Sivu nihilistin päiväkirjassa
Aina välillä sitä pysähtyy elämän perusasioiden äärelle. Saa pienen käsityksen siitä, kuinka paljon sitä itse asiassa vihaakaan itseään. Vihan voimakkuutta on vaikea pukea sanoiksi. Tässä yksi niistä pysähdyksistä.
Löysin vanhan koulukansioni, johon minuun ihastunut tyttö oli kirjoittanut viestin. Kansio oli minulla käytössä edellisessä koulussani. Teksti oli jo osittain haalistunut, sydän siinä vielä oli ja hänen minusta käyttämänsä lempinimi. Tyttö oli minua useamman vuoden nuorempi, 17-vuotias. Itse olin tuohon aikaan 23. Tyttö ei ollut luokan kaunein, mutta hän oli silti hyvin viehättävä ja ystävällinen. Hän oli myös nokkela ja hauska. Hänen kanssaan oli mukava jutella. Sisimmässäni tiesin,
että tuo tyttö oli minuun ihastunut. Tuo tyttö tuli usein istumaan viereeni ja kun
en itse reagoinut lukuisiin vihjailuihin, tytön kaveri kertoikin minulle eräällä välitunnilla asian olevan näin, jolloin tuo k.o. tyttö meni kovin noloksi ja punastui selvästi.
Ei minuun voi ihastua. En halunnut uskoa sitä. Uskottelin itselleni sen sijaan,
että tyttö kavereineen pilailee kustannuksellani. He haluavat, että sanon jotain tyhmää. Tytöt haluavat tehdä minut naurunalaiseksi. Siihen ei tosin paljon vaadita.
Olen kävelevä naurunalaisuus. Olen surkimus, yhteiskunnan sylkykuppi, kaiken ja kaikkien alapuolella. Minulla ei ole mitään arvoa, koko olemassaoloni on karkea vitsi. En osaa mitään, en onnistu missään, olen tuomittu epäonnistumaan, mitä tahansa sitten ikinä teenkin. Minun elämäntehtäväni on antaa muille jokin, johon kohdistaa halveksuntansa. Jokin, jota voi osoittaa sormella ja nauraa. Joku, jonka voi hyvillä mielin toivottaa alimpaan Helvettiin, tuntematta siitä huonoa omaatuntoa.
Joku, jota katselemalla tuntee itsensä onnelliseksi, kun ei itse ole tuo raamatulliset mittasuhteet kaikessa negatiivisuudessaan saavuttava epäolento.
En saa olla onnellinen. En saa tuntea mitään positiivisia tunteita. Minulla on ollut nuoruudessani kaksikin kerrassaan ihanaa tyttöystävää. Olin itse liian kohtelias,
liian rakastava ja rakastettava, liian ymmärtäväinen, liian lähellä täydellistä.
Toinen heistä oli kirjaimellisesti unelmieni nainen, kauniimpaa naista en ole nähnyt elämäni aikana, sulokkuuden ruumiillistuma, rohkea suojelijani tässä synkässä maailmassa. Toinen taas sielunkumppanini, ymmärsimme toisiamme täydellisesti, hänen kanssaan olisin halunnut jakaa loppuelämäni. Sitä ei voinut jatkua muutamaa kuukautta pitempään. Olin liian onnellinen. Muistin paikkani. Muistin, että olen paha. Olen katala, itserakas, manipuloiva narsisti. Minun täytyi kylmästi jättää nuo rakkaani.
Vuoden verran jaksoin käydä edellistä kouluani, sitten henkinen kuormitus kävi liian raskaaksi. En minä kestä sitä, että kaunis tyttö hymyilee, tai puhuu minulle. Toivon totisesti, ettei kukaan uudessa koulussani ihastu minuun. Toivon, ettei kukaan kaunis tyttö edes hymyile minulle enää ikinä missään.
Nuorena minulla oli Nirvanan paita, jossa luki Kurt Cobainin kirjoittaman kappaleen nimi: I Hate Myself and Want to Die. Tuo biisin nimi sopi jo 15-vuotiaana minulle niin helvetin hyvin. Nyt kymmenisen vuotta myöhemmin tuo viha on vain syventynyt. Olin pohtinut useasti aiemmin, miksi ihmeessä en ole silti vieläkään tappanut itseäni? Tänään löydettyäni tuon kansion ja romahdettuani, tajusin sen. Piinani loppuisi ja saisin rauhan sen tehdessäni. Sitä ei voi sallia, minun pitää siis jatkaa kärsimysnäytelmääni.