SSRI-lääkkeen lopettamisesta aiheutuvat vieroitusoireet

SSRI-lääkkeen lopettamisesta aiheutuvat vieroitusoireet

Käyttäjä Talvitähti aloittanut aikaan 22.03.2011 klo 04:30 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Talvitähti kirjoittanut 22.03.2011 klo 04:30

Hei!

Olen pari kuukautta sitten lopettanut SSRI-lääkkeen käytön, jonka seurauksena olen kärsinyt lääkkeen voimmakkaista vieroitusoireista. Vieroitusoireista ja riippuvuudesta SSRI-lääkkeisiin on erilaista tietoa saatavilla, riippuen esittääkö kysymyksensä lääkeyhtiölle vai riippumattomalle asiantuntijalle.

Ihan aluksi lääkkeen lopettamisen jälkeen sain elämäni voimakkaimpia paniikkikohtauksia, sen jälkeen tuli sydämen tykytys, epäsäännöllistä rytmiä, voimakasta väsymistä, jalkapohjien poikkeavaa puutumista ja tunnottumuutta, puristavaa tunnetta kurkussa ja rintalastan alla.

Olen yhteensä ollut SSRI-lääkityksellä yli 5 vuotta ja ennen lääkkeen lopettamista söin noin 1-2 vuotta 5 mg:n annosta fluoksetiinia, joka alunperin aloitettiin 20mg:lla. Lääkkeen käytön aikana olen kärsinyt verenvuodoista ja lääkkeen epäterveellisten sivuvaikutuksen takia olen halunnut luopua lääkkeestä.

Nyt mietin, kannattaako vielä yrittää ilman lääkettä, jos näistä oireista pääsisi eroon vai palata lääkkeen käyttöön. Väsymys, puristava tunne rintalastan alla ja sydämen tykytys on niin voimakasta, että hankalaa tämä normaali eläminen on. Sydän tykyttää ihan miten sattuu ja välillä sitä luulee saavansa sydän kohtauksen. Tätä tykytystä ja rytmin vaihtelua on jatkunut jo 2 viikkoa putkeen, tosin ensimmäiset oireet tulivat jo viime syksynä. Lääkkeen lopetus on moninkertaistanut tykytys oireet. Lääkärissä käynnin aikana rytmi oli normaali ja minulle määrättiin vatsansuojalääkettä ruokatorventulehdukseen. Puristava tunne tai epäsäännöllinen rytmi ei kadonnut tuon vatsansuojalääkkeenkään avulla.

Liikunta on mahdotonta, sillä sydän jää jopa vuorokauden ajaksi ylikierroksille harrastetun liikunnan jälkeen.

Wikipediassa kerrotaan näin:

”Kaikki masennuslääkkeet voivat aiheuttaa lopetuksen tai annoksen vähentämisen yhteydessä ilmaantuvia vieroitusoireita. SSRI-lääkkeet aiheuttavat kuitenkin enemmän vieroitusoireita kuin trisykliset.

Vieroitusoireet kestävät useimmiten muutamia viikkoja, toisinaan jopa 2-3 kuukautta tai kauemmin.

Masennuslääkkeiden käytön lopettaminen voi aiheuttaa esimerkiksi seuraavia vieroitusoireita: ripuli, pahoinvointi, päänsärky ja muut kivut, hikoilu, sydämentykytys, pyörrytys, huimaus, tuntohäiriöt (esim. tuntemukset neuloista tai sähköiskuista), kutina, vapina, tasapainohäiriöt, lihasjäykkyys, lihaskouristukset, muistihäiriöt, ärtymys, kiihtymys, unettomuus, sekavuus, ahdistus, alakulo, itkuisuus, väsymys.

Vieroitusoireet eivät ole osoitus jatkuvan lääkkeen käytön tarpeellisuudesta tai uudelleen alkavasta masennuksesta, vaan merkkejä siitä, että elimistö yrittää sopeutua lääkkeen käytön lopettamiseen.”

Tämä on ensimmäinen kerta kun luen, että juuri SSRI-lääkkeet aiheuttavat enemmän vieroitusoireita kuin trisykliset. Minä kun luulin, että minulle on määrätty juuri sellaista lääkettä, josta aiheutuu mahdollisimman vähän vieroitusoireita.

Harva lääkäri tunnistaa kyseisen lääkkeen vieroitusoireita, esimerkiksi kaupungin terveysasemalle näistä on turha mennä kertomaan. Nyt täytyisi löytää vain asiantunteva ja riippumaton lääkäri, joka osaisi neuvoa miten tilanteessa kannattaa jatkaa.

