Sain paniikkikohtauksen työpaikan virkistyspäivässä
Työpaikallani järjestetään kaikkien työalojen yhteinen virkistyspäivä 1-2 kertaa vuodessa. Tänään oli sellainen. Ohjelmassa oli ryhmätöitä sekä sisällä että ulkona, sekä yllätysvieras, joka oli koomikko, joka kutsui osallistujia lavalle suorittamaan työyhteisön vuorovaikutukseen liittyviä improvisoituja pikku näytelmiä.
Minulla on masennus ja ns. estynyt persoonallisuus. Pystyn kuitenkin käymään töissä. Koko työpaikan virkistyspäivä on minulle aina koettelemus. Yleensä otan silloin aamulla ahdistuslääkkeen, mutta tänään en ottanut. Päivä oli jo voiton puolella, mutta koomikko kutsui minut yleisön joukosta lavaesitykseen. Yritin ystävällisesti kieltäytyä, mutta hän painosti, joten suostuin. En pysytynyt olemaan lavalla kuin hetken, kun minun piti istua alas ja painaa pää polviin. Oli niin kauhea olo. Siinä n. 100 tuttua, puolituttua ja tuntematonta työtoveria tuijotti, kun olin toimintakyvytön. Pääsin sieltä jotenkin pois. Kaksi työkaveria hoivasi minua auditorion ulkopuolella, kunnes voin paremmin. Sitten lähdin kotiin.
En pelkää esillä oloa siloin, kun se kuuluu työtehtäviini. Tuossa tilanteessa olin pelkkänä omana itsenäni, koko työyhteisön (joka ei todellakaan ole mikään yksi iso onnellinen perhe) huomion kohteena ja se oli kauheaa. Mokasin. Pelottaa mennä huomenna töihin.
Minulla on ollut elämäni aikana vain muutama paniikkikohtaus. Minulla on masennuslääkkeitten kanssa nyt sellainen tilanne, että yksi masennuslääke on ajettu nopeaan tahtiin alas, ja olen käytänyt uutta lääkettä vasta muutaman päivän, joten se ei vielä kunnola vaikuta. Ehkä se oli yksi syy, miksi tänään jouduin paniikkiin. Nyt olen kotona ja otin ahdistuslääkkeen ja lepään.