suruttarelle vastausta

suruttarelle vastausta

Käyttäjä marielina aloittanut aikaan 26.10.2007 klo 16:50 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä marielina kirjoittanut 26.10.2007 klo 16:50

No hyvä joskus vaan ajattelee että kun sinulla on niin vähän aikaa siitä Maijun kuolemasta
etten rasita ja järkytä sinua
Hyvä tuli sekin asia selväksi olen sellainen että kysyn rehellisesti Ei minuakaan mikään häiritse ja järkytä kysy vaan mitä mieleen juolahtaa
Ei siinä tosissaan siinä ruumiin avauspöytäkirjassa ole kuvia se oli ne kuvat vaan onnettomuuspaikalta Onnettomuuspaikalta oli kuva jossa luki ”kuljettajasta valunut veri autoon” ja toinen jossa luki ”kuljettaja nostettu ulos autosta”
Mustavalkoisia kuvia ja Markus oli lakanalla peitetty mutta voit uskoa miltä tuntui
Ei tässä normaalisti tehtävässä ruumiinavauksessa mitään kuvia ole mutta …..mietin vähän miten sen kerron Siinä on niin kauheen tarkasti ainakin Markuksen kohdalla oli
Aivot painoi sen ja sen verran ja lähes kaikki sisäelimet oli punnittu ja mitattu Se tuntui niin pahalta että olivat minun ehyen lapseni joka säilyi ehyenä kolarissakin silponeet sillai
No niiden on saatava selvyys mutta noin tarkka selonteko että mitä oli vatsalaukussa ja siellä sun täällä niin ei olisi välttämätöntä sukulaisille Ajattelin vaan että jos pyytäisi vaan sillai muuten sen kuolinsyyn ja siihen johtavat jutut ettei tartte sellasta lukea mutta kun nyt kerran jo kerroin niin tiedät jo etukäteen ja voihan se olla että Maijua ei ole tarvinnut sillai ronkkia Ainahan liikenneonnettomuudessa epäillään onko lääkkeitä tai alkoholia kohtauksia tai muuta Ehkä se on se syy?
Markuksen keskivartalo oli peitetty sellaisella kuituliinalla En ottanut sitä pois laitettiin vaan se paita ja sukat siihen hänelle
Ei meillä muut osallistunut siihen pukemiseen Minä tein sen hautaustoimiston naisen kanssa Muistan kun puhuin ”äiti laittaa sulle sukat jalkaan ja paidan päälle ettet palele matkalla” Kamala nyt näppäimistö saa taas kyynelsadetta
No kävin tänään haudalla Käyn lähes joka päivä Juttelen Markukselle kaikenlaista
ja yritän tukea sitä tyttökaveria ja omaa tyttöä ja puolisoanikin sekä myös tytön miestä
On tytöllä se Vilma koira 1,5 v kultainennoutaja jonka turkkiin on joskus hyvä itkeä
Se on kova lohduttamaan Nuolee kasvoja ja tulee liki Ei mahdu syliin kun painaa 36kiloa
Hyvä että lääkäri tajusi että tarvitset lääkettä ja apua Kai sinulla on terapiatkin menossa ei tartte siellä salata mitään kertoo vaan kaikki sitä varten ne on
Hautajaisissa muuten kun oltiin laskettu kukat meillä oli hautajaiset äitienpäiväviikonlopusta seuraavana sunnuntaina eli 19.5 kun ne tutkimukset kesti aika kauan ei saatu hautauslupaa ennen
Ei Markuksesta mitään löytynyt ja hän oli kuollut välittömästi Helpotti kun ei ollut tarvinnut kärsiä tuskia luultavasti Kallovammaan hän kuoli Niskakin oli ehyt luultiin ensin että on niska murtunut kun se auto oli tökännyt penkkaan Turvavyökin oli käytössä hänellä ollut
