Samanhenkisen seuran mysteeri
Olen kokenut pitkään yksinäisyyttä, varmaan koko elämäni. Alan ymmärtää, että tämä vaikuttaa jo ihan kaikkeen elämässäni, parisuhteeseen, työelämään, mielen hyvinvointiin.
Jotenkin ratkaisuksi aina sanotaan että pitäisi löytää samanhenkistä seuraa. Olen vuosien mittaan pyörinyt kaikenlaisissa harrastuksissa ja järjestöissä, enemmän ja vähemmän aktiivisesti, perustanut jotain omiakin. Tulen ihmisten kanssa ihan hyvin toimeen, enkä koe että sosiaalisissa taidoissa olisi mitään poikkeavaa ongelmaa, kehittymistä varmaan meillä kaikilla on.
Ongelmani onkin enemmän se, että en tunne yhteyttä ihmisten kanssa. En koe että olisin ikinä löytänyt sellaista kokemusta että olisin samanhenkisten ihmisten seurassa, tai että muiden ajatukset herättäisi kiinnostusta tai uteliaisuutta. Ihan sujuvasti voin olla ihmisten parissa, mutta suoraan sanottuna kaikki se puhe vaan useimmiten kyllästyttää. En kyllä osaa itse sanoa mikä minua sitten kiinnostaisi enemmän, tai mikä näistä tilanteista tekisi jotenkin parempia.
Arvelisin kuitenkin, että yleensä ihmisille tuollaiset vuorovaikutustilanteet on jollain tavalla palkitsevia edes joskus, kun monet sellaisiin hakeutuvat. Minusta vain tuntuu että jään jostain kokemuksesta paitsi ja epämääräinen kaipuu yhteyteen ihmisen kanssa kalvaa päivittäin.
Olen tätä käsitellyt useammankin eri terapeutin kanssa, mutta en ole oikein päässyt jyvälle mistä tässä ulkopuolisuuden tunteessa oikein voisi olla kyse. Masennus minulla on toki diagnosoituna, eikä siihen tunnu lääkkeet eikä terapia eikä mikään muukaan toimivan. Luulen että tämä yksinäisyyden ja ulkopuolisuuden kokemus on avain siihenkin.