sairaslomarahan jatkuva hylkäys-väliinputoajan osa

sairaslomarahan jatkuva hylkäys-väliinputoajan osa

Käyttäjä elämänpohtija aloittanut aikaan 28.04.2017 klo 16:58 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä elämänpohtija kirjoittanut 28.04.2017 klo 16:58

onko täällä foorumissa muita (meitä kuulemma on yhteiskunnassa lukemattomia tapauksia jotka saavat kielteisen päätöksen kelalta lääkärinlausunnoista sairaslomaan/kunt.tukeen tmv, mutta missä nämä ihmiset surevat kohtaloaan,(vai surevatko?) en oo tosin kaikkia vanhempia ryhmiä käynyt läpi täällä, onko aiheeseen jo ehkä perustettu keskustelu?)
itse kävin kunnan ja työvoiman yhteispalaverissa tässä lähipäivinä ja oli kyllä karmeeta🤕
Kun kela hylkää sairaslomapaperit, nämä em. yhteisk.tahot alkavat kohdella työkykyisenä eli koko sairasloma/se todellisuuus kumoutuu, järkkyä😞
oon niin ahdistunut kun mielenterv.puolella rakennetaan hyvää pohjaa jossa ihminen tulee kohdatuksi kokonaisena ihmisenä ni sit tällasille ihmisille ei oo yhteiskunnassa paikkaa jotka ei pysty olee tarpeex vahvoja ja lähtee mukaan toimenpiteisiin joihin työvoima velvoittaa. Sairaalakunnossa pitäis vissiin olla että ois näyttöä tarpeex.
koen yhteiskuntajärjestelmän hyvin kylmäksi kovaksi ankaraksi.
vain vahvat pärjäävät?

Käyttäjä Hämärä kirjoittanut 11.05.2017 klo 13:36

Niin, missä me kaikki tämmöset käytännössä työkyvyttömät, mutta kuitenkin työttömyyskortistoon joutuneet olemme? Sitä minäkin ihmettelen. Minäkin olen käynyt kunnan ja työvoiman yhteispalaverissa ja olen ihan hirveän ahdistunut, mihin mut työnnetään. Ketään ei tunnu oikeesti kiinnostavan, kunhan johonkin työnnetään tilastoja rumentamasta. Ei niin väliä, edistääkö se oikeasti mun työnsaantia tai parantaako terveyttä. Kunhan paperilla näyttää hyvältä. Mielelläni tekisin töitä, jos siihen oikeasti pystyisin. Huonoja kokemuksia pätkätöistä, kun terveys ei riitä. On hämmentävää toisaalta saada erikoislääkärien lausuntoja, että en ole työkykyinen, mutta sitten taas toisaalta en saa sairaslomaa/kuntoutustukea. Onko ainut vaihtoehto tehdä "töitä" ilman palkkaa, ilman työsuhdetta, ilman työterveyshoitoa. Väliin on pudottu ja syvälle.
😯🗯️😯🗯️

Käyttäjä elämänpohtija kirjoittanut 16.05.2017 klo 18:19

hei kiitos vastauksestasi en ole siis ainoa. hyvin samantyyppisiä kokemuksia itelläkin on. poliitikot haluavat suomen talouskasvun nousuun hinnalla millä hyvänsä, oikeastaan eihän tämä varmaan ratkea natisemalla jollekin työvoiman tädille tilanteesta pitäis ottaa suoraan yhteyttä eduskuntaan tmv. mutta kuka sitä jaksaa?kärsivät kyllä tietävät tärkeitä asioita missä hommat ei toimi mutta ei vaan ole voimia ainakaan itselläni vaikuttaa asiaan🤔.
anonyymi kela saa verenpaineeni nousemaan päätöksillään.raha ratkaisee eikä totuus?