Oireet ovat niin ajoittain voimakkaita, ettei vaan enää tunnu voimavarat riittävän vieroitusoireiden kanssa elämiseen.

Onko kenelläkään kokemusta useamman vuoden SSRI-lääkkeen käytön jälkeisestä lopettamisesta? Miten selvisitte? Vai jääkö näihin lääkkeisiin koukkuun? Mistä olette saaneet apua?

Käyttäjä doomchild kirjoittanut 23.03.2011 klo 09:52

Moikka,

ihan ensin tulee mieleen kysyä, miten lopetit lääkkeen? SSRIt ja muut masennuslääkkeet pitäisi aina lopettaa piiiiiitkän ajan kuluessa, annosta hitaasti pienentämällä, jotta lopettamiseen liittyvät oireet olisivat mahdollisimman pieniä.

Itsellä on ollut 25-75mg sertraliinia lääkityksenä jo vuosia, ja pari kertaa olen lopettanut. Lopettamisesta ei ole tullut oireita, kun olen tehnyt sen hitaasti. Mutta jos lääke on unohtunut ottaa, niin n 1,5 vuorokaudessa alkaa huimaus ja epätodellinen olo. Olo menee tosin ohi muutamassa tunnissa kun lääkkeen taas ottaa.

Ehkä kannattaisi nyt käydä lääkärillä, ja kertoa miten lopetit lääkityksen ja mikä annostus sulla oli. Tarvittaessa lääkäri voi tarkistaa, johtuvatko kaikki oireesi nimenomaan lääkkeen lopettamisesta. Voisin kuvitella, että mielialalääkkeen lopetuksen jälkeen esimerkiksi lopetusoireista johtuva ahdistus pahentaa oireita entisestään. Yksi vaihtoehto saattaa olla lääkityksen aloittaminen uudelleen, ja lopetus sitten piakkoin huomattavasti hitaammalla tahdilla.

Jaksamista, ilmoittele miten homma etenee!

Käyttäjä Mepa kirjoittanut 23.03.2011 klo 12:05

Hei,

Minulla on ollut parikin kertaa lopettamisen jälkeen pahat vierotusoireet. Viimeksi kun lopetin oli sydämentykytystä, puutumista, sähköiskuja, paniikkikohtauksia ja huimausta. Pahin oire oli hillittömät raivokohtaukset. Olin silloin noin puolivuotta ilman lääkitystä, kunnes masennus iski ja kovasti. Aloitin uudelleen Citalopramit ja lääkäri puhui viimeksi, että näyttää siltä etten pysty olemaan ilman niitä. Hän myös ehdotti lääkkeen vaihtoa, joko Efexor tai Cymbalta, mutten uskalla vaihtaa, koska ainakin Efexorista olen kuullut huonoja kokemuksia.

Käyttäjä Miranna kirjoittanut 23.03.2011 klo 12:29

Mulla on tällä hetkellä Citalopramia 60 mg. On ollut myös Cymbaltaa ja Efexoria 300 mg. Mun mielestä Efexorissa ei ollut mitään erityistä vikaa, se vaihdettiin kun kokeiltiin jos joku muu auttaisi masennukseen paremmin. Mutta sen lopettaminen oli hirveää! En ole ikinä ollut niin kipeä. Vaikka se lopetettiin tosi hitaasti. Sen lopettamisen vaikeuden takia en enää ottaisi sitä takaisin. Cymbalta ei tuntunut missään, ei aloitus, käyttö eikä lopetus.

Käyttäjä Talvitähti kirjoittanut 23.03.2011 klo 19:58

Doomchild: Lopetin lääkkeen hitaasti, valmistelin lopetusta 2 vuotta erittäin pienellä annoksella (5mg). Pienempää annosta ei ole myynnissä, joten 10mg:n tablettia pitäisi neljään osaan pilkkoa, jos haluaisi vielä pienentää 2,5mg:n.

2 vuoden pienen annoksen nauttiminen ei siltikään poistanut vieroitusoireita.

Katsotaan miten jatkon kanssa sujuu..

Olisi mukava kuulla onko kukaan onnistunut lopettamaan SSRI-lääkettä ilman fyysisiä tai psyykkisiä vieroitusoireita lopullisesti.

Käyttäjä Miranna kirjoittanut 24.03.2011 klo 13:04

Mä olen lopettanut Cipralexin. Se maksoin n. 75 euroa, jäin työttömäksi enkä pystynyt ostamaan sitä enää. Vähensin ensin puolikkaaseen, sitten puolikkaaseen joka toinen päivä. Ei tullut mitään oireita, vaikka aloin vähentämisen isoimmasta mahdollisesta annoksesta. Ei tullut fyysisiä eikä psyykkisiä oireita.

