Seksin puute ja huono itsetunto
Olen 30-vuotias mies. Olen aina pitänyt seksiä parisuhteeseen kuuluvana asiana enkä ole halunnut etsiä sitä muualta. Romantikkona uskon suureen rakkauteen ja sielunkumppanuuteen ja arvostan ihmisiä, jotka pidättäytyvät sekalaisista suhteista ja jaksavat odottaa.
Vuosien saatossa olen kuitenkin alkanut hiljalleen kärsiä oman arvomaailmani vastaisesti heikentyvästä itsetunnosta, kun seurusteluasiat eivät ole menneet odotetusti ja seksi antaa odottaa itseään. Olin eräänlaisessa pohjakosketuksessa ja masennuksen kuopassa jo viisi vuotta sitten, sillä olin nuorena haaveillut elämänkumppanin löytämisestä ja elämän vakiintumisesta heti kahdenkympin jälkeen, mutta sen sijaan en ollut koskaan edes käynyt treffeillä. Pian tämän jälkeen tilanne parani, kun löysin itselleni tyttöystävän ja huoleni kaikkosivat – ei vähiten sen takia, ettei tyttöystäväni ollut minua kokeneempi sen enempää seurustelussa kuin muussakaan. Seurustelimme useita vuosia ystävinä, mutta läheisyys oli vähäistä ja seksiä ei kokeiltu lainkaan. Sitten erosimme.
Nyt, uuden kymmenluvun vaihduttua mittariin minusta tuntuu entistä surkeammalta. Olen kylläkin saanut sellaista itseluottamusta, että uskon löytäväni itselleni uuden rakkauden, mutta häpeän kokemattomuuttani seksissä. Monet tuntuvat sanovan jo kaksikymmenvuotiaita vanhoiksi, jos he eivät ole harrastaneet seksiä, ja minä tunnen ajan kulkeneen ohitseni. Tunnen itseni luuseriksi, nollaksi. Olen jopa harkinnut hakevani seksiseuraa miehistä sillä ajatuksella, että kun en muuta saa.
Kaikki nämä tunteet tekee ristiriitaisiksi ja monimutkaisiksi se, etten edes pidä itseäni millään tavalla seksikeskeisenä ihmisenä. Parisuhteessa pidän ykkösasioina ystävyyttä ja turvallisuutta, ja seksi olisi vain pientä lisäkivaa. Ilmeisesti meillä miehillä, jotka niin usein yleistetään vain yhtä asiaa ajatteleviksi, on tosiaan jossain alitajunnassa se alkukantainen ajatuslohko, joka työntää näitä tunteita pinnalle. Hetken ajattelen toisin, mutta jo seuraavassa mieleni valtaa epätoivo ja nöyryytyksen tunne.
Olen elämässäni taas parisuhteettomassa tilanteessa ja minun pitäisi päättää mitä haluan. Olen huomannut, että ajatus seurustelusta niin sanottua normaalia seksielämää viettäneen naisen kanssa tuntuu minusta vaikealta, sillä tunnen olevani heitä vähempiarvoisempi. En halua tuntea itseäni huonommaksi, joten minun olisi helpompaa kohdata nainen, jonka itseluottamus on myös heikko. Mutta onko se oikea tie vai vain vaikea suhde, joka pahentaisi tilannetta?
En luultavasti osannut esittää itseäni kovinkaan selkeästi. Mutta tunteenikin ovat sekavat eivätkä yhtään helpota minua tietämään mitä haluan. Pelkään valitsevani helpoimman tien, unohduksen tien, ja tyytyväni yksinäisyyteen, joka edelleen heikentäisi minua henkisesti.