Siskoni otti minut vihansa kohteeksi poikansa tehtyä itsemurhan

Siskoni otti minut vihansa kohteeksi poikansa tehtyä itsemurhan

Käyttäjä UusiAamu aloittanut aikaan 28.11.2016 klo 22:59 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä UusiAamu kirjoittanut 28.11.2016 klo 22:59

Kaksi vuotta sitten siskoni poika teki itsemurhan täytenä yllätyksenä, kyseessä oli ulkokuoreltaan menestyvä opiskelijanuori. Tilanne osui minuun erittäin pahasti, sillä siskon poika oli läheinen minulle ja kuin isoveli omalle pojalleni 😭😭😭. Minulla oli kannettavana oma traumaattinen suruni sekä poikani surureaktiot (olen yh), autoin myös nuorta opiskelijanaista, joka joutui löytämään vainajan. Ennenkaikkea autoin todella paljon siskoani, jonka elämä ajautui kovaan syöksykierteeseen.

Ja mitä sain palkakseni? Siskoni minuun kohdistuvat solvaukset yltyivät häirinnäksi, jouduin pitämään puhelinta äänettömällä, kun en suostunut kuuntelemaan hänen kuvauksiaan, kuinka ala-arvoinen ihminen olen. Sanakäänteet olivat sellaisia, etten viitsi toistaa niitä täällä. Mutta kaikki syytökset siis tuulesta temmattua. Tiettyyn rajaan asti olisin ymmärtänytkin hänen sekopäisen käyttäytymisensä, mutta vuoden kestänyt häirintä oli pitkä aika. ”Kiitokseksi” avustani hän vieläpä ei kutsunut minua viime jouluna perinteiseen joulunajan tapaamiseen, vaan kuulin muuta kautta, että olin suvusta ainoa, joka jätettiin ulkopuolelle.

Nyt välimme ovat olleet katkenneina vuoden ajan ja enkä edes halua enää olla yhteydessä häneen. Minulle oli järkyttävän raskasta tehdä surutyötäni ja olla samaan aikaan siskoni vihan kohteena. Siskoni mies olisi päässyt hengestään, ellei ulkopuolinen ihminen olisi tullut väliin, heille tuli ero. Niin rajua oli siskoni viha myös ex-miestään kohtaan.

Haluan sanoa teille ihmiset, kun autatte hädässä olevia lähimmäisiänne, kannattaa pitää mielessä oman jaksamisen rajat ja muistaa, että avun tarvitsija saattaa käyttää avun antajaa törkeästi hyväkseen. Nyt olen sen itse kokenut. Toki siskoni oli tasapainoton jo ennen traagista tapahtumaa ja minulle on kamalaa muistella, mitä poismennyt nuorimies kertoi äitisuhteestaan, eli siskostani.

Kaikkien tapahtumien seurauksena myös suhteeni muihin sisaruksiin muuttui, melkein loppui. Suku meni entistä enemmän rikki. Sen sijaan, että olisin voinut surra suurta ja yllättävää menetystä yhdessä suvun kanssa, siskoni repi lisää rikki ihmisten välejä 😭. Kenellekään muulle sisaruksellemme siskoni ei ole näyttänyt samanlaista puoltaan näissä suruasioissa kuin minulle – muiden kanssa hän on edelleenkin hyvää pataa.

Poikani ja minun elämäni on jatkunut kaikesta huolimatta. Toivotan kaikille iloa ja valoa elämään 🙂