Sosiaalisten tilanteiden fobia ja niiden hoito

Sosiaalisten tilanteiden fobia ja niiden hoito

Käyttäjä sos_foobikko aloittanut aikaan 07.11.2011 klo 17:31 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä sos_foobikko kirjoittanut 07.11.2011 klo 17:31

Ajattelin kirjoittaa tänne viestin ja kysyä apua samanhenkisiltä. Pyydän lukemaan tarkasti loppuun asti jutun, heittämättä omakohtaisista kommenttia heti yhden lauseen luettua. Kirjoitus on pitkä, mutta se kuvaa tilanteeni tarkasti neuvoja varten. Olen ikäni ollut sosiaalisten tilanteiden ja uusien tilanteiden jännittäjä. En ole varmasti pahin foobikko, mutta nämä pelot rajoittavat elämääni liikaa.

Koulukavereille/työkavereille pidettävät esitelmät tai pelkästään omien tuloksien kertominen jännittää todella paljon. Mietin niitä kauhulla etukäteen monta viikkoa ennen ja vielä viikon jälkeenpäin käyn läpi tilannetta (miten meni, mitä mokasin). Itse tilanteissa odotan omaa vuoroa sydän jyskyttäen ja en pysty kovin tarkasti keskittymään muiden esityksiin ennen sitä. Ongelma on myös muissa työtilanteissa, jos teen jotain uutta ja varsinkin jos joku seuraa mitä teen (kädet alkavat tärisemään). Edeltävänä yönä ennen työpaikkahaastattelua harvoin pystyn nukkumaan kunnolla (usein vain 0-2h), koska jännitän asiaa etukäteen. Näin saattaa mennä ensimmäiset pari päivää ja ihmiset voivat saada joskus oudon/epäkohteliaan/tyhmän kuvan minusta, koska olen vain ollut nukkumatta ja jännitän paljon.

Pelkästään työtilanteisiin tämä ei rajoitu. Jännitän myös kaikkia mahdollisia tulevia sosiaalisia tilanteita, lukuunottamatta sellaisia tilanteita/ympäristöjä kavereiden kanssa, joissa olen ollut kymmeniä kertoja. Vaikka olisin jo tavannut ihmiset muutaman kerran aikaisemmin, minua jännittää ja ilmenee fyysisiä oireita . Näissä tilanteissa minun ei tarvitse ikinä esiintyä, mutta silloin jännitän omia fyysisiä oireitani. Vatsa menee monta kertaa sekaisin päivän mittaan ennen kyseistä tapahtumaa (wc-ramppaus), eikä ruokaa pysty syömään silloin paljoa (nälkä katoaa). Fyysiset oireet usein pahentuvat jännittämisestä matkalla juuri ennen sosiaalista tilannetta (vaikka pyrin käymään juuri sitä ennen vessassa). Fyysisia oireita ovat erityisesti virtsaamistarpeen tunne, ilmavaivat ja hikoilu. Näissä tilanteissa hävettää käydä wc:ssä (varsinkin kun usein pitäisi käydä suoli tyhjentään 4:ttä kertaa päivän aikana). Saatan usein myös pelätä rakon pettämistä (vaikkei ikinä ole), koska raajat hikoilevat ja tulee kuviteltu virtsaamistarve. Itse tilanteissa saattaa kestää usein 1h ennenkuin vapaudun ja pyrin välttämään syömistä ja juomista (erityisesti kahvia), koska se se saattaa lisätä oireita tai mahan sekoittumista. Syön/juon vain vähän ja ihmiset ihmettelevät, enkö ruukaa juoda kahvia? Vältän myös ruokia, jotka voisivat aiheuttaa oireita seuraavana/samana päivänä. Lisäksi saatan jännittää ihan naurettavia asioita, kuten esim. opiskelukaverin luona käymistä ekoja kertoja, vaikka olisin tuntenut henkilön jo useamman vuoden. Ennen olen mennyt illanviettoon alkoholin voimin, pari kaljaa ennen tilannetta laukasee hyvin jännitystä. En ymmärtänyt silloin, minkä virheen teen.

Hain lääkäriltä 10mg Prophalia ja pyrin nyt menemään tilanteisiin lääkkeen avulla. Vielä en ole mennyt, mutta yritän jostain lievästä päästä. Hän ehdotti myös terapiaa, mikäli tämä ei toimi. Hän ei kuitenkaan uskonut minun tarvitsevan sitä. Lääkityksenä 1 tabletti tuntia ennen tilannetta lienee sopiva? Ihmettelen vain, että voinko ottaa lääkettä useammin päivän aikana tai edeltävänä yönä. Eli pahimmissa jännitystilanteissa jännitys alkaa jo edeltävänä iltana ja vie yöunet. Tämän jälkeen se alkaa heti aamusta ja pahenee juuri ennen tilannetta. Ne joilla samanlaista vaivaa, onko auttanut yöuniin ottaa lääke edeltävänä iltana? Entä voinko ottaa vaikka yhden edeltävänä iltana, yhden aamulla ja yhden juuri ennen tilannetta (vaikka iltapäivällä tapahtuva esitys/juhla).

