SOTE – uudistus.

SOTE - uudistus.

Käyttäjä aavameri aloittanut aikaan 27.02.2017 klo 11:44 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä aavameri kirjoittanut 27.02.2017 klo 11:44

Hei,

Toivoisin tähän keskustelua ja näkemyksiä SOTE; sta ja terveydenhuollon tulevaisuudesta.

Itseäni huolettaa tämä uudistus todella paljon, ja pelot ovat todellisia. Kaikki uutiset aiheesta ovat että se ei ole hyvä uudistus, tehdään väärin jne. Suurimpana pelkona ja ahdistuksena ovat minulla tässä että nykyisenlainen hoito loppuu (joka tapauksessa kohta kun rahat loppuu?) Vai LOPPUUKO?

Pelkona on myös se, että tänne tulee ns. Amerikan malli. Myös tähän tarkoitettujen verojen meneminen jättiyhtiöiden veroparatiiseihin. Tätä ei ole mitenkään estetty eikä kyllä estetäkään. Tässä huolena on se, että (terveydenhuolto nykymuodossa) todetaan liian kalliiksi, ja terveyspalvelut ajetaan alas kansalta. Toki niillä kenellä on varaa, tilanne jatkuu uudistuksen jälkeenkin. Mutta köyhällä kuten minä, tulevaisuus on kuolla. Näin uskon. Toivoa mulla ei tässä asiassa enää ole. Syytä en vaan tiedä 
Onko tosiaan näin?

( Olen tehnyt ja aiheesta keskusteluja, mutta halusin tehdä tälle oman, koska asia on niin suuri, vaikuttaa kaikkeen, ja riskit niin valtavat.)

Miten näette aiheen ja terveydenhuollon tulevaisuudessa (normaalikansalla)?

Käyttäjä aavameri kirjoittanut 04.03.2017 klo 19:12

Miten tässä enää käy. Kaikki pakoyhtiöitetään ja yritykset saa määrittää hinnan ja viedä kaikki rahat veronmaksajilta. Käykö tässä kaikki toteen mitä siitä varoitettu?

Hinnat nousee ja palvelut lakkaa?😭😭 (ajan myötä).

Mitä tapahtuu?..😭😭

Käyttäjä aavameri kirjoittanut 04.03.2017 klo 23:30

En tykkää tästä. Miksi kaikki pitää altistaa markkinavoimille ja 1 kertaa. Tuhoaa kaiken hyvän. 😭. EI tunneta seurauksia miten köy kun markkinat määrää. Työkkärikin ulkoistetaan ja alistetaan markkinavoimille.

Tuleeko nolmatuntisopimukset pakollisiksi? Vaikka viikon sopimus saako firmat silti sen rahan siinä?

Voi näitä mun pelkoja....😭

Käyttäjä aavameri kirjoittanut 15.03.2017 klo 23:09

Koko uudistus pelottaa. Miten käy? Sitäkin stressaan, kuun äiti saa niihin kasvaimiin joka kuukausi piikin ( 1400 e) miten käy jos ei kela maksaisi sitä...😭 ei meillä ole sellaisia rahoja...😭

Kevättä kohti onneksi mennään, jos tulisi lämmintä enemmän🌻🙂🌻

Käyttäjä Joie kirjoittanut 16.03.2017 klo 11:30

aavameri kirjoitti 15.3.2017 23:9

Kevättä kohti onneksi mennään, jos tulisi lämmintä enemmän🌻🙂🌻

Kiva, että näet kuitenkin myös positiivisia asioita. Minustakin kevät on ihanaa, vaikka hiihtäjänä minusta tuntuukin, että täällä etelässä talvi on aina liian lyhyt. Mutta on tosi kiva, että aurinkoa ja valoisaa aikaa on jo niin paljon. Ja paras kevätaika on vielä edessä; silmujen puhkeaminen, lehtien tuleminen puihin ja valkovuokot! Kevät tulee joka vuosi ilman, että sen eteen tarttis tehdä mitään. ☺️❤️

Käyttäjä aavameri kirjoittanut 21.03.2017 klo 12:12

Joie kirjoitti 16.3.2017 11:30

aavameri kirjoitti 15.3.2017 23:9

Kevättä kohti onneksi mennään, jos tulisi lämmintä enemmän🌻🙂🌻

Kiva, että näet kuitenkin myös positiivisia asioita. Minustakin kevät on ihanaa, vaikka hiihtäjänä minusta tuntuukin, että täällä etelässä talvi on aina liian lyhyt. Mutta on tosi kiva, että aurinkoa ja valoisaa aikaa on jo niin paljon. Ja paras kevätaika on vielä edessä; silmujen puhkeaminen, lehtien tuleminen puihin ja valkovuokot! Kevät tulee joka vuosi ilman, että sen eteen tarttis tehdä mitään. ☺️❤️

