Suunnaton ahdistuneisuus sairaanhoitajanopinnoista ja työstä.
Tervehdys!
Olen vähän päälle kaksikymppinen toisen vuoden mies sairaanhoitajaopiskelija ja huomasin kesätyöt aloitettuani että ahdistun siitä aivan järkyttävän paljon. Päällimäisenä mieleen nousee ahdistus ihan kaikesta elämässäni. Päätösten teko on hankalaa ja mietin aina tehtyäni päätöksen että olisi pitänyt valita toisin. ☹️
Olen huomannut että ainakaan vanhusten kanssa työskentely ei ole minua varten ja työ siellä ahdistaa minua suunnattomasti. Teen vanhainkodissa töitä ja olen huomannut että päivän jälkeen olen aivan loppu, en tunne saavani tästä mitään itselleni. Olen loppujenlopuksi sosiaalinen ja pidän ihmisten kanssa työskentelystä joissain määrin, mutta tällaisena palvelijana en itseäni näe. Olen taipuvainen myöntymään toisten tahtoon joka onkin yksi ongelma, en osaa sanoa ei kovin helposti ja sorrun miellyttämään muita, sitähän nämä vanhukset oikein haluavatkin.
Minulla on todettu tietynasteinen ahdistuneisuushäiriö ja sos tilanteiden pelkoa, johon olenkin hakenut apua ja niin edespäin. Henkilökunnan vähyys ja ”kiire” saavat minut hulluuden partaalle. Välillä en pysty töissä keskittymään ollenkaan kun mietin omia asioita ja virheitä, päivän päätteeksi saatan mennä kotiin ja itkeä vaan tietäen että seuraavan päivänä on samanlainen rumba edessä samojen ihmisten kanssa. Minulla on jonkin asteisia mielenterveyttä heikentäviä seikkoja, olen miettinyt itsemurhaa paljon lähiaikoina mutta ymmärrän että ei huonon työpaikan/uravalinnan suhteen pitäisi itseään tappaa, on paljon muutakin tässä elämässä. Päällimäisenä mieleen nousee ahdistus ihan kaikesta elämässä.
Ahdistaa vaan kun olen jo opiskellut suhteellisen paljon ja tiedän että tulevaisuudessa olisi muitakin vaihtoehtoja, mutta mitä? Ensihoito kiinnostaa minua paljon koska siinä potilassuhteet jäävät lyhyiksi eikä tarvitse koko ajan olla ns. ”palvelijana” ja osoittaa nöyryyttä ja ymmärtäväisyyttä kun joku haukkuu sinua siitä että hänen tyynynsä on huonosti. Sosiaalisten tilanteiden pelkoni saa tuossa työssä valtavat mittasuhteet. En koe ongelmia esitelmien pitämisessä tms. sosialisoimisessa, mutta esim. vanhusten ja omaisten kritiikki tuntuu todella rasittavalta. Ehkä en osaa suhtautua tähän työhön oikein mutta kun tuntuu että kaikki tämä ***** pitää vaan ”imeä itseensä” ja sekös itsetuntoani rapistaa.
Terapeutille olen varannut ajan, mutta tekisi mieli puhua näistä asioista esimerkiksi esimieheni kanssa. se ei välttämättä ole hyvä idea, koska pelkään että he eivät halua minua enää töihin. Aikamoinen noidankehä: haluan tehdä töitä ettei kämppä lähde alta ja opiskelut sujuu, mutta silti työpäivän jälkeen haluaisin vain hypätä rekan alle ja päättää kaiken.
Mitä voisin tehdä? Olen miettinyt vaihtoehtoja että muuttaisin takaisin vanhemmilleni asumaan/yksiöön ja hakisin töitä jostain muualta ja keräisin rahaa, samalla miettien mihin haen opiskelemaan sitten ensi keväänä. Silti sekin vaihtoehto ahdistaa jos sitten kuukauden päästä tulenkin katumapäälle. Haluaisin opiskella tämän ammatin nyt loppuun koska tiedän että voin sitten opiskella vaikka uudestaan jotain jos huomaan ettei sairaanhoitajana ole minulle mitään, mutta tällä hetkellä tajuan että ainakaan tuo työ ei ole minua varten, ei tällä osaamisella. Tällä alalla on kuitenkin muutakin kuin vanhustyö. Nyt kuitenkin tuntuu että jos näin jatkuu niin jotain pahaa tapahtuu minulle.
Onko täällä muita samankaltaisen prosessin läpikäyneitä? Mitä teitte? mikä sai teidät lopettamaan/jatkamaan opintoja?