syitä pysytellä hengissä?

syitä pysytellä hengissä?

Käyttäjä ainaeijaksa13 aloittanut aikaan 18.06.2018 klo 08:05 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä ainaeijaksa13 kirjoittanut 18.06.2018 klo 08:05

Mitkä on teidän syitä pysytellä hengissä? Musta tuntuu että mulla niitä syitä ei ole, en vain tällä hetkellä niitä näe vaikka tiedostan että kyllä niitä oikeasti on, mutta on tosi raskasta kun tuntuu että niitä syitä ei ole. Mitä järkeä on elämässä, jos ei näe mitään syytä jatkaa elämä? Minkä vuoksi taistella joka ikinen päivä?..

Käyttäjä kirjoittanut 18.06.2018 klo 10:00

Hei ainaeijaksa.
Kuvittelen etten tarvitse syitä miksi jaksaisin elää elämääni eteenpäin, kuin minulta on
viety mahdollisuus päättää itse kuinka kauan elän. 😍 Se on JUMALAN KÄSISSÄ, ja
minä vain jatkan tätä elämääni niin kauan kuin sitä jatkuu. 😍
Miksi sinä mietit tuollaisia ASIOITA? Etkö kykene sulattamaan tätä elämän tosi asiaa ettei
ihminen itse päätä kuinka kauan HÄN ELÄÄ? 😐

Käyttäjä ainaeijaksa13 kirjoittanut 18.06.2018 klo 14:33

Hei jaanas. Mikä tarkoitus mielestäsi elämällä on ? Tällä hetkellä niin paljon kuolemaan liittyviä ajatuksia päässä, yritän vain estää itseäni tekemästä mitään peruuttamatonta. Ja itse en näe mitään syytä miksi jatkaa elämää, joten ajattelin että ehkä tätä kautta kun joku kommentoi niin se avaisi silmäni tältä masennuksen verholta joka silmieni edessä on.

Käyttäjä kirjoittanut 18.06.2018 klo 21:44

Hei ainaeijaksa.
Elämän tarkoitus on jokaisella henkilökohtainen, se täytyy vain itse löytää, itse elän sen
tähden että elämää on vielä jäljellä. 😍 Nuoruudessani yritin itsemurhaa monta kertaa,
koska en jaksanut elää, mutta sitten tajusin 😍 etten voinut onnistua siinä koska en
todella halunnut kuolla. 😍 Silloin aloin ajatella kuinka raukkamaista on tehdä vain
itsemurha koska ei jaksa elää, ja jättää omaisensa pohtimaan jälkeenpäin mikä sille tuli. 😍 Elämän tarkoitus on jatkaa sukua, ja tulla onnelliseksi, jota en koskaan ole
saavuttanut. 😍 Ei se silti ole mielestäni väärin, minä vain olen poikkeus säännöstä. 😍

Käyttäjä ainaeijaksa13 kirjoittanut 19.06.2018 klo 16:58

Niin toki. Täytyy itse löytää se elämän tarkoitus koska ei tässä muuten ole mitään järkeä, jos kokee että elämä on vain sitä että kokee itsensä turhaksi ja että elämällä ei ole mitään annettavaa. Suvun jatkaminen, se taitaa jäädä minun kohdalla lyhyeksi koska en voi jatkaa sitä muuta kuin omalta osaltani mutta en voi kasvattaa sitä sillä en voi saada lapsia. Ja sekin yksi syy miksi koen että ei tässä elämässä ole mitään järkeä...

Käyttäjä kirjoittanut 19.06.2018 klo 18:32

Hei ainaeijaksa.
Tilanteen hyväksyminen on tärkeää, vaikka se olisi en voi saada lapsia, ja niiden syiden
hyväksyminen, miksi en voi saada lapsia. Itselläni ei ole lapsia, mutta niiden syiden itse
hyväksyminen oli todella vaikeata, koska olin itse keksinyt itselleni estoja, jotka ei olleet
luojani luomia, ja nykyaikana yksinhuoltajuus on yhteiskunnan tuettua toimintaa vielä,
vaikka siihenkin oli tulemassa muutos. 😍
Ja onnellinen voi olla ilman lapsia, lapset eivät tee siitä syystä aina tuloansa maailmaan.
Se onko onnellinen yksinään vai jonkun muun kanssa, on joka ikisen oma asia. 😍

Käyttäjä jepejee kirjoittanut 27.06.2018 klo 17:45

Ei mulla ole nyt yhtään. Sain vasta pakit lyhytaikaisesta suhteesta, ja mussa on niin paljon vikoja että en varmasti löydä uutta yhtää hyvää naista. Muutenkin elämä on päin persettä, vaikka taloudellisesti meneekin hyvin. Kaikki muu onkin sitten päin persettä.

Käyttäjä ainaeijaksa13 kirjoittanut 30.06.2018 klo 12:40

jepejee - Voimia sulle kovasti ! Miten jaksat mennä elämässä eteenpäin kun tuntuu että ei ole syitä pysytellä hengissä?

Musta tuntuu et ite en ees elä tällä hetkellä tätä elämää, tää on vaan semmosta selviytymistä päivästä toiseen. Ja tätäkö pitäisi jaksaa.. Olisi niin ihana kun löytäisi ne syyt miksi pitäisi jaksaa pysytellä hengissä, mutta mistä..