Joo, on sentään jotain postiivista. Mietin vain, että kun äiti saa niitä pistoksia, miten ne auttaa ja jos kaikki muuttuu, (että miten olisi varaa niihin jos kela ei maksaisikaan niitä). Se stressaa paljonkin 😭 kun muutenkin pelkään että äiti ei paranisi ( kukaan ei sanonut että käy mitään, mietin silti ). Tällaista tällä kertaa. Tsempit muille🌻🙂🌻

Käyttäjä aavameri kirjoittanut 13.04.2017 klo 15:56

Tämä uudistus pelottaa minua. Paljon. Siitä ei tule mitään hyvää. Pelkkää kärsimystä. Olen siitä 98 % varma ☹️

Eniten pelottaa miten vaikuttaa mahdollisuuteen päästä hoitoon, ja lähinnä miten muutos vaikuttaa mun äidin hoitoon kun on monisairas☹️ Ei meillä olisi varaa maksaa mistään lisää eikä vakuutuksista mitkä on kohta tulossa ( joidenkin median lähteiden mukaan, virkamiehiltä)

Tämä koko uudistus on ajanut minua enemmän henkiseen ahdinkoon ja masennukseen, olin toipumassa ahdistushäiriöstä kun tätä alettiin tehdä ja nyt tämä on syössyt minut takaisin pimeyteen 😭 ( osasyynä)

En enää tiedä mihin usko, en hyvään ainakaan...☹️

Käyttäjä Axuli83 kirjoittanut 16.04.2017 klo 00:24

Sote uudistus ei munkaan mielestä tuo mitään hyvää tullessaan. Tuntuu että murskataan se viimeinenkin "hyvinvointivaltion"ripe. Hoitoon pääseminen on nykyäänkin todella vaikeata, lääkärit vaihtuu, terapeutit vaihtuu, kaikki vaihtuu. Jonot on pitkiä kun nälkävuodet.

Tää on tätä suomi kuvaa nykyään. Ihmiset jätetään oman onnensa nojaan. Hallitus on ajanut jo vuosikaudet hyvinvointi suomen alasajoa. On niin hauska kuunnella ihmisten kommentteja ulkomailta kun ne luulee että suomi on joku paratiisi ja mahtava paikka kasvaa.
Ok. on täällä paljon helpompaa ja parempaa kun monissa muissa maissa, mutta jokaisella maalla on omat ongelmansa.

Tuntuu että jos sulla (tai ei tunnu vaan tietää)ei oo rahaa tai oot muuten sairas niin oot vaan yhteiskunnalle kuluerä joka ei tuota mitään ja siksi ihmisten hoitoon ei panosteta. Odotetaan vaan rauhassa että kuollaan pois. Oookei..tulipas brutaali kirjoitus😀.

Mutta kun tämä hallitus on vääntämässä jotain niin siitä ei voi vaan millään tulla hyvää. Kyllä hän sen nyt näki toimeentulotuki sotkustakin. Kaikki muut osasivat odottaa hirveetä ruuhkaa paitsi kela ja hallitus. Kun sote uudistus pukataan kerralla päälle niin kaaoshan siitä tulee.

Sen sijaan että pilataan nykyinen järjestelmä niin voitaisiin palkata enemmän hoitajia, lääkäreitä ja psykiatreja ymv. ja hoidetaan saman katon alla kaikki. Muistan kun ennen sai kaikki saman katon alta n.tunnin sisällä, niin nykyään pitää juosta 8 h ympärin kaupunkia että pääsee verikokeisiin, röntgeniin ym.
Onneks en oo töissä. Olishan se kiva selittää työnantajalle että sori koko päivä menee lääkärissa;D.

Joten siis käynee ilmi että kauhulla odotan minäkin😀. Mutta elättelen vielä siinä toivossa että ihmiset jotka tarkistaa koko sotepaketin/sotkun uskaltaa pistää vastaan tarpeeksi jos siinä on jotain hämärää.

Koska se on varma että jos systeemi osottautuu kalliimmaks kun nyt(todennäköistä)niin meiltä köyhiltähän ne ensimmäiseksi ne rahat tulee viemään.

Phuuh...pidetään peukkuja että oikeus voittaa...ei voi kun odottaa...

Voimia ja tsemppiä kaikille☺️❤️🙂🌻

Käyttäjä aavameri kirjoittanut 16.04.2017 klo 09:42

Olet aivan oikeassa. Uskon, että näin tapahtuu ( systeemi loppuu tai ajetaan alas). En näe mitään muuta. Ennen vielä uskoin että muutos tulee kaatumaan, mutta enää sitäkään toivoa ei ole😭 Olen vakavissani ajatellut itsemurhaa kun tämä tulee voimaan. Koska silloin, kun ei ole enää toivoa, ei ole mitään. Ja minulla on niin...😭

Enää ei ole syytä elää ( kun hoitokin loppuu mun läheisiltä ja itseltä mahdollisuus siihen )

Vai mitä?

Käyttäjä Axuli83 kirjoittanut 17.04.2017 klo 19:27

Ei. Älä lakkaa taistelemasta!! Vaikka tiedän että välillä tekee todellakin mieli luovuttaa.

Mutta se on juuri se mitä ne haluaa. Älä anna niille periksi.