Seksuaalisen hyväksikäytön uhrit. Tahdon vertaistukea!

Seksuaalisen hyväksikäytön uhrit. Tahdon vertaistukea!

Käyttäjä serene aloittanut aikaan 10.01.2018 klo 12:24 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä serene kirjoittanut 10.01.2018 klo 12:24

Mua käytettiin about vuos sitten seksuaalisesti hyväksi ja viime aikoina se juttu on taas ollut pinnalla. Tää mies on edelleen tavallaan kuvioissa (On nimittäin isosiskon kihlattu). Sisko tietää, mutta päätti sillon jatkaa suhdettaan, mut mä en saa mielenrauhaa kun tollanen mies löytyy tavallaan omasta perheestä.

Oonko itsekäs kun toivon että he eroisivat? Miten muut selvisi seksuaalisesta hyväksikäytöstä? Kokemuksia aiheesta??

Käyttäjä ShortPain kirjoittanut 10.01.2018 klo 21:40

Hyväksikäyttö riippuen sun iästäsi on asia, minkä käsittely vie aikaa. Suosittelen Tukinainen kautta hakemaan apua ja rohkenemaan puhua asiaa auki.

Mulla on kokemus lapsuudesta, jossa koulussa jouduin uhriksi. Asian käsittely on ollut vaikeaa nyt aikuisena. Lapsena vältin tuota ihmistä ja se on ihan luonnollista. En ihmettele, miksi toivoisit ettet joutuisi tekemisiin ko henkilön kanssa.

Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 11.01.2018 klo 13:15

Hei ja hienoa, että olette avanneet keskustelua tästä tärkeästä aiheesta!

Olettekohan huomanneet, että Setlementti Tampere ry:n Välitä! yksikkö järjestää Tukinetissä ryhmächattejä seksuaalisen väkivallan teemoista.

Seuraava Välitä! chat on torstaina 18.1. klo 17-19 ja silloin keskustelun teemana on: Olen kokenut seksuaalista väkivaltaa tai hyväksikäyttöä - mitä nyt?

Välitä! chattejä on Tukinetissä noin kerran kuukaudessa.

Toivottavasti keskustelu aiheesta jatkuu myös tässä ketjussa. 🙂👍

Käyttäjä ShortPain kirjoittanut 11.01.2018 klo 19:00

Kiitos hyvästä linkkauksesta.

Jatkan vielä hieman kokemusta hyväksikäyttöjen traumasta eheytymisessä. Mulla oli dissosioitu trauma, eli täysin unohduksissa.

Tärkeintä käsittelyssä ja puhumisessa on ollut löytää oikeanlainen ihminen, kenen kanssa kemiat kohtaa. Sitten vasta itse pystyin avaamaan kokemusta ja käymään läpi syvemmin tilanteita ja tunteitani.

Mun kokemus on että ei ole helppoa löytää ihmistä, jolle tuntuu hyvältä puhua. Kuitenkin olen sellaisia oppinut löytämään ajan kuluessa. Huomasin myös, että valitsemilleni läheisille en asiasta vuosienkaan jälkeen ole kuin kertonut tietyt faktat tapahtumista, kun niitä olen käsitellyt.

Et kerro paljoa, mikä on minusta ihan hyvä juttu. Avun hakemiseen kuitenkin vielä uudelleen kannustan.

Tsemppiä ja voimia!

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 11.01.2018 klo 20:58

serene kirjoitti 10.1.2018 12:24

Mua käytettiin about vuos sitten seksuaalisesti hyväksi ja viime aikoina se juttu on taas ollut pinnalla. Tää mies on edelleen tavallaan kuvioissa (On nimittäin isosiskon kihlattu). Sisko tietää, mutta päätti sillon jatkaa suhdettaan, mut mä en saa mielenrauhaa kun tollanen mies löytyy tavallaan omasta perheestä.

Oonko itsekäs kun toivon että he eroisivat? Miten muut selvisi seksuaalisesta hyväksikäytöstä? Kokemuksia aiheesta??

Olen pahoillani siitä mitä olet joutunut kokemaan, vaikka omia kokemuksia ei lieviä häirintätapauksia lukuunottamatta ole.

Joudutko olemaan miten paljon tekemisissä siskosi miehen kanssa? Mun mielestä sulla on kyllä hyvä syy inhota tyyppiä. Ja siskosi pitäisi kyllä ymmärtää/hyväksyä se. Tietty hän tekee itse sen päätöksen pysyykö kihlattunsa kanssa vai ei, mutta mun mielestäni kuulostaisi kohtuulliselta järjestää asia vähintään niin, ettei sun tartte olla missään tekemisissä miehen kanssa.

