Saako vertaistuessa sen mitä on ansainnut

Saako vertaistuessa sen mitä on ansainnut

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 09.12.2014 klo 10:55 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä kirjoittanut 09.12.2014 klo 10:55

Eli voisi kai sanoa myös ” niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan” ja muita sananlaskuja.
Tai olit 12 vuotta sitten yks kusipää ja nyt saat kaiken takaisin-tyyliin.
Vertaistuki on jotain sellaista joka ei kuulu kaikille vaan se pitää ansaita.

Käyttäjä repukka kirjoittanut 09.12.2014 klo 15:04

Minusta tuo pätee kaikkeen vuorovaikutukseen. Jos kommunikoit inhottavasti ja vähättelevästi muille, et varmasti saa lempeyttä ja hyväksyntää osaksesi. Jos taas olet kannustava ja hyväksyvä, todennäköisesti sinua kohdellaan myös niin. Pääsääntöisesti näin. Tietenkin välillä valitettavasti kohtaa niitä ihmisiä, jotka kohtelevat sinua huonosti riippumatta siitä, miten itse kohtelet heitä.

Käyttäjä zimba4 kirjoittanut 09.12.2014 klo 22:08

Kyllä hyvin pitkälle vuorovaikutukseen pätee tuo et sitä saa mitä tilaa. Poikkeuksiahan toki löytyy. Esim. jotkut lääkärit jotka luulevat tietävänsä potilaan asiat niin niidenhän päätä et käännä vaikka olisivat kuinka väärässä. Jos esim. viet kottikärryllisen paskaa sinne ja sanot että se on paskaa mutta lääkäri sanoo että se on hiekkaa niin se on silloin hiekkaa.
Meni vähän asian viereen mutta pääsääntöisesti jos olet aito ja rehellinen niin saat mitä haluat😎

Käyttäjä salainen55 kirjoittanut 10.12.2014 klo 09:28

maanvaiva kirjoitti 9.12.2014 10:55

Eli voisi kai sanoa myös " niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan" ja muita sananlaskuja.
Tai olit 12 vuotta sitten yks kusipää ja nyt saat kaiken takaisin-tyyliin.
Vertaistuki on jotain sellaista joka ei kuulu kaikille vaan se pitää ansaita.

Lainasin tuota viestiä ihan sen takia että luen sen kun kirjoitan, etten kirjoita "väärin".
Olen kulkenut vertaistuki ryhmissä viimeiset parikymmentä vuotta ja ainakin oma kokemukseni on että sieltä saa apua kun osaa sitä käyttää. Itse en ole ollut tympeä muita kohtaan mutta en ala kaveeraamaan sellaisen kanssa joka on. Alussa olin aika lapsellinen ja herkkä mutta vuodet koulutti etten enää sitä ole. En tosin enää ole käynytkään vertaistuessa, kuin satunnaisesti joskus. Mutta olen läheltä seurannut ihmistä joka kamppailee luonteensa kanssa, on tosi hankala ihminen, mutta ainakin hän yrittää muuttua ja se on jo hyvä, vaikkei aina edes osaa olla ns. oikein. Meitä ihmisiä kun on erilaisia. Anteeksipyynnön opettelu taitaa olla se paras lääke muuttumiseen. Vai käsitinkö aloituksen oikein? vertaistuki on mielestäni avunlähde ja sinne mennään että saadaan apua omaan elämään, ei sinne tarvitse mennä ansaitsemaan muiden ihailua onnistumisesta. Ja kun autat toista autat itseäsi.

Käyttäjä kirjoittanut 10.12.2014 klo 11:11

Vertaistuessa ei useinkaan riitä anteeksipyyntö. Jos normaalisti keskustelee ihmisten kanssa ja sanoo jotain sopimatonta ja perään heti, anteeksi, saa anteeksi ja asia on siinä.
Mutta, kun on vertaistensa joukossa ja pyytää anteeksi, voi ehkä saada mutta useimmiten ei saa ja siihen loppui sitten vertaistuki.
Jumalakin antaa helpommin anteeksi kuin vertaisryhmäläinen.

Sinä sanot ettei vertaistukeen mennä ansaitsemaan muiden ihailua onnistumisesta.
Miksei sinne voisi mennä kertomaan onnistumisestaan? Jos minä olen jossain vertaistukiryhmässä vuosikausia ja saanut sieltä apua ja myös antanut apua, niin miksen saisi mennä sinne edes yhden kerran kertomaan onnistumisestani ja hakisi muiden ihailua.
Eikö se toisi muillekin ajatuksen, että hänkin voisi joskus onnistua, kun minäkin onnistuin.

Vastaan itse, ei saa mennä, koska olit paskamainen 12 vuotta sitten etkä ole ansainnut onnistumista.

Käyttäjä salainen55 kirjoittanut 16.12.2014 klo 11:19

Niin, taisinpa sittenkin kirjoittaa väärin, vaikka yritin kirjoittaa siten ettei sitä millään voisi käsittää väärin.🙄
Mutta olet "Maanvaiva" oikeassa siinä että voi kertoa onnistumisensa, tottakai, kun kertoo kokonaan koko tarinan, eli ongelman ja mitä teki ja sitten ihanan onnistumisen. Sehän se antaa voimaa myös muille onnistua.
Tarkoitinkin että vertaistukiryhmään saa mennä myös "känkkäränkkänä", ryhmän tulisi olla niin vahva ja ihmiset siellä turvassa ettei oteta toisten sanomisia henk.koht. Ellei käy toisiin kiinni tai muuten uhkaa.
Hyvää joulun odotusta!

Käyttäjä kirjoittanut 17.12.2014 klo 11:51

Minä kaipaisin sellaista vertaistukea missä ei ymmärrettäisi väärin vaan keskusteltaisiin. Minulle itselleni tulee nolo ja pösilö olo, kun toinen ottaa itselleen syyn siitä, kun minä ymmärrän väärin kirjoituksen. t. alati mielensäpahoittaja, joka kyllä jo osaa ottaa huumorilla omat virheensä.

Minusta vertaistuki ei myöskään pitäisi olla sellaista, että aina ensin pitäisi kertoa koko tarinansa, varsinkaan ryhmässä joka jo tietää koko tarinan. Tietenkin uusille pitää kertoa pääpiirteittäin syy miksi on ryhmässä.
Se ei edistä omaa terveyttä, jos aina ja aina pitää palata alkuun tarinassaan.