Olet aivan oikeassa että ehkä ei voimasi riitä tukemaan sukulaistyttöä vielä mutta sekin päivä ehkä tulee vielä ja tuleekin eikä mitään ehkä
Keskity nyt vaan ennenkaikkea itseesi perheeseesi ja erityisesti pikkutyttäreenne
Olisi hyvä kun saisit nukuttua edes vähän Minä en kyllä vieläkään nuku kokonaisia öitä
kun ajatukset myllertää lääkettäkin otan en tosin ole enää ottanut unilääkettä
Aika kuluu hitaasti se on totta tiedän kyllä että shokki on jo ohimennyt mutta kaipaus on varmaan aina matkassa eikä tartte jäädäkään pois
Niin aihe taas hyppii siis hautajaisissa kun oltiin laskettu kukat niin sieltä kukkien keskeltä nousi valtavan suuri keltainen perhonen ja se lensi suoraan minun hihalle
Minä kyllä annoin sen olla tuntui samalla kun joku ilmavirrta olisi pyyhkinyt kyynelistä märkää poskea Muutkin näki sen lennon
Sitten muistotilaisuudessa kun oli ikkuna auki ja laulettiin ”Sua kohti Herani” eli Titanic hymniä semmoinen pieni lintu istui siihen ikkunalaudalle ja katseli sisälle koko laulun ajan ja lensi sitten pois Minun olisi tehnyt mieli mennä ottamaan se lintu kädelle mutten uskaltanut ettei se lennä pois Olisiko voinut olla merkki minulle
Kerran kun ajattelin että ehkä en jaksa tämän tyttöystävän kanssa niin kuulin illalla kun nukuin jo niinkuin ulkoovi olisi auennut ja vaikken nähnyt eteiseen näin silmieni edessä Markuksen ihan ilmielävänä Kasvoja ei erottanut mutta muuten hän oli pikkusen surullisen näköinen Tulkitsin niin että älä jätä Marinaa yksin kun hänet on jo hylätty niin monta kertaa
Joinakin öinä näen vieläkin unta että olen jossain kahvilassa ja Markus tulee kavereineen sinne eikä tunne minua Kävelee vaan ohi eikä kuule vaikka kuinka huudan nimeä Se on ahdistavaa
Minä olin muuten hirveän vihainen Jumalalle kun hän otti pois lapseni ja ajattelin että kaikki suojelusenkelitkin oli silloin jossain tauolla kun pääsi tuollaista tapahtumaan
Toki nyt myöhemmin olen ymmärtänyt että en minä sillä mitään voita että kapinoin elämän kiertokulkua vastaan Mutta on lupa olla katkera siinä ei ole mitään väärää
Niin joo lisäksi olen seurakunnan palveluksessa oleva perhetyötä tekevä ihminen ja pitäisi puhua näistä asioista luontevasti
Välillä on käynyt mielessä palata hoitoalalle takaisin jossa olin nuorempana Siis terveydenhoidon puolelle
Aika näyttää mitä tulee
Lupasin lähteä tyttäreni ja yhden naisystävän kanssa lenkille mutta kirjoitellaan taas
ja Voimia sinulle elämään ja arkeen Toivottavasti lääkkeet auttaa pian koska masennuslääkkeet kestää että ne saavuttaa sen toivotun vasteen yleensä pari viikkoa
kun aloittaa ennen kuin tulee täysi teho esille Ota jotain rauhoittavaa lisäksi jos ei muuten kestä olla mutta kysy lääkäriltä ensin mitä voi ottaa
Siitä huolimatta että aikaisemmin puhuin tuosta ammatistani ja uskon horjahteluista
Siunaavin terveisin ystäväsi