Käyttäjä serene kirjoittanut 11.01.2018 klo 23:28

Kata_K kirjoitti 11.1.2018 13:15

Hei ja hienoa, että olette avanneet keskustelua tästä tärkeästä aiheesta!

Olettekohan huomanneet, että Setlementti Tampere ry:n Välitä! yksikkö järjestää Tukinetissä ryhmächattejä seksuaalisen väkivallan teemoista.

Seuraava Välitä! chat on torstaina 18.1. klo 17-19 ja silloin keskustelun teemana on: Olen kokenut seksuaalista väkivaltaa tai hyväksikäyttöä - mitä nyt?

Välitä! chattejä on Tukinetissä noin kerran kuukaudessa.

Toivottavasti keskustelu aiheesta jatkuu myös tässä ketjussa. 🙂👍

En löytänyt kun viimeksi etsin vastaavaa! Toivon että ihmiset uskaltaa puhua aiheesta. Vaikea asia, mutta vaikeneminen tekee siitä vaikeamman.

Käyttäjä serene kirjoittanut 12.01.2018 klo 16:20

soroppi kirjoitti 11.1.2018 20:58

serene kirjoitti 10.1.2018 12:24

Mua käytettiin about vuos sitten seksuaalisesti hyväksi ja viime aikoina se juttu on taas ollut pinnalla. Tää mies on edelleen tavallaan kuvioissa (On nimittäin isosiskon kihlattu). Sisko tietää, mutta päätti sillon jatkaa suhdettaan, mut mä en saa mielenrauhaa kun tollanen mies löytyy tavallaan omasta perheestä.

Oonko itsekäs kun toivon että he eroisivat? Miten muut selvisi seksuaalisesta hyväksikäytöstä? Kokemuksia aiheesta??

Olen pahoillani siitä mitä olet joutunut kokemaan, vaikka omia kokemuksia ei lieviä häirintätapauksia lukuunottamatta ole.

Joudutko olemaan miten paljon tekemisissä siskosi miehen kanssa? Mun mielestä sulla on kyllä hyvä syy inhota tyyppiä. Ja siskosi pitäisi kyllä ymmärtää/hyväksyä se. Tietty hän tekee itse sen päätöksen pysyykö kihlattunsa kanssa vai ei, mutta mun mielestäni kuulostaisi kohtuulliselta järjestää asia vähintään niin, ettei sun tartte olla missään tekemisissä miehen kanssa.

No onneksi en miestä joudu näkemään, asun omillani, niinkuin asuu siskokin. Mutta pahintahan tässä on itse tapahtuman lisäksi se, että olen menettämässä siskoni. En kykene tietenkään käymään hänen luonaan, ja kun kyselen kuulumisia, niihin tietysti liittyy hänen kihlattunsa.. Sisko on vieläkin varmaan tietynlaisessa kielto-vaiheessa ja uskottelee itselleen ettei hänen miehensä ikinä tekisi niin.
Häihinkin kieltäydyin menemästä. En voi juhlia sellaista päivää kun mulle rakas ihminen menee mun hyväksikäyttäjän kanssa naimisiin. (häät lopulta peruttiin)

Käyttäjä ShortPain kirjoittanut 22.01.2018 klo 19:48

No onneksi en miestä joudu näkemään, asun omillani, niinkuin asuu siskokin. Mutta pahintahan tässä on itse tapahtuman lisäksi se, että olen menettämässä siskoni. En kykene tietenkään käymään hänen luonaan, ja kun kyselen kuulumisia, niihin tietysti liittyy hänen kihlattunsa.. Sisko on vieläkin varmaan tietynlaisessa kielto-vaiheessa ja uskottelee itselleen ettei hänen miehensä ikinä tekisi niin.
Häihinkin kieltäydyin menemästä. En voi juhlia sellaista päivää kun mulle rakas ihminen menee mun hyväksikäyttäjän kanssa naimisiin. (häät lopulta peruttiin)

Aivan karmeaa koittaa käydä läpi sun tilannettasi omissa ajatuksissa. Mulla hyväksikäyttäjä oli perheen ulkopuolinen henkilö. Tapahtui koulussa.

Sun tilanteesi on kuin pahauni, mikä jatkuu. Siltä ainakin musta tuntui, niin pitkään kun olin ala-asteella, missä tää mies oli töissä.

Tuli kyyneleet kun luin, että sisaresi oli menossa naimisiin tämän hyväksikäyttäjän kanssa.