Kiitoksia teille kaikille, jotka jaksoitte lukea loppuun asti. 🙂

Käyttäjä picardo kirjoittanut 07.11.2011 klo 21:59

Tarkoitit varmaan Propral. Todella hyvä lääke. Estää täydellisesti käsien tärinänän ja äänen värisemisen. Käytin sitä aikoinaan kun jouduin esiintymään suurelle joukolle esim. koulussa tai töissä. Toimii täydellisesti. En olisi ikinä uskaltanut ilman sitä. Kokeile niin näet.

Käyttäjä sos_foobikko kirjoittanut 08.11.2011 klo 10:28

Kyllä sitä juuri tarkoitan. Tarkoitus olisi kokeilla sitä kohta, toivottavasti toimii. En tiedä sitten, voiko sitä jatkossa käyttää jo edellisyönä (jos seuraavana päivänä on jotain jännittävää). Sitten taas esimerkiksi aamulla töihin lähtiessä ja uudestaan tuntia ennen hermostuttavaa asiaa.

Käyttäjä sos_foobikko kirjoittanut 08.11.2011 klo 17:18

Ajattelin mielenrauhaksi, mahdollisesti muiden auttamiseksi ja neuvojen kysymykseksi kirjoittaa tänne ketjuun tuntemuksiani: Ensimmäinen 10mg tabu kokeiltu. Aloitin todella lievästä päästä sosiaalisessa tilanteesta, ihan vain testatakseni miten lääke vaikuttaisi minuun. Ehkä hieman pelkäsin, millaisia sivuoireet olisivat ja halusin siis testata sitä hyvän kaverin luona kylälillessä.

Tämäkin kyläily oli ennen aivan pikkuisen jännittävä, mutta nyt ainut jännitys mitä oli liittyi siihen miten lääke tehoaisi. Tulos: Jännitys katosi täysin ja kun huomasin sen tunsin itseni varmaksi. Tuntui, että olen viimeksi seisonut niin rauhallisena ja jämynä humalassa. 🙂

Jotain huonoja sivuoireita kuitenkin oli. Myös varmuuden lisäksi olotila vaikutti parin kaljan jälkeistä tilaa. En tiedä sitten kuvittelinko vain. Ihan kuin olisin ollut vähän huonommin nukkunut/pikku hiprakassa. En tiedä johtuuko tämä sitten siitä, että normaalisti olen vähän varpaillani. Sen lisäksi kävellessä raajojen liikkeet tuntuivat vähän jähmeämmiltä. Pulssin mittasin ja istuessa 3 km kävelymatkan (ei urheilu) jälkeen tuoliin istuessa ja hieman rauhoittuessa pulssi oli 62.

Kysymys kuuluu, onko tuollainen pikku hiprakka tuntemus olo normaalia? Vai onko se kuvitteluani, koska luin netistä aiemmin joidenkin kommentoineen vastaavaa tunnetta?

Käyttäjä picardo kirjoittanut 08.11.2011 klo 18:41

Propralin vaikutus kestää muistaakseni 6-8 tuntia. Ei sitä kannata ottaa esim. yöksi, en näe siinä mitään hyötyä. Jos olet niin hermostunut ettet saa lainkaan nukuttua seuraavan päivän johdosta niin kannattaa ennemmin ottaa unilääkettä. Propral ei vaikuta lainkaan keskushermostoon joten se ei rauhoita sillä tavalla että siitä olisi hyötyä nukahtamisen kannalta.

Mutta kun olet kokeillut Propralia niin huomaat kyllä että siihen voi huoletta turvautua jonka jälkeen lakkaat murehtimasta jännittäviä tilanteita etukäteen.

Mielestäni Propralia voi ottaa kahdestikkin päivässä. Miksi ei voisi. En muista itse kyllä koskaan näin tehneeni mutta pääasiahan on se ettei sitä ole kerralla liikaa elimistössä. Tietääkseni sitä myydään jopa 80 mg tabuina. Itse tarvitsin vain 5 mg ja avot, olin kuin uudestisyntynyt. Sinun kannatta kokeilla ensin sillä 10 mg ( ja mennä ehkä vain vähän jännittävään tilanteeseen ensin) ja kuullostella kuinka se vaikuttaa elimistöön ylipäätään. Joillakin se saatta aiheuttaa hiukan huimausta.

Sehän hidastaa sydämen sykettä ja ainakin minua lääkäri varoitteli aikoinaan että ei suosittele rasittavia urheilusuorituksia sen vaikutuksen alaisena eikä oikein heti sen jälkeenkään.

Lycka till.

Käyttäjä MarianneM kirjoittanut 08.11.2011 klo 19:39

Terve, itselläni on ollut samanlaisia ongelmia vuosia, nyt kolmekymppisenä ne ovat hieman helpottaneet. Sain myös Propralista avun fyysisiin oireisiin, ja nyt olen käyttänyt rauhoittavia lääkkeitä ahdistuneisuuteen, harmi kun en ymmärtänyt pyytää niitä aiemmin. Pienehkö annos rauhoittavaa tekee minusta levollisemman ja puheliaamman. Propral ja muut beetasalpaajat auttavat tosiaan fyysisiin oireisiin (sydämen tykytys, vapina jne), mutta rauhoittava helpottaa psyykkistä ahdistuneisuutta, luulisin että niistä olisi enemmän apua esim. esitelmää edeltävänä iltana, tai sitten nukahtamislääkkeistä.

