Saisinko kiitos olla olemassa lapsuudenperheelleni
Olen jäänyt ihmisenä melko näkymättömäksi meidän perheessä. Totuttu roolini on kuitenkin käynyt tätä nykyä aivan liian rankaksi, vie musta kaikki mehut ja sinulta hyvä lukija, toivoisin mielipidettäsi, mitä ihmettä tekisin tilanteelle. Olen yli 30 v.
Oon kuudes lapsi perheessämme ja kaikki sisareni ovat 10-20 vuotta minua vanhempia. Siihen aikaan, kun minä kasvoin, äiti vetosi usein ikäänsä. Hän on niin vanha, ettei jaksa… Isäni ja äitini riitelivät käytännössä joka päivä. Kun olisin kaivannut omaa rauhaa kouluikäisenä, he olivat eläkeiässä kotona nahistelemassa aivan koko ajan. Kukaan ei ollut mun kanssa, puhunut mulle tärkeistä asioista, mun annettiin vaan olla.
Kun isot sisaret olivat kaikki muuttaneet kotipiiristä, suunnilleen samaan aikaan iskä vaihtoi kaljoittelun kossutteluun. Eli mä olen ainoa joka on nähnyt tän puolen… Rasittavaa sössöttämistä ja kun promilleja tarpeeksi, sanallista aggressiota. Kärsin lapsuudenkodissa unettomuudesta, koska jouduin koko ajan kuuntelemaan, tapahtuuko äidille jotain pahaa. No, ei onneksi kovin, mutta pelossa ja uhassa oli ihan tarpeeksi. Kavereita ei voinut tuoda enää ja heiltä halusi salata, kun muutenkin jo hävetti. Vanhempani riitelivät naapureiden kanssa ja siinä meni viimesetkin kaverit, kun kiellettiin menemästä enää kylään…
Kaikki on ollut ihan ihmeellistä peliä… Kaksoisviestintää.
Mä oon tavallaan ajatellu,
että kyllä isä tajuaa itsekin, mitä se on mulle tehnyt.
En oo koskaan sanonu tuosta, miten pelkäsin kotona…
Ehkä se ei sitten tajua.
Kaipaan niin rehellisyyttä, saada olla oma itseni. Pelkään sitten kai,
ettei perheeni hyväksy minua.
Joskus mietin, että kirjoittaisin kaikille kirjeen…
Hiljaisuus on vieläkin pahempaa.
En kestä jos tämä asia vaan jää villaisella haudatuksi.
Aikuisena olen ensin halunnut näyttää kotiväelle että pärjään, töissä ym. Isä on kova tekemään töitä ja melko autoritaarinen. Mutta se ei merkitse todellista yhteyttä jos voi kertoa, miten on onnistunut. Ei mua ole niille persoonana, todella kokonaisena itsenä olemassa.
Olen väsynyt siihen, että minuun saa aina kaataa negatiiviset luulot, syytökset ja tunteet. Narista toisten tekemisistä. Se on pitkä tarina ja uskomatonta mutta totta, en halua kertoa onnellisista asioista elämässäni kotiväelle. Nämä asiat saavat rajatua arvostelun ulkopuolelle.
Kun olin ”parhaassa” murkkuiässä, äitini petti minut aika kipeästi. Eli leimasi minut julkisesti erään erimielisyytemme jälkeen eräässä yhteisössä, jossa oli sukulaisiani ja ystäviäni. Äitini oli minun aikanani hyvin tunnekylmä ja etäinen. Hänellä on tapana sulkeutua kuoreensa hyvin usein, jos niikseen halusi. Tai kun olin kouluiässä, hän sai varoittamatta raivareita, suuttui suhteettomasti ja huusi niin että aina säikyin. Äidiltäni olen saanut mallin myös helposti loukkaantua (vähän päässyt irti nykyisin), mikä ei kauheasti edistä vuorovaikutusta. Mun ei ole helppo luottaa ihmisiin. Odotan aina, että mut torjutaan tai väheksytään, eristetään.
Perheessämme on lukuisia asioita, joista ei puhuta. Viimeksi ihmettelin, mistä on tullut lommo mun otsaan. No, pyörällä kaatumisesta kuulemma. Meidän koira hävisi jonnekin, kun olin pieni eikä siitäkään kukaan suostu kertomaan mitään.
Isäni on siis ollut alkoholisti kaapissa 20 vuotta, juo kirkasta ja ”ravaa ja räyhää”, ja äiti haukkuu sitä ja juoruaa sisarilleni, ja isä kostaa juomalla taas yks päivä… Kaikkein eniten mua ottaa päähän se, että mut on tavallaan leimattu ylimääräiseksi ja vaativaksi, tai jopa pahaksi. Syytetään muita. Ei kai susta vaan tule kuin äitis sain kuulla jo pienenä. Tai äiti sanoo, isäsi alkoi juoda pahemmin kun sä olit pieni…
Kaikki tämä stressaa hirveästi. Vanhempani ovat iäkkäitä ja totta kai välitän, mutta… En voisikaan soittaa kuin tiettyinä päivinä viikossa, en halua puhua humalaisen isän kanssa. He soittavat nykyisin harvoin, ja silloinkin aina säikähdän, mitä on tapahtunut ja onko joku kuollut. Sisareni olivat ilkeitä minulle kun olin lapsi/nuori ja jos satun yhtä aikaa kotiin heidän kanssaan, he eivät puhu minulle tai naureskelevat minulle. Ovat eräässä uskonnossa ja siksi halveksivat minua joka en ole. Vanhempani eivät ota kantaa. Sydän hyppää kurkkuun jos tapaan sisariani. Pelkäsin heitä lapsena ja niin no, nyt olen heidän mielestään syntinen, kun elän ihan tavallista hyvää elämää.
Selviytymisstrategioina mulla on ollut ainakin
-suorittaminen
-hyviksenä ja ”älykkäänä” oleminen
-itsesääli ainakin nuorena
-vetäytyminen, ”ei musta kukaan ole kiinnostunut”
– ylpeys, ”no en minäkään sitten teistä”
– liika kiltteys, opetellut kuitenkin omien rajojen pitämistä
Voitte arvata, että nämä eivät suoranaisesti edistä muita ihmissuhteita elämässä. Jottain tarttis keksiä. Olen seurallinen, haluaisin oppia relaamaan, pystyä kuulumaan johonkin porukkaan… Mutta voiko tuollaisista olosuhteista edes selvitä ihmiseksi??
Lukuisat kerrat olen aina ollut se ”aikuisesti käyttäytyvä” ja kärsivällinen jo lapsesta saakka. En jaksaisi tätä enää yhtään. Tuntuu että aina jos kerron asioistani, se menee suoraan arvosteluringin juoruttavaksi. Pitäisikö sanoa suorat sanat vai mitä? En halua loukata ketään, mutta mikään ei toisaalta voisi olla pahemmin kuin nyt on. Koen että kukaan ei näe mua eikä puhu mulle sellasena kun oon. Miten sen sitten heille kerron? Aikaa ei ole enää monia vuosia jäljellä.
En halua että koko perheen kaikki pahat mielet pitää minun kantaa 😮