Mietin, onko aihetta kirjoittaa. Minulla on asiat nyt paremmin, kuin ennen, hyvin, vakaammin, turvallisesti. Ongelmani on varmaankin, etten osaa elää tässä turvallisessa tilanteessa ja sopeutua, että elämässäni on nyt sellaisia pysyviä palasia ja minun tulisi vain rakentaa elämääni uudelle paikkakunnalle, näiden jokseenkin pysyvien ja turvallisten palikoiden ympärille. Yrittää löytää ja säilyttää ”omaa elämää”, oma minä uudessa ympäristössä.
Vuoden sisällä on tapahtunut muutoksia. Olen elänyt kaukosuhteessa, työni loppunut, muuttanut toiselle paikkakunnalle, jossa minulla ei ole työtä. Olen aloittanut seurustelu suhteen, samalla kuin talo valmistuu.
Ystäväni uskovat ja luottavat minuun sopeutumiseeni, pitävät rohkeana, ”olethan ennenkin, eihän se ole sen kummenpaa mennä töihin, kuin sinulla ennenkin, olithan sielläkin…”.
Tiedän, olen ollut jonkun mielestä ennen rohkea, itsenäisesti muuttanut eripaikkakunnille, pärjännyt, selvinnyt aina hyvin, ilman ongelmia, hyvin kovistakin haasteista.
Se on ollut jopa helppoa, kun on saanut itse luoda omaa, kohdata uusia haasteita.
Nyt on toisin, ehkä asioita on liikaa tullut pienen ajan sisällä. Asunto, työsuhteen loppuminen, muutot, seurustelu. En vain itse usko, että tuollaiset amsiat vaikuttaisivat minun psyykkeeseeni niin väsyttävästi, mitä ne nyt ovat ilmeisesti vaikuttaneet. Olenhan ennenkin selvinnyt paljon enemmästä!.
Mitkä ovat teidän keinot sopeutua uudelle paikkakunnalle, uudessa elämäntilanteessa, muutosten keskellä? Pitääkö kaikkeen sopeutua? Olen sitäkin miettinyt, että menetänkö itsestäni osan, jos tämä ympäristö missä nyt olen, ei ole minulle mieleinen ja on vain hetkellinen vaihe elämässäni, pitääkö silti sopeutua täysin? Mureneeko itsestäni jotain, jos sopeudun, tähän paikkaan tähän tilanteeseen? Jos tämä paikka ja tämä tilanne ei ole se mitä todella haluaisin. Ihmissuhde ainoastaan on se mitä haluan todella säilyttää. Onko teillä neuvoja esim. omia kokemuksia tälläisesta ns. ”varmuuteen” sopeutumisesta, siitä että luopuukin jostain, saadakseen jotain, sopeutumisesta
epävarman ja haasteellisen elämän vaiheen tms. kriisien jälkeen? Mitä keinoja olette käyttäneet, löytääksenne tasapainoisen mielen?
Sinun täytyy olla kirjautuneena, että voit vastata tähän aiheeseen.