Käyttäjä sos_foobikko kirjoittanut 09.11.2011 klo 18:53

Kiitos kommenteista. Olen tuohon nukahtamiseen kokeillut kahta lääkettä, mutta ilmeisesti vaiva on enemmän psyykkinen. Unettomuudestakin sanotaan, että se on usein korvien välissä eikä siihen lääkkeet auta. Unettomuus menee vähän ohi alkuperäisen aiheen, mutta näin se minulla ilmenee:

Olen kokeillut jotain lievempää unilääkettä kerran ennen jännittävää haastattelua edeltävänä yönä. aluksi tunsin itseni rennommaksi, mutta en pystynyt vain nukahtamaan. Vaikeudet on siis nukahtamisessa, koska aivot pyörittää tulevaa tapahtumaa mielessä vähintään alitajuisesti koko ajan. Lääkkeen vahvuudesta en enää osaa sanoa, mutta auttaneeko sitten vahvempikaan? Toinen lääke mitä kokeilin oli melatoniini, jota käytin muutamaa päivää ennen jännittävää tapahtumaa, tai edeltävänä yönä ennen nukkumaan menoa. Tämä aiheutti kyllä väsymyksen tunnetta noin 1h päästä nukkumisesta, mutta vaikutukset olivat hieman vaihtelevat. Ihan ensimmäisellä kerralla lääke toimi, mutta joillain kerroilla lääke ei toiminut vaan yöunet jäivät taas siihen pariin tuntiin.

Eli tuohon nukahtamiseen vaikuttaa alitajuinen seuraavan päivän tapahtumien läpikäynti mielessä joko tietoisesti tai alitajuisesti. Yleensä ajattelu unettomuuden pelosta alkaa jo edeltävänä päivänä/iltana. Yritän tehdä perusneuvot unen/väsyneisyyden lisäämiseksi (urheilu alkuillasta, ei kofeiinia 5h ennen nukkumaanmenoa, unirytmtys eli ajoissa nukkuun&aamulla ylös jo ainakin kaksi päivää ennen tapahtumaa). Mitään kunnollista tai pysyvää apua tähän en ole keksinyt. Siksi ajattelin, että jos Propral auttaisi rentouttamaan mielen antamalla itsevarmuutta jo edeltävänä iltana?

Käyttäjä sos_foobikko kirjoittanut 11.11.2011 klo 09:32

Nyt tuli sitten tulikoe. Edessä työhaastattelu muutaman päivän päästä (eri paikkakunnalla ja useampi ihminen tarkkailemassa). Olen ollut paniikissa heti alusta asti. Aamulla kun heräsin tuntui ruoka nousevan ja olin jännittynyt. Koville ottaa, mutta pakko mennä. Miten pystyisin olemaan välipäivät jännittämättä?

Eilen testasin toista kertaa 10 mg propralia eri tilanteeseen. Tilanne mihin menin on ollut ennen todella jännittävä. Edellisellä kerralla tuli huono kokemus. Oireet jonkin verran helpottivat, mutta eivät kokonaan ( hikoilin suljetussa tilassa paljon ja ennen tilannetta oli jälleen mahassa jonkinlainen kuumotus/paine). Tätä lisäsi, että söin ja join kahvit noin tunti ennen tilannetta. Jälkeenpäin oli kuitenkin ihan hyvä tunne, kun voitti pelkonsa (vaikka kaikki oireet eivät kadonnetkaan)

Nyt kaipaan apua isolla A:lla. Ensin neuvot, ottaako aamusta puolittainen 10mg ja tuntia ennen haastattelua 10mg? Miten saan nämä päivät rentouduttua, kun kroppa reagoi jo nyt? Miten saan iskostettua päähäni ajatuksen, että "pahin mitä voi tapahtua on etten saa töitä" +ehkä oksennan haastattelussa/ennen sitä.

Kiitoksia jo etukäteen!

Käyttäjä Niccy kirjoittanut 11.11.2011 klo 12:52

Ei se propral auta kuin vain tunti ennen tilannetta otettuna. Sehän ei ahdistukseen ja jännitykseen auta, vain fyysisiin oireisiin kuten tärinään ja sydämen lyöntiin. Joten turhaa ottaa jo aamulla. Otat vaikka 20mg tunti ennen haastattelua.

Musta kuulostas että sä voisit saada apua rauhoittavista, ne auttais tuohon sun hermoiluun. Itse ainakin olen saanut suuren avun rauhoittava+ propral coctailista.
Niiden avulla pystyn olemaan jännittävissä tilanteissa "normaali". Mutta on se kyllä masentavaa että voin olla normaali vain lääkkeiden vaikutuksen avulla..

Tai sitten jatkat pelkän propralin käyttöä ja kun pikkuhiljalleen huomaat ettei fyysisiä oireita enää tule niin jatkossa et enää ahdistu ja hermoile.