Saanko vastuun, äiti?
Olemme mieheni kanssa muuttamassa toiselle paikkakunnalle. Äitiäni tämä asia järkyttää kovasti ja tänäänkin hän itki minulle puhelimessa, kuinka yksinäistä hänellä tulee olemaan meidän pois muutettuamme. Koitin häntä lohduttaa, etteivät asiat nyt niin huonosti ole. Hänellä on pihapiirissään yksi ystävällinen naapuri ja he auttavat toisiaan sen mukaan, miten kykenevät. Tahtoisin hänen perustavan kunnon ystävyyssuhteita kotipaikkakunnallaan, mutta hän on masentunut ja mielestäni osittain kykenemätön siihen hänen sisäänpäin kääntyneisyytensä takia. Olen koittanut puhua äidilleni näistä asioista useat kerrat, että on minullakin oikeus hyvään ja parempaan tulevaisuuteen niinkuin on kaikilla muillakin. Mutta silti hän ei tunnu sisäistävän, että olen aikuinen nainen ja en voi holhota äitiäni tällä tavalla, että alennun hänen tahtoonsa.. Sisimmässäni poden huonoa omatuntoa siitä, että olemme muuttamassa. Ajatukseni poukkoilevat muuton ja jäämisen välillä, mutta kuitenkin olen varma muutosta.. 😯🗯️ Ja asiaa ei helpota se, että äitini on aikaisemmin ollut itsetuhoinen ja pelkään isojen tapahtumien aiheuttavan hänelle vastaavanlaisia kiusauksia tehdä uudelleen.. Isäni on alkoholisi (vaikkei sitä itse myönnä) ja hänkään ei pidä itsestään kunnolla huolta. Ei äitini onneksi ole niin pohjalla, ettei hän osaisi arkisia asioita hoitaa, mutta sosiaaliset suhteet tuottavat mielestäni hänellä kaikista enemmän ongelmia elämässään.. Kertokaa, lukijat, onko teillä ollut samanlaisia kokemuksia? Miten olette selvinneet?😟