Somaattiset sairaudet ja leimautuminen

Somaattiset sairaudet ja leimautuminen

Käyttäjä topcat aloittanut aikaan 03.11.2016 klo 19:39 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä topcat kirjoittanut 03.11.2016 klo 19:39

Onko sinun oireitasi tai tarvetta esim. kipulääkitykseen arvioitu psykiatrisen historiasi perusteella? Onko sinulle sanottu, että olet alkoholi/huume/lääkeriippuvainen, koska olet esim. masennuksen syöverissä itselääkinnyt tai epävakaan impulsiivisuuden iskiessä käyttänyt kannabista?

Minulla on ollut alaselkäkipua yli vuoden ajan, vakavana noin kaksi kuukautta. Ensimmäisellä lääkärikäynnillä lääkärini (hyvin asiallisesti) kysyi päihteidenkäytöstäni ennen Panacodin määräämistä. Myöhemmin luin Omakanta-palvelusta käyntiä koskevat tiedot. Lääkäri oli kirjoittanut, ”ongelmia alkoholinkäytön kanssa, myös huumeiden käyttöä”. ”Huumeet” tarkoittivat kannabista. En enää käytä kannabista.

Olen nyt ollut 1,5 kk fysioterapiassa ja allasjumpassa. Selkäni on edelleen kipeä eivätkä Panacodit auttaneet. Miten uskallan mennä takaisin lääkärille ja kertoa, että tarvitsen jotain vahvempaa? Hän jo ajattelee, että olen huumeidenkäyttäjä.

Sekä masennuksen että etenkin epävakaan persoonallisuushäiriön yhteydessä esiintyy hyvin usein päihteiden väärinkäyttöä. Tarkoittavatko nämä epätoivoiset yritykset täyttää tyhjiö sitä, että henkilö on huonompi tai koukussa lääkkeisiin?

Grrrh. Anteeksi purkaus.