Sain paniikkikohtauksen työpaikan virkistyspäivässä

Sain paniikkikohtauksen työpaikan virkistyspäivässä

Käyttäjä Lauramaija aloittanut aikaan 24.09.2014 klo 16:33 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Lauramaija kirjoittanut 24.09.2014 klo 16:33

Työpaikallani järjestetään kaikkien työalojen yhteinen virkistyspäivä 1-2 kertaa vuodessa. Tänään oli sellainen. Ohjelmassa oli ryhmätöitä sekä sisällä että ulkona, sekä yllätysvieras, joka oli koomikko, joka kutsui osallistujia lavalle suorittamaan työyhteisön vuorovaikutukseen liittyviä improvisoituja pikku näytelmiä.

Minulla on masennus ja ns. estynyt persoonallisuus. Pystyn kuitenkin käymään töissä. Koko työpaikan virkistyspäivä on minulle aina koettelemus. Yleensä otan silloin aamulla ahdistuslääkkeen, mutta tänään en ottanut. Päivä oli jo voiton puolella, mutta koomikko kutsui minut yleisön joukosta lavaesitykseen. Yritin ystävällisesti kieltäytyä, mutta hän painosti, joten suostuin. En pysytynyt olemaan lavalla kuin hetken, kun minun piti istua alas ja painaa pää polviin. Oli niin kauhea olo. Siinä n. 100 tuttua, puolituttua ja tuntematonta työtoveria tuijotti, kun olin toimintakyvytön. Pääsin sieltä jotenkin pois. Kaksi työkaveria hoivasi minua auditorion ulkopuolella, kunnes voin paremmin. Sitten lähdin kotiin.

En pelkää esillä oloa siloin, kun se kuuluu työtehtäviini. Tuossa tilanteessa olin pelkkänä omana itsenäni, koko työyhteisön (joka ei todellakaan ole mikään yksi iso onnellinen perhe) huomion kohteena ja se oli kauheaa. Mokasin. Pelottaa mennä huomenna töihin.

Minulla on ollut elämäni aikana vain muutama paniikkikohtaus. Minulla on masennuslääkkeitten kanssa nyt sellainen tilanne, että yksi masennuslääke on ajettu nopeaan tahtiin alas, ja olen käytänyt uutta lääkettä vasta muutaman päivän, joten se ei vielä kunnola vaikuta. Ehkä se oli yksi syy, miksi tänään jouduin paniikkiin. Nyt olen kotona ja otin ahdistuslääkkeen ja lepään.

Käyttäjä Leijona55 kirjoittanut 25.09.2014 klo 01:23

Hei Lauramaija.Toivottavasti olet nukkunut yön hyvin. Olisiko sinun työpaikalla henkilöä jolle voisit kertoa vaikeuksistasi ja hän voisi olla tukenasi kun selität tilanteen virkistyspäivästä vastaavalle henkilölle. Tulisit saamaan osaksesi vain sympatiaa ja sinua arvostettaisiin työpaikalla entistä enemmän. Selvitä tilanne, muuten asia muuttuu vain vaikeammaksi.
Hienoa että selviydyt työasioissa hyvin ja pystyt esintymään ilman paniikkia. Kymmenen pistettä siitä sinulle.
Tjemppiä.
🙂🌻

Käyttäjä Lauramaija kirjoittanut 25.09.2014 klo 12:43

Hei Leijona55. Nukuin huonosti, mutta ensi yönä nukuttaa varmaan hyvin. Olen kertonut, mistä oli kyse, parille sellaiselle työkaverille, jotka tietävät ennestään masennuksestani. Koomikko oli kuulemma pahoitellut kovasti sen jälkeen, kun poistuin, mutta hän ei ole ottanut minuun yhteyttä. Pyysin sähköpostitse eräältä järjestäjältä koomikon yhteystietoja. Haluaisin ihan ystävällisesti kertoa hänelle, että jos joku ei halua tulla lavalle, siihen voi olla erittäin hyvä syy, joten ketään ei saa painostaa. Ehkä säästän jonkun toisen paniikkikohtaukselta.

Pelkään, että kohtaus uusii. Minulla on tänä vuonna ollut tämän lisäksi vain yksi paniikkikohtaus, ja se iski, kun olin keväällä menossa äänestämään eurovaaleissa. Minulla on muutaman viikon sisällä yksi ammattiliiton tilaisuus toisella paikkakunnalla ja yksi koulutusmatka, sekin toisella paikkakunnalla, ja pelkään lähteä. En aio kuitenkaan niitä perua, yritän pärjätä ahdistuslääkkeillä. Minulla oli tänään keskusteluaika sairaanhoitajan kanssa (masennuslääkkeen vaihtoon liittyvä seurantakäynti), ja saatoin jutella hänen kanssaan eilisestä. Samalla sain hyviä tietoja, diagnoosini estyneestä persoonallisuudesta on kuulemma ollut köykäisesti ja perusteettomasti ilman tutkimuksia aikoinaan heitetty, joten olen "ainoastaan" masentunut ja ahdistunut.

