Sairauslomalle jääminen?

Sairauslomalle jääminen?

Käyttäjä agonia aloittanut aikaan 28.12.2014 klo 19:13 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä agonia kirjoittanut 28.12.2014 klo 19:13

Jaksamiseni alkaa olla siinä tilanteessa, etten tiedä kauanko jaksan. Alan olla ihan lopussa. Tähän asti olen vain sinnitellyt.

Minua vaan jännittää töistä sairauslomalle jääminen. Töissä kukaan ei nimittäin tiedä tilanteestani. Työyhteisökin on pieni.

Kyselisinkin muiden kokemuksia? Onko sairauslomasta ollut hyötyä? Millaisia pätkiä olette saaneet? Oliko töihin vaan vaikeampi palata vai oliko lomasta hyötyä. Miten sinuun suhtauduttiin, jos palasit töihin? Mitä olette selittäneet työnantajalle tai työtovereille? Entä lähipiirille?

Mitä vaan kokemuksia tai ajatuksia tulee mieleen, niin mielelläni kuulisin. Jospa se auttaisi päätöksenteossa.

Käyttäjä kalex kirjoittanut 29.12.2014 klo 11:20

agonia kirjoitti 28.12.2014 19:13

Kyselisinkin muiden kokemuksia? Onko sairauslomasta ollut hyötyä? Millaisia pätkiä olette saaneet? Oliko töihin vaan vaikeampi palata vai oliko lomasta hyötyä. Miten sinuun suhtauduttiin, jos palasit töihin? Mitä olette selittäneet työnantajalle tai työtovereille? Entä lähipiirille?

Mitä vaan kokemuksia tai ajatuksia tulee mieleen, niin mielelläni kuulisin. Jospa se auttaisi päätöksenteossa.

Sairauslomasta on aina hyötyä ja siksihän sitä myönnetäänkin, että jaksaisi taas tehdä työtä. Itse ihmettelen niitä jotka kieltäytyvät sairauslomasta ja sinnittelevät työssä. Tekevät sairaina työtä vaikka olisi oikeus saada sairauslomaa.

Itse olen ollut runsaasti sairauslomilla eri syistä ja aina niistä on ollut hyötyä. Ainoa asia mikä on mietityttänyt, että omat työt siirtyvät muiden tehtäviksi mutta kun muistaa että itsekin on ollut tekemässä muiden töitä heidän sairauslomiensa aikana, helpottaa se omaa töistä lomalle jäämistä.

Työhön paluu sairauslomalta ei ole ollut hankalaa ja työkaverit iloisia siilä heidän työmääränsä pienenee. Parhaat työkaverit tulevat kyselemään jopa kuulumisia. Pomokin niin ystävällinen että...

Tällaisia kokemuksia minulla sairauslomilla olosta.

Käyttäjä agonia kirjoittanut 31.12.2014 klo 15:23

Kiitos vastauksesta! Kuulostaa mukavalta, kun on tukeva työilmapiiri.

Itseä jännittää juuri se, kun kukaan ei tiedä mun sairastamisesta mitään. Työnjohdolla on yleisestikin ollut havaittavissa asennetta, että munlaiset ihmiset on "kakkosluokkaa".

Mua jännittää myös se, että jos saankin vaikka viikon sairauslomaa ja sitten pitää palatakin töihin. Viikossa mun tilanne ei varmasti ole muuttunut mihinkään, mutta pitäisi sama elämä taas kohdata ja nyt vielä työkaverit tietää. Työporukka on vielä niin pieni, että mun työt jysähtää sitten muille.

Haluisin myös pitää sairastamisen piilossa lähipiiriltä. Mutta jos olen sairauslomalla, niin koko elämä olisi yhtä valehtelua. Kuitenkin kyselevät työvuoroja ja kuulumisia.

Inhottavaa.

Mielelläni kuulen myös lisää kokemuksia. Niin hyviä ja huonoja.

Käyttäjä Leealea kirjoittanut 01.01.2015 klo 13:03

Olen ollut s- lomalla mielenterveydellisistä syistä muutamia kertoja lyhyitä jaksoja. Olen yksi niistä joille sairauslomalle jääminen on hyvin vaikeaa, ennemmin pidän pokkaa töissä ja tutuille, edes vanhempani eivät tiedä näistä, heille kuten muillekin sukulaisille nämä asiat on mahdottomia sulattaa kun ei muutenkaan välit niin läheisiä ole. Ei ole helppoa myöntää edes itselleen olevansa heikko, joka puolella toitotetaan myönteisestä suhtautumisesta ja annetan ymmärtää että kaikki on vaan itsestä ja aseteestaan kiinni . Se vasta ahdistaakin kun tuntee olevansa täysin yhteiskuntakelvoton luuseri. Työyhteisön suhtautuminen poissaoloihin on ollut kaksijakoista. Mitään kieleistä ei ole päin näköä sanottu ja palatessa on aina otettu hyvin ystävällisesti vastaan, kyselty et jaksatko nyt varmasti jne. Mutta tiedän siellä olevan myös muutama sellainen joiden kuulee kahvihuoneessa isoon ääneen pohdiskelevan että miksi joku työntekijä on saikulla ja sitä onko nyt oikeasti sairaana vai ei. Sen voisi helposti olankohautuksella ohittaa mutta kun on mieli maassa ja itsetunto säpäleinä niin se ei ole ihan helppoa kun varmaan samalla tavalla on minustakin juoruilleet. Itse en tuollaiseen juoruiluun halua sekaantua saati ottaa kantaa kun ymmärrän miten monenlaista ihmisillä voi olla. En ole kertonut poissaoloni todellista syytä kuin parille luotettavalle työkaverille. On hyvä jäädä s-lomalle jos siltä tuntuu ja välillä se on ollut ihan välttämätöntäkin kun on ihan loppu. Tsemppiä ja jaksamista!