Sairaseläkkeelle masennuksen vuoksi...
Hei kaikki!
Onko täällä sellaisia, jotka ovat jääneet eläkkeelle jonkin sairauden aiheuttaman työkyvyttömyyden vuoksi? Haluaisin kuulla omakohtaisia kokemuksia asiasta..
Itse olen tällä hetkellä sairaslomalla (ollut melkein vuoden) vaikean masennuksen ja traumaperäisen stressin vuoksi.Sairastan myös vaikeaa astmaa ja pahoja allergioita, jotka osaltaan vaikuttavat työkykyyni. Ennen sairaslomaani olin 1,5 vuotta kuntouttavassa työtoiminnassa.Työtoiminta päätettiin lopettaa, koska olin niin uupunut ja ahdistunut. Nukuin silloin todella huonosti ja olin myös fyysisesti huonossa kunnossa.
Sairaslomapäivät on kohta täynnä, eli seuraavana olisi edessä kuntoutustuki/eläkepäätös. Ajatuskin sairaseläkkeestä tuntuu pahalta. Tuntuu kuin jotain jäisi kokematta/saavuttamatta elämässä, jos nyt jään eläkkeelle ennen kuin vietän edes kolmikymppisiäni… tunnen,että olen jotenkin epäonnistunut ihmisenä, kun en psyykkisten ongelmien vuoksi pysty samaan kuin muut ihmiset. Toisaalta en ole todellakaan valmis työelämään, en edes mihinkään työkokeiluihin tai kuntouttavaan työhön. En tunne kuuluvani tähän yhteiskuntaan. Vihaan tätä pahaa oloa ja masennusta! En halua olla tällainen! Pelkään myös muiden ihmisten suhtautumista siihen,että jää nuorena eläkkeelle.
Onko täällä sellaisia, jotka ovat jääneet eläkkeelle nuorena? Miltä se tuntui silloin? Miten se on vaikuttanut vointiinne? Kertokaa kokemuksistanne ja ottakaa kantaa. Tunnen olevani ihan sekaisin näiden asioiden kanssa. Olisin todella kiitollinen kokemuksistanne ja näkemyksistänne