Käyttäjä surutar kirjoittanut 27.10.2007 klo 12:39

Lauantaita🙂🌻

Äsken meni pikku tyttö nukkumaan. syötiin tuossa ja sitä ennen käytiin haudalla. Äiti oli mukana, vietiin Maijalle kynttilöitä. Tuntui ahdistavalle nähdä, että siellä olikin hautajaiset menossa.. sanoin äidille, että nyt lähdetään.. jotenkin tuntu, että jos näkisi kuin jotain vainajaa kannettaisiin arkussa ohi.. niin pahalle tuntuisi.. vaikka se on tätä elämää...

Tiedätkö.. pitää iloita pienestä asiasta. Minä nukuin aika hyvin viime yönä ja näin Maijasta unta.. elävänä. Kysyin häneltä, onko hänellä hyvä olla.. muistelen että hänellä oli monia asioita kysyin.. mutta en muista niin.. sen muistan vaan että hän seinien läpi mennä hujautti ja minä sanoin hänelle että tosiaan sinä olet enkeli... Silloin alussa näin kamalia painajaisia ja ruumiinkuvia.. joskus vieläkin.. mutta en sellaisia ole nähnyt nyt että herää suunnilleen omaan tuskan huutoonsa ja tuntuu että sydän pysähtyy.. Niin tosiaan viimeinen painajainen minkä näin.. vai oliko se painajainen.. kuitenkin illalla vein tytön nukkumaan ja mietin että menen itsekin ja menin kohta perässä ( oikeesti siis) tyttö nukkui rauhattomasti ja pidin häntä kädestä kiinni.. no olin nukahtanut siihen.. sitten vaivuin uneen.. ja äkkiä tytön paikalla olikin Maija.. pidin Maijaa lujasti kädestä ja itkin.. älä mene.. ja se ote irtosi ja minä ns.. putosin.. jälkeen päin mietin.. vai nousiko Maija.. En tiedä vielä tähänkään päivään menessä putosinko sängystä.. siltä minusta tuntui!!! Otin illalla rauhoittavan.. tais toimia päin vastoin. Minä tulkitsin siitä unesta, että Maija yritti sanoa minulle, että hellitä rakas vähän ja sen jälkeen en oikeastaan ole painajaisia nähnyt.. niitä valveuni näkyjä kylläkin on aina.. viime yönäkin pari mörkö kävi, mut ne häippäs kun nukutti niin paljon ; ) Olin jotenkin hyvällä tuulella aamulla, kuin näin Maijan elävänä siinä unessa 🙂eikä hänellä ollut hätää!

On se kyllä kamalaa, ja minua ainakin hirveästi säälitti tai semmonen hirveän avuton tunne oli jo siellä sairaalassa, kuin sanottiin, että ei voi tehdä mitään.. siinä vaan katsot kuin rakkaasi hiipuu pois.. olisin heti antanut elimeni jos se olisi häntä auttanut.. niin ja sitten nimenomaan se että piti se ruumiinavaus tehdä : (( Kamalaa, jos Markukselle on jouduttu tekemään.. niinpähän ne aina varmaan sen takia onko mitään veressä, Maijalta otettiin kaikki ne kokeet heti sairaalassa ja ei mitään.. ainut vaan se tukos siin kaulavaltimossa ja siksi aivot menneet ja kaikki elimet alkoivat menemään kuolioon.. järkkyä! Siitä pitää olla onnellinen, että ei Markus eikä Maija joutuneet tuntemaan kipua!!! Maija olisi myös vihannut, jos olisi koneisiin loppuiäksi joutunut.. puhuttiin siitä monesti..

Minä olen kanssa ihmetellyt, pikkulintu on monta kertaa tullut ihan tuohon ikkunalaudalle istumaan ja katsellut pitkään siinä... vaikka olen liikkunut se ei säikähdä..On tullut mieleen, onko tuo merkki tai jopa onko tuo Maija kuka kurkkii.. eri muodossa.. Sanoit että perhonen oli lentänyt sinun hihalle 🙂minä tulkitsisin kyllä merkiksi, Markuksella on kaikki hyvin 🙂 Näin meidän pitää uskoa, se joskus onnnistuu lohduttamaan.. Niinkuin sanoin, minäkin pilviä ja taivasta katselen joka päivä ja mietin, että tuollako se Maija ja moni muu on ja olevinaan etsinyt jotain vinkkiä pilvistä.. tämä ihmismieli taitaa olla sellainen, että yrittää lohduttautua niin ja saappas tiedä jopa uskoakin joskus.. On vaan niin kamala ikävä, että viiltää oikein!!!

Äidin kanssa tänään tosiaan haudalla halattiin pitkään ja itkettiin, kaikki tuntuu vielä epätodelliselle.. siinä mielessä, että tiedetään sisimmässämme, että Maijaa ei enää ole, mutta ajatellaan kuitenkin, että se asia ei voi olla totta!!!!! se ei siis voi olla!!! En muista sanoinko jo, mutta viimeksi kun sisko oli täällä meillä, viimeinen kerta kuin nähtiin.. käytiin kävelemässä Viivi, Maija ja minä.. muisteltiin menneitä... miksiköhän ja Maija sanoi vielä lopuksi, että olipa ihana miettiä noita menneitä miten hauskaa meillä oli... JA MEILLÄ TOSIAAN OLI.. Maija oli tosiaan läheinen minulle, MINUN TOINEN PUOLISKONI, kun erosin ex-puolisosta niin Maijahan käytännössä muutti minu kanssa yhteen ja mehän tytöt muuten pidettin hauskaa🙂 niin ja aina me ollaan tehty kaikkee yhdessä.. ja tuettu toinen toistamme..päivittäin tekemisissä.. ☹️( joskus tuntuu, et ei oo ketään.. eikä tuukkaan ketään Maijan veroista, eikä kukaan häntä korvaa.. ikinä!!! On minulla perhe ja ystäviä.. mutta en voi niillekään kertoo kaikkee niinkuin Maijalle.. mut ajattelin, et käyn haudalla kertomassa..

