Skitsoaffektiivinen häiriö

Skitsoaffektiivinen häiriö

Käyttäjä Wimpula aloittanut aikaan 02.02.2024 klo 08:53 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Wimpula kirjoittanut 02.02.2024 klo 08:53

Hei!

Minulla diagnosoitiin tällä viikolla skitsoaffektiivinen häiriö masennusmuotoisena. Olen kärsinyt lapsesta asti psykoottisista oireista ja muista mielenterveyden pulmista, mutta vasta maanantaina sain kerrottua lääkärille psykoottisista oireistani, jotka olen salannut kaikki nämä vuodet. Olen ollut siis hoidon piirissä jo vuosia, mutta en ole koskaan uskaltanut kertoa kenellekään oireistani. Toinen päädiagnoosini on ollut jo vuosia epävakaa persoonallisuushäiriö.

Rehellisesti sanottuna olen ollut todella masentunut ja järkyttynyt. Oloni on huonontunut nopeasti osastolta kotiutumisen jälkeen. Uusi diagnoosi tuntuu hirveältä ja maailmanlopulta. Miten tästä selviää ja pääsee eteenpäin?

Lääkitys (mukaan luettuna psykoosilääkitys) minulla on ollut jo vuosia, joten onneksi psykoottiset oireet eivät tällä hetkellä häiritse, mutta pelkään psykoosin puhkeamista yli kaiken.

Löytyykö täältä ketään, jolla olisi sama diagnoosi? Miten olet selviytynyt ja miten voit tällä hetkellä? Kaipaisin kovasti vertaistukea.