”Sä oot niin ruma, ettei susta voi ees tykätä”. Olin 9-10 vuotias tuon kohteliaisuuden kuullessani. Sen jälkeen en ole kehoani hyväksynyt. Ja olen jo melkein 50 v.
”Tyhmä! Ei se noin ole!”, vaikka olin oikeassa. Perustelut kaikuivat kuuroille korville.
”Aina sä nolaat meidät.” En vieläkään tiedä, mitä tein väärin.
Ja sitten sanotaan, että ensin pitää rakastaa itseään, pitää itsestään, vasta sitten muut voivat pitään sinusta. Tuota…. miten tällaisen jälkeen voi itsestään ajatella mitään positiivista?
Miten omakuva tai itseluottamus voisi kasvaa tuollaisessa ympäristössä? Kun olen kertonut noista tapahtumista, pääsääntöisesti minua ei edes uskota.
Miten tuollaisesta naisena pääsee ohi, yli?
Olen varma – tiedän – että olen ruma. Sen on tiedekin todistanut: tietyt piirteet ovat viehättäviä, tietyt eivät. Turha pyristellä.
Ihminen on siis vielä luolamiehen tasolla. Luonne ja persoonallisuus, ainakin naisen kohdalla, ovat merkityksettömiä. Kaunis ulkonäkö on kaiken a ja o.
Kamalin ”vitsi” on se, missä sokea poika sanoo päättäneensä suhteen tyttöön, koska heillä ei ollut mitään yhteistä. Mutta he ovat palanneet yhteen. Miksi? Sokealle pojalle on kerrottu, että tyttö on todella sexy.
Revi siitä sitten…