Käyttäjä CuteCyanide kirjoittanut 07.07.2018 klo 16:27

Itsekin olen tätä pohtinut, vaikken oikeastaan koe että tarvitsisin syytä elää siihen, että pysyisin hengissä. Pelkään kuolemaa ja kipua, joten en usko että ikinä uskaltaisin yrittää itsemurhaa. Sen puolesta siis pysyn kai hengissä jokatapauksessa, oli siihen syytä tai ei. :’)

Mutta haluaisin kyllä löytää syitä elää sen vuoksi, että elämä tuntuisi oikeasti merkitykselliseltä ja elämisen arvoiselta. Luulen että siinä aika tärkeää olisivat hyvät ihmissuhteet. Jos pystyisi löytämään yhden tai useamman sellaisen ihmisen, jonka seurassa ei tunne itseään yksinäiseksi tai huonoksi. Silloin voisi kokea olevansa sekä merkityksellinen että iloksi jollekulle toiselle.

Olen myös ajatellut että haluaisin tehdä elämälläni jotakin hyvää. Auttaa muita jollakin sellaisella tavalla mikä sopii minulle. (Psykologin työ olisi unelma, mutta minun tuntuu olevan kauhean vaikea päästä opiskelemaan alaa.) Mutta jos pystyy vaikka työssään, vapaaehtoistyössä tai omissa ihmissuhteissaan kokemaan olevansa hyödyksi ja tekevänsä jotakin hyvää muille, siitä voi saada tarkoitusta elämään. Eikä sen välttämättä tarvitse olla suoraa auttamista, vaan esim. ystävällinen asiakaspalvelukin voi jo tuoda jollekin hyvän mielen. Tai vastaavasti ystävällisenä asiakkaana oleminen, kun joku muu tekee työtään.

Itse olen tullut siihen tulokseen, että onnistunut vuorovaikutus ja suhteiden luominen muiden kanssa voisi olla se kaikista tehokkain tapa haluta elää. Mutta toinen keino olisi varmaan oppia tekemään myös yksinollessaan sellaisia asioita, joista aidosti nauttii. Löytää jotain mikä on mukavaa tai hauskaa ja mistä on kiinnostunut. Välillä tämä onnistuu itseltäni hyvin, mutta välillä kyllä tuntuu siltä, ettei pysty nauttimaan mistään. Tai että kaikki mistä nauttisi, on jotakin itselle vahingollista ja rumentavaa kuten epäterveellistä ruokaa... Mutta toisaalta jos tuntuu että kotona sisällä mikään ei tunnu miltään, ehkä silloin kannattaa lähteä jonnekin. Viedä vaikka itsensä ”treffeille” tai seikkailulle ja yrittää kokea jotain harmaasta arjesta poikkeavaa, vaikka ei voisikaan juuri silloin jakaa sitä muiden kanssa.

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 07.07.2018 klo 17:29

CuteCyanide, sulla on hyvää pohdintaa. Yksi kaveri on tehnyt opinnäytteen hyvinvoinnista, ja yksi tärkeä asia hyvinvoinnin kannalta oli kokemus siitä, että elämä on merkityksellistä. Eikä se tarkoita että on palomies tai hengenpelastaja tai missään sankariammatissa - se voi olla ihan sitä arkista vuorovaikutusta tai elämää. Ne tilanteet ehkä korostuu tai on helpompi nähdä niissä tilanteissa, kun ollaan vuorovaikutuksessa toisten kanssa (kun tervehditään kaupan kassaa, tai laitetaan tekstiviesti tutulle josta ei ole kuullut pitkään aikaan), mutta ihan samalla tavalla meillä on merkitystä itsellemme. Vaikka vaan sillä, että sitten voin kastella ruukkukasvia ja pitää sen hengissä. Tai sen potentiaalin takia - jos pidän itsestäni huolta nyt (silloinkin kun en näe suoranaista syytä siihen), voi olla että jonakin päivänä tulen auttaneeksi toista.

Ainaeijaksa, mua kiinnostaa kun ensimmäisessä viestissä puhuit siitä että vaikka et tällä hetkellä koe että sulla olisi syitä pysyä hengissä, sanoit kuitenkin jollakin tasolla tietäväsi/arvelevasi että niitä on. Ymmärrän todella hyvin että jos ne eivät tunnu riittäviltä tai merkityksellisiltä, niiden miettiminen ei ole hirveän motivoivaa, mutta kysyn silti: mitä ne syyt ovat/olisivat?

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 07.07.2018 klo 20:25

Syitä pysytellä hengissä: Luonnon kauneus, musiikin kauneus, kristinusko, hyvät ja kauniit ihmiset, jalkapallo, työ, seksi, konsolipelit, hyvät elokuvat, runot, kirjat, elektroniikka, kaverit, tv, naiset, aurinko, ruoka, shakki, järki, autot, korttipelit, uiminen, pingis, coca-cola, karkit, kalastaminen, klassinen musiikki, opiskelu, lapset. Siinä muutama.

Käyttäjä ainaeijaksa13 kirjoittanut 09.07.2018 klo 13:56

minäitse89, kiitos sinulle vastauksesta. ihania asioita olit listannut tuohon 🙂

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 10.07.2018 klo 18:06

ainaeijaksa13 kirjoitti 9.7.2018 13:56

minäitse89, kiitos sinulle vastauksesta. ihania asioita olit listannut tuohon 🙂

Kiitos! 🙂