Sairaeläkeelle?

Sairaeläkeelle?

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 12.06.2017 klo 09:51 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä kirjoittanut 12.06.2017 klo 09:51

Sairastan aika vakavaa mielenterveyden häiriötä tai oikeastaan useampaakin. Sain diagnoosin n 10v. sitten, jolloin sairastuin pahasti. Minulla on lisäksi fyysisiä sairauksia. Olen ollut osa-sairaseläkkeellä suurimman osan aikaa sairastumisestani asti. Olen käynyt läpi kaikenmaailman työkokeilut ja työkykyprosessit. Nykyinen tehostamiseen keskittyvä työelämä on liian vaativaa minulle.

Jälkikäteen ajatellen, en ehkä olisi ollut alun alkaenkaan työkunnossa, mutta halusin kovasti pyrkiä tekemään samoja asioita, kuin ennen sairastumistakin ja työ kuului niihin. Nyt olen uupunut, enkä ole pystynyt pariin kuukauteen olemaan työssä, koska olen yrittänyt vuosia pärjätä vajavaisilla voimavaroillani vastuullisessa työssä. Jos minulta puuttuisi vaikka näkö, olisi ihmisten helpompi hyväksyä se etten pysty samaan kuin he eli ns. normaalit ihmiset, mutta kun vika on aivoissa ja näytän ulospäin normaalille, sitä ei ymmärretä. Sosiaaliset suhteet ovat jääneet minimiin ja vapaa-aika työssä ollessa on mennyt nukkumiseen.

Nyt jännitän miten jatkossa käy. Mitä teen, jos en pääse eläkkeelle ja toisaalta miten käy kaikkien pientekin (rahaa vaativien) haaveiden, jos pääsen. Miten selviän taloudellisesti?

Käyttäjä elämänpohtija kirjoittanut 12.06.2017 klo 10:47

voi että ymmärrän sua niin samantyyppisiä fiiliksiä itelläkin..just toi vaativuus työelämän suhteen/ psyykk. asioiden ymmärtämättömyys, samoja oon miettinyt tosi paljon. liian paljon ajatellaan politiikassa vain talouskasvua eikä ihmisten hyvinvoinnin todellisuutta. jos ei oo pää kainalossa eläkettä ei heru, minulle ei edes sitä sitä sairaslomaa🤔

Käyttäjä kirjoittanut 12.06.2017 klo 10:56

Niinhän se taitaa olla, ettei sitä eläkettä niin vaan saa. Tsemppiä sullekin jatkoon, toivottavasti saat tarvitsemaasi tukea.🙂👍

Käyttäjä mmila kirjoittanut 29.06.2017 klo 15:18

Itse olin ensin sairauslomalla sen 300 päivää ja sen jälkeen kuntoutustuella 9 vuotta. Kävin työkokeiluissa, usein olin osastolla. Tänä keväänä koitti vihdoin helpotus ja sain pysyvän eläkkeen. Nyt ei tarvitse enää ottaa paineita tai pelätä, että joudun liian rankkaan työkokeiluun tai muuta. Onhan se toisaalta inhottavaa olla eläkeläinen 27-vuotiaana, mutta parempi varmasti näin kuitenkin. Sain rauhan päätöksestä.