Käyttäjä Leijona55 kirjoittanut 30.09.2014 klo 21:11

Hei Lauramaija.
Kaunis päivä takana, aurinkoista ja noin 15 astetta. Pitää nauttia jokaisesta auringon säteestä joka on paras D- vitamiinin lähde.

Toivottavasti tämä klovni ymmärtää mistä oli kysymys. Istu seuraavan kerran paikkaan, josta on vaikeata hakea esintymään. Itse minulla on ollut vain pieni paniikkikohtaus vuosia sitten. Se tapahtui kiikkuessani näköalatorniin. Viimeinen askel oli vaikea ja kaikki alkoi pyörimään silmissä ja ymmärsin palata alas. Voin vain kuvitella mitä joudutte kokemaan.
Tulevista matkoista joita pelkäät. Olisiko mahdollista etukäteen informoida ammattiliitoa ja koultusmatkan järjestäjää sinun vaikeuksistasi? Luulisi heidän ymmärtävän ja tuntisit olosi turvalliseksi.
Kuulin erään politikon kertomuksen jolla hän hallitsi vaikeita tilanteita. Hänellä oli kädessä terävä kivi jota hän puristi puhetta pitäessä niin että se teki kipeää. Silloin kipu piti pelon poissa.

Kirjoitit : "Samalla sain hyviä tietoja, diagnoosini estyneestä persoonallisuudesta on kuulemma ollut köykäisesti ja perusteettomasti ilman tutkimuksia aikoinaan heitetty, joten olen "ainoastaan" masentunut ja ahdistunut".
Jos ymmärsin tämän oikein, niin tarkoitat tätä F60.6 diagnoosia ja että et ole saanut sitä papereihisi.

"F60.6 Estynyt persoonallisuus
Estyneestä persoonallisuudesta kärsivä on ja ihmissuhteissaan voimakkaan estoinen. Hän kärsii jatkuvista riittämättömyyden, jännityksen ja epävarmuuden tunteista ja on herkkä arvostelulle ja hylkäämiselle. Sosiaaliset tilanteet ovat vaikeita, koska estynyt ajattelee muiden olevan häntä kohtaan kriittisiä tai väheksyviä. Estyneestä persoonallisuudesta kärsivän läheinen tuttavapiiri on usein suppea, hän kaipaa korostuneesti kiintymystä ja hyväksyntää. Hän on vastahakoinen osallistumaan uusiin toimintoihin, joissa voisi joutua noloihin tilanteisiin. Hän ei halua olla tekemisissä uusien ihmisten kanssa, joiden myötämielisyydestä hän ei ole varma.

Estyneen persoonallisuushäiriön taustalla saattaa olla lapsuusiän itsetuntovaurioita sekä synnynnäisiä luonteenpiirteitä. Yleensä estynyt persoonallisuushäiriö johtaa jonkinlaisiin sopeutumisen tai pärjäämisen vaikeuksiin, mutta sopivassa ympäristössä oireita esiintyy vähemmän tai ei ollenkaan.

Hoito
Vaikka persoonallisuushäiriöt ovat henkilön persoonallisuudelle ominaisia pidempiaikaisia reaktio- ja käytöstapoja, niiden jäykkyys ja joustamattomuus saattaa iän myötä vähentyä.Estyneestä persoonallisuushäiriöstä kärsivä voi joskus hyötyä psykoterapeuttisesta hoidosta, etenkin jos hän kykenee itse näkemään, että hänen toimintatapansa ovat poikkeavia ja sopeutumista palvelemattomia. Estyneestä persoonallisuushäiriöstä kärsivät voivat hyötyä juuri sosiaaliseen ahdistukseen kohdistetusta lääkehoidosta."

(Tunnen itseni myös kuuluvani tähän diagnoosiin.)

Itse olen työpaikassa joka on pieni, olen ainut naispuolinen työntekijä ja kaikki ovat «työhulluja». Minulla on takana monta työpaikkaa ja tämä viimeine on ollut minun pelastukseni. Puhumme suunilleen vain työasioista, mitään pikkujouluja ei ole jne. Tunnen oloni turvalliseksi. Eli olen siellä työurani loppuun asti.
Voidaan hyvin, jooko...🙂

Käyttäjä Lauramaija kirjoittanut 07.10.2014 klo 09:16

Ammattiliiton tilaisuus takana. Hyvin sujui. Oli helpottavaa päästä' takaisin kotiin. Koulutuspäivät on kuukauden päästä.
Näyttelijä, jonka esityksessä sain paniikkikohtauksen, soitti minulle. Koin sen hyvänä asiana. Opimme molemmat jotain.

Kävin psykiatrilla. Hän kaksinkertaisti Seronil-annostukseni (20 mg:sta 40 mg:n)Kun hän kuuli, että minulle ei ole tehty koskaan muita psykologisia tutkimuksia kuin masennusseula, hän kirjoitti minulle lähetteen psykiatriselle poliklinikalle psykologisiin testeihin. Testikutsua nyt odotellaan ehkä kuukaden verran. Estynyttä persoonallisuutta hän ei uskonut minulla olevan, koska puhuin niin paljon.