Onneksi sinullakin on oma tyttäresi puolisoineen siinä lähipiirissä ja oma mies.. kyllä perheen merkitys korostuu tällaisissa tilanteissa.. pitää olla jokainen päivä onnellinen, että on edes heidät. Ja onhan meillä.. sydämissämme ja muistoissamme ihan päivittäisessä elämässä mukana nämä edesmenneet rakkaat.. minä ainakin uskon ja olen rukoillutkin sitä.. yleensä en kyllä niin ole tehnyt.. mutta olen rukoillut että saan nähdä Maijan vielä.. haluan sinne missä Maija on. Olen sanonut jo läheisilleni, että jos minä kuolen ennen heitä.. haluan Maijan kanssa samaan hautaan.. elikkä tuhkataan jos huomenna sattuisin kuolemaan.. tuntuu ehkä raa-alta.. miten se kirjotetaan;) mutta nämäkin asiat on hyvä läheisten tietää.. koska opin sen että huomisesta ei tiedä, mitä se tuo tullessaan!!!!

Paljon voimia sinulle, yrität olla ja oletkin monen apuna ja tukena.. toisaalta se on varmaan terapiaa.. toivottavasti sinä jaksat vaan itsekin.. paljon voimia myös teidän koko perheelle.. meitä on muitakin ja meitä on paljon.. minä olen lukenut paljon netistä ja yleensä täältä tukisivoilta, että kyllä täällä tosiaan kiertokulku on .. joskus ei vaan ymmärrä järjestyttä.. setä sanoi, että.. jokaisella on oma vuoronumeronsa ja se Maijan numro sattui olemaan nyt.. sedälle tämä todella järkyttävää.. niin kuin kaikille ja niinkuin Markuksen poismeno teille.

Käyttäjä surutar kirjoittanut 27.10.2007 klo 12:41

🙂🌻

höh.. jäi sanomatta, että oikein rentouttavaa viikonloppua teille sinne! Minä kutsuin äitini ja isäni syömään ja saunomaan tänään meille, eihän tuosta pitkä matka ole 😉 Nyt puolisoni on isäni kanssa kalastamassa ja minä taidan mennä äitini luo huastelemmaan 🙂kun on nuo itkuhälyttimet😉

