SSRI-lääkkeen lopettamisesta aiheutuvat vieroitusoireet
Hei!
Olen pari kuukautta sitten lopettanut SSRI-lääkkeen käytön, jonka seurauksena olen kärsinyt lääkkeen voimmakkaista vieroitusoireista. Vieroitusoireista ja riippuvuudesta SSRI-lääkkeisiin on erilaista tietoa saatavilla, riippuen esittääkö kysymyksensä lääkeyhtiölle vai riippumattomalle asiantuntijalle.
Ihan aluksi lääkkeen lopettamisen jälkeen sain elämäni voimakkaimpia paniikkikohtauksia, sen jälkeen tuli sydämen tykytys, epäsäännöllistä rytmiä, voimakasta väsymistä, jalkapohjien poikkeavaa puutumista ja tunnottumuutta, puristavaa tunnetta kurkussa ja rintalastan alla.
Olen yhteensä ollut SSRI-lääkityksellä yli 5 vuotta ja ennen lääkkeen lopettamista söin noin 1-2 vuotta 5 mg:n annosta fluoksetiinia, joka alunperin aloitettiin 20mg:lla. Lääkkeen käytön aikana olen kärsinyt verenvuodoista ja lääkkeen epäterveellisten sivuvaikutuksen takia olen halunnut luopua lääkkeestä.
Nyt mietin, kannattaako vielä yrittää ilman lääkettä, jos näistä oireista pääsisi eroon vai palata lääkkeen käyttöön. Väsymys, puristava tunne rintalastan alla ja sydämen tykytys on niin voimakasta, että hankalaa tämä normaali eläminen on. Sydän tykyttää ihan miten sattuu ja välillä sitä luulee saavansa sydän kohtauksen. Tätä tykytystä ja rytmin vaihtelua on jatkunut jo 2 viikkoa putkeen, tosin ensimmäiset oireet tulivat jo viime syksynä. Lääkkeen lopetus on moninkertaistanut tykytys oireet. Lääkärissä käynnin aikana rytmi oli normaali ja minulle määrättiin vatsansuojalääkettä ruokatorventulehdukseen. Puristava tunne tai epäsäännöllinen rytmi ei kadonnut tuon vatsansuojalääkkeenkään avulla.
Liikunta on mahdotonta, sillä sydän jää jopa vuorokauden ajaksi ylikierroksille harrastetun liikunnan jälkeen.
Wikipediassa kerrotaan näin:
”Kaikki masennuslääkkeet voivat aiheuttaa lopetuksen tai annoksen vähentämisen yhteydessä ilmaantuvia vieroitusoireita. SSRI-lääkkeet aiheuttavat kuitenkin enemmän vieroitusoireita kuin trisykliset.
Vieroitusoireet kestävät useimmiten muutamia viikkoja, toisinaan jopa 2-3 kuukautta tai kauemmin.
Masennuslääkkeiden käytön lopettaminen voi aiheuttaa esimerkiksi seuraavia vieroitusoireita: ripuli, pahoinvointi, päänsärky ja muut kivut, hikoilu, sydämentykytys, pyörrytys, huimaus, tuntohäiriöt (esim. tuntemukset neuloista tai sähköiskuista), kutina, vapina, tasapainohäiriöt, lihasjäykkyys, lihaskouristukset, muistihäiriöt, ärtymys, kiihtymys, unettomuus, sekavuus, ahdistus, alakulo, itkuisuus, väsymys.
Vieroitusoireet eivät ole osoitus jatkuvan lääkkeen käytön tarpeellisuudesta tai uudelleen alkavasta masennuksesta, vaan merkkejä siitä, että elimistö yrittää sopeutua lääkkeen käytön lopettamiseen.”
Tämä on ensimmäinen kerta kun luen, että juuri SSRI-lääkkeet aiheuttavat enemmän vieroitusoireita kuin trisykliset. Minä kun luulin, että minulle on määrätty juuri sellaista lääkettä, josta aiheutuu mahdollisimman vähän vieroitusoireita.
Harva lääkäri tunnistaa kyseisen lääkkeen vieroitusoireita, esimerkiksi kaupungin terveysasemalle näistä on turha mennä kertomaan. Nyt täytyisi löytää vain asiantunteva ja riippumaton lääkäri, joka osaisi neuvoa miten tilanteessa kannattaa jatkaa.
Oireet ovat niin ajoittain voimakkaita, ettei vaan enää tunnu voimavarat riittävän vieroitusoireiden kanssa elämiseen.
Onko kenelläkään kokemusta useamman vuoden SSRI-lääkkeen käytön jälkeisestä lopettamisesta? Miten selvisitte? Vai jääkö näihin lääkkeisiin koukkuun? Mistä olette saaneet apua?