Käyttäjä Hämärä kirjoittanut 18.05.2017 klo 13:42

Hei, jotkut poliitikot ovat asiasta olleet huolissaan (olen löytänyt netistä asiasta), mutta ilmeisesti olemme yhteiskunnan silmissä niin vähäpätöisiä, että asialle ei oikeasti tehdä mitään (ai niin, sehän maksaisi). Pahinta tässä on, että sitä alkaa tuntemaan itsensä vain kulueräksi. Sain hyvän kuntoussuunnitelman alan lääkäriltä. Hetken olin toiveikas, jos tämä tästä. Vaan kuntoutusta ei myönnetty. En viitsi tässä kirjoitaa yksityiskohtaisemmin. Mitään töitä työvoimatoimistosta ei ole koskaan tarjottu näiden vuosien aikana. Ihmettelen, mitä ne työt on josta kieltäydytään (tätähän toitotetaan joka paikassa). Itse olen vähäiset (jotka olen onnistunut saamaan) pätkätyöni hankkinut. Terveyteni on este moneen työhön, mutta mihin voisin työllistyä jatkossa, siihen en ole apua saanut. Työttömän sairaanhoitokin on mitä on. Aktivoimistoimenpiteet, joita minulle tarjotaan, eivät kuitenkaan mitenkään edistä palkkatyön saantia eivätkä kuntouta mitenkään työkykyisemmäksi. Kunnan ei vain tarvitsisi maksaa sakkomaksuja minusta. Kyllä tämän kaiken alle on vielä masentunut ja ahdistunutkin.

Niin, pitäisi jaksaa nostaa asiasta haloota. Sehän se on, että kaiken tämän alle nujertuu niin, että ei jaksa. Valitettavasti.

😞

Käyttäjä elämänpohtija kirjoittanut 20.05.2017 klo 16:53

tosi surullista että sulle ei myönnetty kuntoutusta😞 niiden laatimisessakin on aina kuitenkin hommansa ja sit kun seinä vastaan ni ei kiwa...
joo toi sakko juttuhan siellä taustalla on mikä laittaa pakkaa vielä enemmän sekaisin,itel työvoima oli suht. suopeasti suhtautuva tähän asti mutta nyt alkanu selvästi aktiivisempi ote yhteispalavereissa kunnan kanssa, mikä soppa.en koe olevani ihminen jota tulee auttaa, vaan kohde joka tulisi saada tehokkaaksi talouskasvulle muulla ei ole väliä. tarvitsisin aikaa korjaantua ongelmista enkä niskaan höyryämistä. aktivoisivat niitä jotka ovat oikeasti työkykyisiä ja halukkkaita työelämään.
ehkä sitten keinutuolissa vanhuksena (jos elän sinne asti) katson uutisia ja havaitsen kuinka on älytty huomata tämä tällä hetkellä pimentoon jäävä ryhmä ihmisiä ja heitä kohdataan toimivammalla tavalla yhteiskunta järjestelmissä?

Käyttäjä mariella kirjoittanut 20.05.2017 klo 19:56

Olen tosi surullinen teidän tilanteestanne, vaikka itsellä on päinvastainen kokemus.
V.2008-2012 olin kuntoutustuella, jota jatkettiin, koska hoidot olivat kesken.
Mutta v.2012 tulikin päätös pysyvästä eläkkeestä.
Tuohon mennessä minua oli leikattu viisi kertaa ja magneettikuvan löydös osoitti sairauteni olevan pysyvän.
Vielä 2016 leikattiin päivystyksellisesti, koska neliraajahalvaantumisen riski oli suuri.
Viranomaiset totesivat, ettei uudelleen kouluttaminen mihinkään ammattiin ole vaihtoehto.
Sain siis eläkepaperit alle viiskymppisenä lääkärinlausuntoni pohjalta.
Hermostuttavaa on kuntoutustuki ja sen määräaikaisuus. Aina piti olla uusin lääkärinlausunto sen hakemisessa.
Ihmettelen noita kielteisiä päätöksiä; niissähän vakuutuslääkäri tekee päätöksen potilasta näkemättä. Ja, vaikka erikoislääkärin mielestä olisi työkyvytön; nämä vääntävät päinvastaisen päätöksen.
Tsemppiä teille kaikille, jotka olette tuossa pinteessä 🙂👍