Käyttäjä marielina kirjoittanut 27.10.2007 klo 17:46

Hyvä että vietätte lauantaiiltaa yhdessä Minä olin tänään koulutuksessa Siinä opeteltiin sellasia juttuja mitä lasten ja aikuisten kanssa voi tehdä Uusia laulujakin opeteltiin
Siinä oli semmonen juttu että oli 3 vilttiä missä oli leppäkertun kuvia ja jos jollakulla on paha mieli niin sai mennä sinne peitteen sisään ja toiset sitten päältä silittää pahan olon pois
Ensin meni yksi nainen ja minä heti siihen toisten kanssa silittämään huomasin että se ketä silitin alkoiitkemään siellä peiton sisällä no sitten alkoi minua itkettämään ja nappasin toisen peiton itselleni Kohta oli kaikki 3 peittoa käytössä joidenkin alla oli jopa yhtaikaa 3 ihmistä ja muut silitteli Tulos oli lopulta se että kaikki itki Ohjaajakin sanoi että Onpa tehokasta sitten meillä oli perään semmoinen aurinko Iso kangas joka vei itkut pois
Jestas voitko uskoa se oli puhdistava kokemus kun sai itkeä oikein kunnolla
Ohjaaja oli vähän hämillään kun ei yleensä noin perusteellisesti ryhmä rupea kuoroitkemään ei siellä läheskään kaikki tiennyt minunkaan elämäntilannetta mutta itku tarttuu En tekisi lasten kanssa vielä tämmöstä harjoitusta kun oma mieli on noin herkkä
vielä vaan tässä oli pelkkiä aikuisia
Yritän minäkin aina viikonloppuna välttää menemästä haudalle jos on hautajaisia ei tunnu hyvältä kun joku kannetaan arkussa ja surevat omaisetkin varmasti haluaa surra oman surunsa rauhassa
Luultavasti nuo linnut ja perhoset on viestintuojia taivaasta Olen itsekin ajatellut niin ja se lohduttaa
Tuo sinun unesi voi hyvinkin olla sitä ja varmaan onkin että Maiju haluaa ilmoittaa että hänellä on hyvä olla nyt
Ihan niinkuin unet kertoo minullekin kun näen Markuksen
Tuo on valtavan hyvä juttu että pystyt nukkumaan edes vähän Joskus rauhoittavat alussa voi lisätä painajaisia mutta ei ne silleen sitten myöhemmin vaikuta
Teillä on niin vähän aikaa menetyksestä että on ihan luonnollista että näkee ja kokee niitä mörköjä Minulle jäi semmonen ahdistava pimeänpelko Markuksen kuoleman jälkeen En ole koskaan oikein välittänyt pimeässä liikkua yksin mutta nyt se on korostunut jollain tavalla
Minä kun olin siellä sairaalassa siellä tutkimuksissa ja tiesin että Markus on siellä alimmassa kerroksessa samassa talossa niin sekin oli kammottavaa
En minä Markusta kummittelemassa pelkää mutta se on niin primitiivistä se ihmisen pelko ettei sille mahda mitään
Tuokin on hieno juttu että pystyt muistelemaan hyviä asioita sinun ja Maijun elämästä
Se onmerkki siitä että olet parempaan suuntaan menossa mielialaltasi
Oman elämänsä rajallisuudenkin tunnustaminen on realismia muttei kannata liikaa uppoutua oman kuolemansa ajatuksiin kuitenkaan
Tottakai on hyvä kertoa toiveistaan läheisille mutta käännä katseesi kuitenkin valoisampiin asioihin
Jokainen meistä kuolee kun sen aika on mutta se aika ei onneksi ole meillä kellään tiedossa etukäteen onneksi
Minäkin lähden tyttäreni luo syömään ja saunotaan tuossa illalla Taidetaan käydä pikku happihyppelyllä vielä ennen saunaa
Kirjoitellaan kun ehditään taas
Minä muuten soitin ennen tätä kirjettä sille Markuksen tyttöystävälle sinne uuteen perhekotiin Hänkin oli ihan kun uskaltaisi surra nyt oikeesti kun tämä edellinen sijaisäiti
sanoi vaan että pitää unohtaa eikä saanut surra
Pitänee olla yhteydessä minun niihin uusiin sijaisvanhempiin ja kertoa heille vähän tytöstä jottaosaavat tukea paremmin sitten
En minäkään häntä hylkää pitää vaan ensin antaa kotiutua rauhassa sinne ettei sotke asioita nuoren mielessä
Sano terveisiä perheellesi T:ystäväsi

Käyttäjä surutar kirjoittanut 28.10.2007 klo 11:36

Hei!

Kyllä tämä elämä menee aalloittain tässä vaiheessa, eilen oli suht ns. hvyä päivä ja tänään sitten tuntuu tosi vaikealle. Yö meni tosi huonosti, en nukkunut varmaan yhtään.. tuntui että sydän pompotti hirveesti ja hyvä ettei tullut kurkusta ulos.. ja heti aamusta tiesin, että tästä päivästä tulee tuskainen ☹️ On taas sellainen olo, että ei Maija voi olla kuollut, ei hän voi!!!!!!!!! Ihan hirveää😭

Eilen sain Maijan avopuolison kiinni ja varasin hänellekin ajan kriisikeskukseen.. hänen on ollut vaikea ottaa apua vastaan.. hän kyllä lupasi nyt mennä sinne.. luvattiin viedä ja hakea. Hänellä on varmaan tosi vaikeaa, hän on nähnyt kaiken.. elvytyksestä jne..😭 ja kaikki tapahtui siellä heidän kotonaan, jossa hän vielä asuu.. meinaa kyllä muuttaa pienempään asuntoon jossain vaiheessa ja senkin takia koska on varmaan liikaa tuskaisia muistoja siellä.

Nyt on kyllä taas niin vaikea olo, että taitaa pitää painua sohvan nurkkaan suremaan..

Kiitos taas vastauksestasi kirjoittele ja minä kirjoittelen myös 🙂🌻

Mukavaa sunnuntai päivää!!!!