Sepramin lopettaminen

Sepramin lopettaminen

Käyttäjä Chinaski aloittanut aikaan 23.06.2013 klo 14:12 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Chinaski kirjoittanut 23.06.2013 klo 14:12

Olen uusi täällä ja on hienoa lukea, että joku on onnistunut pääsemään menestyksekkäästi eroon masennuslääkkeestä. Olen niin epätoivoinen tämän lopettamisen kanssa, että lähdin etsimään vertaistukea.

Olen viimeiset 10 vuotta syönyt eri pituisia erilaisia masennuslääkkeitä, nyt viimeiset 7 vuotta Sepramia. En ole uskaltanut lopettaa lääkeitä vieroitusoireiden pelossa, vaikka kolmivuotinen psykoterapianikin loppui jo pari vuotta sitten. Nyt olen kuitenkin kokenut, että olen valmis lääkkeettömään elämään. Kauhistuttaa ajatus kamalista oireista. Tänään otin viimeisen 10 mg:n annoksen. Olen kuitenkin jo viimeisen parin viikon ajan kuvitellut tai kokenut oikeasti oireita, kuten hikoilua, painetta rintakehässä, kurkussa kuumosta, paniikinomaisuutta, itkuisuutta, epätoivoa ja ylipäätään rajuja mielialanvaihteluita.

Yritän taistella nyt muutaman viikon ainakin ilman lääkkeita. Jos oireet ovat kohtuuttomia, palaan lääkkeisiin. Tällä kertaa luultavasti loppuelämäkseni. En halua elää masentuneena, enkä halua pilata kesääni ja . Haluan olla hyvä perheellini, mutta en tiedä miten se on mahdollista masentuneena.

Käyttäjä Puunlehti kirjoittanut 23.06.2013 klo 23:15

Siis onko sulle annettu ohjeita kuinka lopettaa? Kerralla ei todellakaan kannata lopetella. Voi hyvinkin tulla ikäviä oireita ja masennut vielä uudelleen. Itse lopetin sepramin todella pikku hiljaa. Pienensin annosta siitä 10mg vielä.

Käyttäjä Chinaski kirjoittanut 24.06.2013 klo 11:13

Puunlehti kirjoitti 23.6.2013 23:15

Siis onko sulle annettu ohjeita kuinka lopettaa? Kerralla ei todellakaan kannata lopetella. Voi hyvinkin tulla ikäviä oireita ja masennut vielä uudelleen. Itse lopetin sepramin todella pikku hiljaa. Pienensin annosta siitä 10mg vielä.

Olen neuvotellut lääkärin kanssa tämän lopetusaikataulun. Ensin kaksi viikkoa 30 mg, sitten kaksi viikkoa 20 mg ja vielä lopuksi 10 mg kaksi viikkoa.

Miten pienensit siitä? Otitko 10 mg joka toinen päivä vai miten?

Käyttäjä timppa313 kirjoittanut 24.06.2013 klo 19:00

Voi voi.. Kun ei ne lekurit vaan tiedä puoliakaan siitä mitä me käyttäjät tiedetään.
Sepramin, kuten muidenkin tuloksettomien mielipidelääkkeiden reflat vetää vertoja esim. subu-refloille. Alkuun etenkin pelottaa suunnattomasti kaikki oireet, kun niitä ei osaa lääkäri sinulle kertoa. Mm. se tunne kun "aivot ja silmät tuntuu kääntyvän sekunnin viiveellä pään kääntämisestä yms. yms., mutta nuo lienet jo tossa vaiheessa kokenut.
Toi mielialan vaihtelu johtuu minun mielestäni aivan väärästä tavasta lopettaa ko. lääke ☹️
Itse suosittelisin noinkin pitkällä käytöllä lopettamisen kestävän vähintään vuoden, pikkuhiljaa annosta vähentämällä, tarpeentullen murto-osalla lisäämällä ja jos pakko on niin paikaten bentsoillla.
Oot jo noin pitkällä tuossa joten onnistut varmasti. Anna itsellesi anteeksi lipsumiset ja paikkailut.
Timo