Käyttäjä elämänpohtija kirjoittanut 21.05.2017 klo 20:53

JOO kyl tää osa ruokkii tietyllä tavalla myös syrjäytyneisyyttä kun ei kuulu mihinkään yhteiskunnan järjestelmissä tai siis on sellaisessa paikassa jonne et kuulu=työnhakija.
helpompi ois vaan jäädä kaikesta pois, antas vaan olla, ei vaatimuksia ei odotuksia mutta eikä myöskään rahaa😮
mitenkähän vähällä rahalla sitä ihminen tulis toimeen, kuusen allakin aika kylmä asua
mutta kenen psyyke kestää loputtomasti tulla b-lausunnoissa avatuksi sisuskaluistaan; kaivetaan kaivetaan ja leima otsaan HYLÄTTY🤕
turhuuden turhuutta koko show ja maksaahan tämäkin yhteiskunnalle. 2vuotta odotin valitus prosesseista päätöstä-hylsy tuli

Käyttäjä Hämärä kirjoittanut 09.07.2017 klo 21:33

Vieläköhän Elämänpohtija olet täällä. Taas tuli minullekin sairasloman hylky, vaikka piti olla perusteelliset lausunnot. Ensimmäistä kertaa jätän valituksen päätöksestä. Vaikka sehän kestää. Pitäisi saada uusi lausunto tai lisäystä edelliseen, mutta eipä niitä noin vain saakaan julkisella puolella. 😞 Sanotaan että apua saa kun hakee. Mutta vaikeaksi on tehty tämäkin.
On vain hylätty.

Käyttäjä elämänpohtija kirjoittanut 11.07.2017 klo 14:31

no voi harmi sulle hylky päätöksestä😞 tosi raskasta ruljanssia, käy tavallaan ihan työstä paperisotakin...voimia, toivotaan että valitus kannattaa.
kerrran kuulin erään asiantuntijan kertovan että joissain kunnassa kela randomina päivä kohtaisesti päätökset tekee paljonko on päivän budjetti hyväksyä, kaikkia hakemuksia ei edes luetatas edes. toivott.tämä tarina ei ole totta???
mä nyt käyny eri tahojen palavereissa sarjatulella useana viikkona, ylikuormittumisoireet tulee jo niistä mut joo työkykynen heh
🤕

Käyttäjä Hämärä kirjoittanut 11.07.2017 klo 21:53

Kyllä tuli minullekin hylkyperusteesta mieleen, että onko sitä koko pitkää lääkärinlausuntoani edes luettu kokonaan. Yksi asiavirhe siinä ainakin oli. Mistä sekin asia oli edes repäisty siihen hylkyperusteeseen. Ihmeellistä vain, että kun olen ollut töissä, niin koskaan sairaslomia ei ole hylätty. Työttömänä kylläkin.
Itse en jaksanut valitusta tehdä. En kerta kaikkiaan jaksanut. Onneksi yksi tuttu on vähän pyöritellyt papereita ja hän sitten teki sen puolestani. Kerta kaikkiaan uuvuttavaa koko tämä ruljanssi. Sitten tässä kaiken keskellä ihmettelen, mistä saisin hoitoa sairauksiini. Se tökkii koko ajan. On liian paljon sairauksia, kuka perehtyisi koko palettiin? Nyt puhutaan valinnan vapaudesta lääkäripalvelujen suhteen. Voi kun niitä aikoja lääkärille edes saisi, kun niitä tarvitsee. Ettei tarvitsisi viikkokausia, erikoispuolelle (jos edes onnistuu lähetteen saamaan läpi) kuukausikaupalla odotella.
Jaksamista sinullekin Elämänpohtija.

Käyttäjä elämänpohtija kirjoittanut 13.07.2017 klo 19:51

tuo on muuten, "hämärä" tosi mielenkintoista että työttömiä harvemmin hyväksytään sl. vaikka todellisuudessa voivat olla vielä huonommassa kunnossa varsinkin työttömyyden pitkittyessä?
luin juuri viimeistä mieli- mielenterveyslehteä siinä artikkeli työikäisistä miehistä joista 79000 on kadonnut kokonaan työmarkkinoilta he eivät tee töitä, eivät opiskele,eivätkä ole työkyvyttömyyseläkkeellä
en ihmettele, yhteiskunta järjestelmässä kun joutuu tiettyyn osaan se suorastaan ruokkii syrjäytymistä. vajaakuntoisena ei jaksa ajaa etuuksia, virka puh.soittamisetkin voi tuntua äärimmäisen vaikealta
suomi-hyvinvointivaltio-se on suhteellinen käsite