Kului n. 3 kk, kun aloitettiin Cipramil, koska vointini oli psyykkisesti aika huono. Tarvitsen siis masennuslääkkeen. Mutta sen 3 kk menin ilman mitään lääkettä. En tiedä, musta jotenkin tuntuu, että tuon Cipramilin vaikutus on lähinnä plaseboa. Kuvittelen että nyt kun syön taas masennuslääkettä maksimiannostuksella, ei tarvitse olla masentunut.

Käyttäjä Mepa kirjoittanut 24.03.2011 klo 16:15

Miranna, mulla oli sama juttu, lopetin ciprat kun hinta oli niin kova. Citalopram on melko samanlainen, mulla myös 60 mg.

En ole kuullut kovinkaan montaa, jolla ei ois tullu vierotusoireita. olis tosiaan kiva kuulla jos sellaisia löytyy.

Käyttäjä Mara70 kirjoittanut 24.03.2011 klo 17:06

itse lopetin cipralexin 20 mg annos, hitaasti liuuttamalla, ei vieroitusoireita, ja kun lääke haihtui aloin nähdä taas elämässäni värejä, rakkauden, surun tuskan ilon, kaikki mitä puuttui lääkkeen aikana, oi kunpa tämä onni nyt kestäisi.

Käyttäjä Random1988 kirjoittanut 25.03.2011 klo 07:48

Lopetin cipralexin muutama päivä sitten.Nyt olo on kyl aika huono,päässä heittää ja on huono olo ja tätäkin vaikee kirjottaa.söin 15mg annoksia ja lopetin koska haluan laihduttaa,mikä oli lähes mahotonta samalla ku söi cipraa.Toiv ei kestä kauaa tää olo,en pysty kyl tekee töitä ku fiilis on nii sekava ja heittää päässä

Käyttäjä Miranna kirjoittanut 25.03.2011 klo 11:41

Eikös sen 15 mg tabletin pysty puolittamaan? Muistaakseni siinä on jakoviiva. Itse puolittaisin ensin ja söisin sitä puolikasta pitkään, sitten puolikasta joka toinen päivä.

Käyttäjä Annipanni kirjoittanut 25.03.2011 klo 13:42

Heippa! Mä olen lopettanut citalopramin 20 mg n. 2,5 kk sitten, aluksi puolikkaalla annoksella n. 1kk ja sitten 1/4 annoksella n. 3 vkoa. Fyysisiä vieroitusoireita en huomannut, mutta sen jälkeen kun 1/4 annos loppui kokokaan, psyykkiset oireet alkoivat n. viikko sen jälkeen.

Aikamoista mielialan laskua on ollut, itkeskelyä mistä tahansa asiasta, epätoivon tunteita, itsevarmuuden kaikkoamista. Olen pelännyt lääkkeen lopettamista pitkään ja mietinkin nyt onko nämä oireet oman pään kuvitelmaa vai todellista. En ole ennen edes tiennyt että lääkkeen lopettaminen voi aihettaa vieroitusoireita, joten on ollut helpottavaa kuulla, että ko. oireet voikin kuulua asiaan ja helpottua ajan myötä eivätkä välttämättä tarkoitakaan sitä etten voi elää ilman lääkettä.

Nyt olen kirjannut tuntemuksiani ja ajatuksiani ylös päivittäin reilun viikon ja ne on kyllä aika hurjaa luettavaa. Jokaiseen päivään mahtuu hirveä määrä mielialan vaihteluita, epätoivosta riemun tunteisiin. Nyt on viikon verran alkanut tasaantua, ja odotan ja toivon että olo tästä tasaantuu vielä. Pelkään sitä, etten pärjää ilman lääkettä, mutta aion sinnitellä ja katsoa ainakin kesään asti miten tämä tästä lähtee menemään. On kuitenkin helpottavaa, että muutkin painiskelevat näiden samojen asioiden kanssa.

Tsemppiä kaikille lopettaville! 🙂

Käyttäjä Miranna kirjoittanut 26.03.2011 klo 09:19

Mä en oikeastaan tiedä, miksi pitäisi olla ilman lääkettä. Cipramil maksaa 3 euroa / 3 kk. Ja mulla ei tule siitä mitään sivuvaikutuksia. Olen paljon enemmän oma itseni lääkkeen kanssa, joskus edes iloinen ja muutenkin normaali. Ilman lääkettä se on pelkkää itkemistä ja itsetuhoa.