mennyt kertomaan kuraattorille(kun muutenkin musta oli ilmoitettu kuraattorille) niin hän laittoi mut Sit terkkarille koska epäili anoreksiaa joten joutusin punnituksiin kolme viikkoa putkeen joka toinen päivä.
No terkkari sanoi että ei usko että olisi ja koska olin normaali painoinen.
Luokkalaiset alkoivat siitä aina valittaa kun en käynyt syömässä niin yksi kerta koulumme apuopettajat olivat päättäneet että kun olin matikan pien ryhmässä että he sen jälkeen yrittää saada mut syömään no en suostunut ja tämä tapahtui aina kun oli matikan tunti.
Sitten he päätti ottaa mun kädestä kiinni ja ”raahata” mut syömään.
Siitä sain paniikkikohtauksen ja Sit en enään tullut ollenkaan mihinkään tukiopetukseen matikasta.
9 luokka meni samaa rataa kun kasi luokka, paitsi että halusin koko ajan enemmän kuntoilla ja jätin ruokia syömättä ja valehtelin äidille
9 luokan jälkeen menin ammatti kouluun missä vieläkin opiskelen. Kehonkuva on vääristynyt pahasti. Aloin 2016 vuonna katsomaan kaloreita ja vähentää annoskokoja aika radikaalisti siitä mitä oon silloin joskus syönyt. Ja halusin urheilla ja jätin useasti kouluruoan pois. Sama juttu jatkui koko vuoden. Viime vuonna oon ehkä kerran tai kaksi käynyt kouluruokailussa muuten skipannut sen kokonaan yli.

Nykyään asun yksin, mutta en pysty syömään kun korkeintaan kaksi kertaa päivässä eli ehkä yhden lämpimänruoan ja jotain pientä. Ja pahimpina päivinä ei oikein mene mikään alas.
Oma kehoni ällöttää tosi paljon ja näen peiliin katsoessani läskiä ja että tuosta voisi ottaa pois ja tuosta ja tuosta…

Mä olen itse yrittänyt monta kertaa syödä useammin päivässä mutta en pysty useimmiten siinä käy niin että mä oksennan ne kaikki ulos…

Olen useasti oksentanut syömisen jälkeen kun on ahdistanut liikaa se kun oli syönyt…

Masennuksen takia minulla on hoitokontakti psykiatrialla.
Olen kertonut siellä lääkärilleni noista oireista mutta hän ei ole ikinä välittänyt. Lääkäri aina vaihto aihetta tai sivuutti tuon minun kertomani ongelman…
Joskus minulla oli siellä sairaanhoitaja tapaamisia ja silloin hän olisi halunnut tehdä minusta syömishäiriö polille lähetteen mutta lääkäri ei suostunut (toi oli varmaan vuosi 2015 ja silloin söin monta kertaa enemmän kuin nyt)

Mitä minun kannattaa tehdä kun en saa psykiatrialta apua ?
Onko edes mitään ”huolen” aihetta tässä?

😑❓ 😑❓ 😑❓

Käyttäjä Joie kirjoittanut 14.08.2018 klo 13:19

Aivan pimeetä hommaa tuommoinen, että heitellään salaatilla ja leivillä ja kaadetaan juomat lautaselle!

Katselin Syömishäiriöliiton sivuja http://syomishairioliitto.fi . Heillä näkyy olevan mm. vertaistukichat täällä Tukinetissä aina torstaisin klo 18-19.30. Myös tukipuhelin on olemassa, johon voi soittaa, ja sitten on eri henkilöiden yhteystietoja, joille voi laittaa sähköpostia. Voisiko mikään näistä auttaa sinua eteenpäin? Olisi varmaan hyvä saada olla yhteydessä henkilöihin, joilla on nimenomaan syömishäiriöihin liittyvää asiantuntemusta tai omakohtaista kokemusta. Aiheesta on varmaan myös kirjoitettu kirjoja, sekä kokemuksiin perustuvia että ammattilaisten toimesta.

Kaikkea hyvää sinulle! 🙂👍

Käyttäjä kaunis91 kirjoittanut 19.08.2018 klo 09:13

Hei,

Paljon voimia sinulle.

Minusta olisi hyvä, että haet itse tai pyydät, että joku läheisesi hakee sinulle uutta lääkäriä.

Löysin tämän linkin:

https://www.syomishairiokeskus.fi/uusi/

Toivottavasti tuosta oli apua.

Käyttäjä Erilainennainen kirjoittanut 21.08.2018 klo 08:54

Ensinnäkin halaus sinulle. Olet kaikesta huolimatta vahva ja pärjännyt hyvin, vaikka tuollaista taustaa, josta kirjoitit, joten onneksi ja nimenomaan onneksi olkoon. Olet jäänyt liian yksin ongelmiesi kanssa. En tunne sinua, mutta voin sanoa, että olet ihana ja kaunis ihminen vaikka en sinua tunnekkaan. Usko itseesi ja kerro itsellesi joka päivä,että rakastat itseäsi sellaisena kuin olet. Ota ahdistavat tunteet vastaan ja käsittele niitä esim.itkemällä, sinulla on paljon surua, se on hyvä surra pois ja näin pääset eteenpäin. Ympärilläsi on ihmisiä, jotka välittävät ja näkevät sinut sinuna itsenään toisin kuin kiusaajasi. Voimia paljon, kyllä sinä selviät.

Käyttäjä Sad,girl kirjoittanut 26.10.2018 klo 07:11

Nyt tähän tuli semmonen juttu.
Että joudun syömisen takia osastolle tässä ennen joulua 😭
Ahdistaa ja pelottaa