Sosiaalisten tilanteiden fobia ja niiden hoito
Ajattelin kirjoittaa tänne viestin ja kysyä apua samanhenkisiltä. Pyydän lukemaan tarkasti loppuun asti jutun, heittämättä omakohtaisista kommenttia heti yhden lauseen luettua. Kirjoitus on pitkä, mutta se kuvaa tilanteeni tarkasti neuvoja varten. Olen ikäni ollut sosiaalisten tilanteiden ja uusien tilanteiden jännittäjä. En ole varmasti pahin foobikko, mutta nämä pelot rajoittavat elämääni liikaa.
Koulukavereille/työkavereille pidettävät esitelmät tai pelkästään omien tuloksien kertominen jännittää todella paljon. Mietin niitä kauhulla etukäteen monta viikkoa ennen ja vielä viikon jälkeenpäin käyn läpi tilannetta (miten meni, mitä mokasin). Itse tilanteissa odotan omaa vuoroa sydän jyskyttäen ja en pysty kovin tarkasti keskittymään muiden esityksiin ennen sitä. Ongelma on myös muissa työtilanteissa, jos teen jotain uutta ja varsinkin jos joku seuraa mitä teen (kädet alkavat tärisemään). Edeltävänä yönä ennen työpaikkahaastattelua harvoin pystyn nukkumaan kunnolla (usein vain 0-2h), koska jännitän asiaa etukäteen. Näin saattaa mennä ensimmäiset pari päivää ja ihmiset voivat saada joskus oudon/epäkohteliaan/tyhmän kuvan minusta, koska olen vain ollut nukkumatta ja jännitän paljon.
Pelkästään työtilanteisiin tämä ei rajoitu. Jännitän myös kaikkia mahdollisia tulevia sosiaalisia tilanteita, lukuunottamatta sellaisia tilanteita/ympäristöjä kavereiden kanssa, joissa olen ollut kymmeniä kertoja. Vaikka olisin jo tavannut ihmiset muutaman kerran aikaisemmin, minua jännittää ja ilmenee fyysisiä oireita . Näissä tilanteissa minun ei tarvitse ikinä esiintyä, mutta silloin jännitän omia fyysisiä oireitani. Vatsa menee monta kertaa sekaisin päivän mittaan ennen kyseistä tapahtumaa (wc-ramppaus), eikä ruokaa pysty syömään silloin paljoa (nälkä katoaa). Fyysiset oireet usein pahentuvat jännittämisestä matkalla juuri ennen sosiaalista tilannetta (vaikka pyrin käymään juuri sitä ennen vessassa). Fyysisia oireita ovat erityisesti virtsaamistarpeen tunne, ilmavaivat ja hikoilu. Näissä tilanteissa hävettää käydä wc:ssä (varsinkin kun usein pitäisi käydä suoli tyhjentään 4:ttä kertaa päivän aikana). Saatan usein myös pelätä rakon pettämistä (vaikkei ikinä ole), koska raajat hikoilevat ja tulee kuviteltu virtsaamistarve. Itse tilanteissa saattaa kestää usein 1h ennenkuin vapaudun ja pyrin välttämään syömistä ja juomista (erityisesti kahvia), koska se se saattaa lisätä oireita tai mahan sekoittumista. Syön/juon vain vähän ja ihmiset ihmettelevät, enkö ruukaa juoda kahvia? Vältän myös ruokia, jotka voisivat aiheuttaa oireita seuraavana/samana päivänä. Lisäksi saatan jännittää ihan naurettavia asioita, kuten esim. opiskelukaverin luona käymistä ekoja kertoja, vaikka olisin tuntenut henkilön jo useamman vuoden. Ennen olen mennyt illanviettoon alkoholin voimin, pari kaljaa ennen tilannetta laukasee hyvin jännitystä. En ymmärtänyt silloin, minkä virheen teen.
Hain lääkäriltä 10mg Prophalia ja pyrin nyt menemään tilanteisiin lääkkeen avulla. Vielä en ole mennyt, mutta yritän jostain lievästä päästä. Hän ehdotti myös terapiaa, mikäli tämä ei toimi. Hän ei kuitenkaan uskonut minun tarvitsevan sitä. Lääkityksenä 1 tabletti tuntia ennen tilannetta lienee sopiva? Ihmettelen vain, että voinko ottaa lääkettä useammin päivän aikana tai edeltävänä yönä. Eli pahimmissa jännitystilanteissa jännitys alkaa jo edeltävänä iltana ja vie yöunet. Tämän jälkeen se alkaa heti aamusta ja pahenee juuri ennen tilannetta. Ne joilla samanlaista vaivaa, onko auttanut yöuniin ottaa lääke edeltävänä iltana? Entä voinko ottaa vaikka yhden edeltävänä iltana, yhden aamulla ja yhden juuri ennen tilannetta (vaikka iltapäivällä tapahtuva esitys/juhla).
Kiitoksia teille kaikille, jotka jaksoitte lukea loppuun asti. 🙂